Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)

Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)
Foto: Agora.md

Rețele de socializare au devenit cea mai utilizată platformă de distribuție a mesajelor propagandistice, principalii vizați în SUA fiind Facebook și Twitter. După experiența electoralei din 2016 jurnaliștii americani, dar și reprezentanții rețelelor sociale au căutat soluții. Astfel au fost stabilite parteneriate între granzii social-media și principalele instituții de fact-check din America, unele instituții ajungând să primească și finanțări de câteva sute de milioane de euro de la Facebook în acest scop.  În acest articol vă prezentăm istoriile a trei instituții – Polygrah, PolitiFact și FakChecher.org. 

POLYGRAPH – analizează, contrapun și dezbracă de miciuni subiectele ce țin de relațiile internaționale

„Separăm faptele de ficțiune, adaugăm contextul și dezvăluim minciunile”. De acest deziderat se conduc membrii echipei Polygraph.info, un site de verificare a faptelor și declarațiilor făcute la nivel înalt, a rapoartelor distribuite de către oficiali și instituții guvernamentale. Este un produs lansat de „Vocea Americii” (Voice of America (VOA)) și Radio Europa Liberă. Săptămânal pe această platformă apar în jur de 5-6 astfel de articole analitice, iar cel mai mare efort este consumat pe combaterea propagandei ruse.

„Analizăm și articolele care apar în presă. Suntem atenți la știrile care vin din Rusia, la informațiile difuzate de Ministerul de Externe din Rusia, dar și alte autorități de acolo. Ne referim aici la mesaje și informații care nu neapărat sunt direcționate sau fac referință la SUA, dar și la cele ce vizează țările din Europa Centrală și de Est”, povestește redactorul șef al Polygraph, Jym Fry.

 Moldova, prezentă în subiectele Polygraph


Fatima Tis a activat anterior ca ziaristă în Kaukazul de Nord, iar astăzi este unul dintre jurnaliștii de la Polygraph. Spune că majoritatea dezinformărilor mai tot timpul au la bază un dram de adevăr, dar mesajul final este unul manipulator. La fel, o metodă de dezinformare și denaturare a realității este modul în care presa din Rusia citează oficiali străini.

„Toate aceste știri false care sunt debitate de Moscova sunt bazate pe informații culese de la fața locului. Spre exemplu în anumite țări sunt anumite probleme locale, și atunci cei care creează aceste trenduri de știri false capitalizează pe acele probleme și exacerbează situația regională respectivă prin știrile pe care le creează. Este foarte important să detectăm aceste știri, pentru că majoritatea sunt invenții. Prin analizele și contrapunerile noastre am descoperit că majoritatea dintre ele reprezintă și promovează punctul de vedere al Kremlinului”, spune Fatima.


Există situații în care investigăm anumite cazuri pe care la început le considerăm minciuni. Dacă la final constatăm că e adevărat, admitem că e adevărat. Nu luăm un caz și trebuie neapărat să-l dovedim că e o minciună. Am avut o astfel de situație recent când Russia Today a difuzat știrea că a depășit în popularitatea toate insituțiile media cunoscute din Orientul Mijlociu cum ar fi AlJazzira, BBC și CNN. Când am verificat datele de audiență ne-am convins că ei aveau dreptate”, mai adaugă Fatima.


POLITIFACT – „Pasărea pre limba ei piere” sau locul unde politicienii sunt scuturați de minciuni

PolitiFact este una din cele mai vechi instituții media de fact-checker din Statele Unite ale Americii. Spre deosebire de colegii lor de la Polygraph, jurnaliștii de aici se concentrează în special pe declarațiile politicienilor, mesajele care le transmit aceștia în dezbaterile televizate sau prin spoturile publicitare.

Angie Drobnic Holan este antrenată în verificarea acestor declarații deja de 11 ani. Își amintește și astăzi de primul eveniment pe care l-a reflectat fiind membră a echipei PolitiFact: campania pentru președinția SUA dintre Barack Obama și John McCain, anul 2007.

„De atunci și până acum s-a schimbat semnificativ conținutul media și modul în care se consumă produsele media. Schimbarea s-a produs mai ales odată cu creșterea ca importanță a paginilor de Facebook și Twiter. Când am început noi, Facebook și Twitter de abia își inițiau activitatea și nu aveau o așa mare pondere. După alegerile din 2016, când s-a dovedit că Rusia a făcut tot posibilul să influențeze rezultatele scrutinului, aceste corporații au zis că vor să colaboreze cu organizațiile de verificare a faptelor. Astăzi, noi verificăm anumite informații, postări care apar pe Facebook și atunci când apar suspiciuni transmitem rezultatele analizelor noastre către Facebook, iar cei de acolo la rândul lor blochează sursele respective”, spune Angie Drobnic Holan, editor PolitiFact.

