Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)

Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)
Foto: Agora.md

Rețele de socializare au devenit cea mai utilizată platformă de distribuție a mesajelor propagandistice, principalii vizați în SUA fiind Facebook și Twitter. După experiența electoralei din 2016 jurnaliștii americani, dar și reprezentanții rețelelor sociale au căutat soluții. Astfel au fost stabilite parteneriate între granzii social-media și principalele instituții de fact-check din America, unele instituții ajungând să primească și finanțări de câteva sute de milioane de euro de la Facebook în acest scop.  În acest articol vă prezentăm istoriile a trei instituții – Polygrah, PolitiFact și FakChecher.org. 

POLYGRAPH – analizează, contrapun și dezbracă de miciuni subiectele ce țin de relațiile internaționale

„Separăm faptele de ficțiune, adaugăm contextul și dezvăluim minciunile”. De acest deziderat se conduc membrii echipei Polygraph.info, un site de verificare a faptelor și declarațiilor făcute la nivel înalt, a rapoartelor distribuite de către oficiali și instituții guvernamentale. Este un produs lansat de „Vocea Americii” (Voice of America (VOA)) și Radio Europa Liberă. Săptămânal pe această platformă apar în jur de 5-6 astfel de articole analitice, iar cel mai mare efort este consumat pe combaterea propagandei ruse.

„Analizăm și articolele care apar în presă. Suntem atenți la știrile care vin din Rusia, la informațiile difuzate de Ministerul de Externe din Rusia, dar și alte autorități de acolo. Ne referim aici la mesaje și informații care nu neapărat sunt direcționate sau fac referință la SUA, dar și la cele ce vizează țările din Europa Centrală și de Est”, povestește redactorul șef al Polygraph, Jym Fry.

 Moldova, prezentă în subiectele Polygraph


Fatima Tis a activat anterior ca ziaristă în Kaukazul de Nord, iar astăzi este unul dintre jurnaliștii de la Polygraph. Spune că majoritatea dezinformărilor mai tot timpul au la bază un dram de adevăr, dar mesajul final este unul manipulator. La fel, o metodă de dezinformare și denaturare a realității este modul în care presa din Rusia citează oficiali străini.

„Toate aceste știri false care sunt debitate de Moscova sunt bazate pe informații culese de la fața locului. Spre exemplu în anumite țări sunt anumite probleme locale, și atunci cei care creează aceste trenduri de știri false capitalizează pe acele probleme și exacerbează situația regională respectivă prin știrile pe care le creează. Este foarte important să detectăm aceste știri, pentru că majoritatea sunt invenții. Prin analizele și contrapunerile noastre am descoperit că majoritatea dintre ele reprezintă și promovează punctul de vedere al Kremlinului”, spune Fatima.


Există situații în care investigăm anumite cazuri pe care la început le considerăm minciuni. Dacă la final constatăm că e adevărat, admitem că e adevărat. Nu luăm un caz și trebuie neapărat să-l dovedim că e o minciună. Am avut o astfel de situație recent când Russia Today a difuzat știrea că a depășit în popularitatea toate insituțiile media cunoscute din Orientul Mijlociu cum ar fi AlJazzira, BBC și CNN. Când am verificat datele de audiență ne-am convins că ei aveau dreptate”, mai adaugă Fatima.


POLITIFACT – „Pasărea pre limba ei piere” sau locul unde politicienii sunt scuturați de minciuni

PolitiFact este una din cele mai vechi instituții media de fact-checker din Statele Unite ale Americii. Spre deosebire de colegii lor de la Polygraph, jurnaliștii de aici se concentrează în special pe declarațiile politicienilor, mesajele care le transmit aceștia în dezbaterile televizate sau prin spoturile publicitare.

Angie Drobnic Holan este antrenată în verificarea acestor declarații deja de 11 ani. Își amintește și astăzi de primul eveniment pe care l-a reflectat fiind membră a echipei PolitiFact: campania pentru președinția SUA dintre Barack Obama și John McCain, anul 2007.

„De atunci și până acum s-a schimbat semnificativ conținutul media și modul în care se consumă produsele media. Schimbarea s-a produs mai ales odată cu creșterea ca importanță a paginilor de Facebook și Twiter. Când am început noi, Facebook și Twitter de abia își inițiau activitatea și nu aveau o așa mare pondere. După alegerile din 2016, când s-a dovedit că Rusia a făcut tot posibilul să influențeze rezultatele scrutinului, aceste corporații au zis că vor să colaboreze cu organizațiile de verificare a faptelor. Astăzi, noi verificăm anumite informații, postări care apar pe Facebook și atunci când apar suspiciuni transmitem rezultatele analizelor noastre către Facebook, iar cei de acolo la rândul lor blochează sursele respective”, spune Angie Drobnic Holan, editor PolitiFact.

În cadrul acestui program de colaborare cu Facebook au intrat doar instituțiile media care au semnat un Cod de Principii elaborat de Poynter Institute.

„Responsabilitatea noastră e să spunem adevărul.” Angie Drobnic Holan, editoră Politifact.

Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)

FactChek.org – a primit de la Facebook aproape 200 de mln de dolari pentru a demasca știrile false

FactCheck.org este un proiect al Centrului de Politici Publice Annenberg de la Universitatea din Pennsylvania. În acest an Factcheck.org numără 15 ani de la lansare sau cum le place jurnaliștilor de acolo să spună: 15 ani de resposabilizare a politcienilor.

Pe lângă verificarea știrilor legate de politicieni și funcționari, instituția are stabilit un parteneriat cu Facebook, singura corporație de la care a acceptat finanțare, ca parte a inițiativei Facebook de combatere a falsurilor și dezinformărilor lansate pe această rețea de socializare.

„Acest proiect a venit ca urmare a implicării Federației Ruse în alegerile din 2016. Este un instrument oferit de Facebook pe care îl folosim. Este practic o listă de știri distribuite pe Facebook, dar în privința cărora planează suspiciunea că ar conține infromații false sau ar urmări trunchierea realității și dezinformarea cetățenilor. Avem doi angajați în echipa noastră care se ocupă numai de verificrea acestor sute de știri identificate și transmise de Facebook ca fiind false sau potențial false. Din martie și până în prezent am publicat peste 120 de articole în care am demascat minciunile lansate prin aceste știri. Lucrul la un astfel de material poate dura o oră, dar poate dura și 3-4 zile”, spune Eugene Kiely, director FactCheck.org.

Pentru realizarea acestui proiect, în 2018, FactCheck.org a primit de la Facebook circa 189 de mln de dolari, fiind astfel a doua cea mai mare sursă de venit a instituției după Fundația Annenberg.

Spre deosebire de celelalte instituții FactCheck nu are un sistem de rating, așa cum sunt „pantalonii” de la Politifact sau „Pinochio” de la Washington Post.

„Noi îi lăsăm pe oameni să-și dea seama singuri cât de mare este minciuna. Reportajele noastre de obicei sunt mai lungi, mai complexe, mai profunde și mai detaliate. Criteriile după care se ghidează jurnaliștii noștri atunci când scriu un astfel de material, oricine le poate consulta chiar la noi pe site pentru a se convinge de corectitudinea noastră”, a mai adăugat Kiely.

*Acest material a fost realizat ca urmare a unei vizite de studiu în SUA, organizată în cadrul programului Moldova Media CO-OP, finanțat de Departamentul de Stat.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Germania a anunțat lockdown la nivel național pentru persoanele nevaccinate

Germania a anunțat lockdown la nivel național pentru persoanele nevaccinate

Cinci persoane au decedat, iar alte 17 au fost rănite în accidente rutiere, în ultimele 72 de ore

Cinci persoane au decedat, iar alte 17 au fost rănite în accidente rutiere, în ultimele 72 de ore

Un bărbat cu dublă cetățenie, bănuit de spălarea a 30 de mln de lei. Cum erau legalizați banii

Un bărbat cu dublă cetățenie, bănuit de spălarea a 30 de mln de lei. Cum erau legalizați banii

Advertoriale
Teleport taxi: „Conducem în siguranță, utilizăm mașini sigure și oferim confort pasagerilor”

Teleport taxi: „Conducem în siguranță, utilizăm mașini sigure și oferim confort pasagerilor”

Medpark a lansat o carte de sănătate pentru copii, în colaborare cu autoarea Ionela Hadârcă (VIDEO)

Medpark a lansat o carte de sănătate pentru copii, în colaborare cu autoarea Ionela Hadârcă (VIDEO)

ATENŢIE! Escrocherie în numele Linella pe Facebook şi WhatsApp

ATENŢIE! Escrocherie în numele Linella pe Facebook şi WhatsApp

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Soluții noi pentru probleme vechi sau ce ne facem cu rănile căpătate la terenul de joacă (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Soluții noi pentru probleme vechi sau ce ne facem cu rănile căpătate la terenul de joacă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Gadgeturile noastre de toate zilele (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Viața de după căsătorie sau „iubirea asta nu ți-i trali-vali” (VIDEO)
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
Cele mai populare
  • 1
    Renato Usatîi face haz pe seama Marinei Tauber, după ce membrii CEC au solicitat scoterea ei din cursa electorală (FOTO)
  • 2
    PAS ia partea CEC-ului, PSRM îi dă dreptate Marinei Tauber. Cum s-au împărțit părerile
  • 3
    UPDATE: CSP a respins cererea de suspendare a procedurii de evaluare a performanțelor lui Stoianoglo
  • 4
    Ședința de judecată în care urmează să se decidă dacă Marina Tauber va ieși din cursa electorală se amână pentru mâine. Tauber atacă decizia CEC la Curtea de Apel (UPDATE)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.