În cadrul acestui program de colaborare cu Facebook au intrat doar instituțiile media care au semnat un Cod de Principii elaborat de Poynter Institute.

„Responsabilitatea noastră e să spunem adevărul.” Angie Drobnic Holan, editoră Politifact.

Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)Instituții de fact-check din SUA: Banii primiți de la Facebook și tertipurile rușilor la capitolul propagandă (FOTO)

FactChek.org – a primit de la Facebook aproape 200 de mln de dolari pentru a demasca știrile false

FactCheck.org este un proiect al Centrului de Politici Publice Annenberg de la Universitatea din Pennsylvania. În acest an Factcheck.org numără 15 ani de la lansare sau cum le place jurnaliștilor de acolo să spună: 15 ani de resposabilizare a politcienilor.

Pe lângă verificarea știrilor legate de politicieni și funcționari, instituția are stabilit un parteneriat cu Facebook, singura corporație de la care a acceptat finanțare, ca parte a inițiativei Facebook de combatere a falsurilor și dezinformărilor lansate pe această rețea de socializare.

„Acest proiect a venit ca urmare a implicării Federației Ruse în alegerile din 2016. Este un instrument oferit de Facebook pe care îl folosim. Este practic o listă de știri distribuite pe Facebook, dar în privința cărora planează suspiciunea că ar conține infromații false sau ar urmări trunchierea realității și dezinformarea cetățenilor. Avem doi angajați în echipa noastră care se ocupă numai de verificrea acestor sute de știri identificate și transmise de Facebook ca fiind false sau potențial false. Din martie și până în prezent am publicat peste 120 de articole în care am demascat minciunile lansate prin aceste știri. Lucrul la un astfel de material poate dura o oră, dar poate dura și 3-4 zile”, spune Eugene Kiely, director FactCheck.org.

Pentru realizarea acestui proiect, în 2018, FactCheck.org a primit de la Facebook circa 189 de mln de dolari, fiind astfel a doua cea mai mare sursă de venit a instituției după Fundația Annenberg.

Spre deosebire de celelalte instituții FactCheck nu are un sistem de rating, așa cum sunt „pantalonii” de la Politifact sau „Pinochio” de la Washington Post.

„Noi îi lăsăm pe oameni să-și dea seama singuri cât de mare este minciuna. Reportajele noastre de obicei sunt mai lungi, mai complexe, mai profunde și mai detaliate. Criteriile după care se ghidează jurnaliștii noștri atunci când scriu un astfel de material, oricine le poate consulta chiar la noi pe site pentru a se convinge de corectitudinea noastră”, a mai adăugat Kiely.

*Acest material a fost realizat ca urmare a unei vizite de studiu în SUA, organizată în cadrul programului Moldova Media CO-OP, finanțat de Departamentul de Stat.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Guvernul revine la ședințele în format extins. Prim-ministra Natalia Gavrilița cere autorităților să aibă o comunicare mai bună cu presa

Guvernul revine la ședințele în format extins. Prim-ministra Natalia Gavrilița cere autorităților să aibă o comunicare mai bună cu presa

Percheziţii în România, Suedia şi R. Moldova: Învinuiții ar fi spălat milioane de euro din fraude informatice

Percheziţii în România, Suedia şi R. Moldova: Învinuiții ar fi spălat milioane de euro din fraude informatice

Drumul național Bălți – Fălești – Sculeni a fost dat în exploatare. Ce au inclus lucrările de reabilitare

Drumul național Bălți – Fălești – Sculeni a fost dat în exploatare. Ce au inclus lucrările de reabilitare

Advertoriale
Top 5 vinuri SĂLCUȚA potrivite pentru masa de Crăciun. Descoperă-le și adaugă-le în coșul de cumpărături

Top 5 vinuri SĂLCUȚA potrivite pentru masa de Crăciun. Descoperă-le și adaugă-le în coșul de cumpărături

Ce este comunicarea strategică și de ce Republica Moldova are nevoie de aceasta (VIDEO)

Ce este comunicarea strategică și de ce Republica Moldova are nevoie de aceasta (VIDEO)

Orange Systems te invită la Modular THE VISION, unde fiecare profesionist IT poate testa o reţetă perfectă pentru distracţie

Orange Systems te invită la Modular THE VISION, unde fiecare profesionist IT poate testa o reţetă perfectă pentru distracţie

EMISIUNI
  • Prepare for Future | Adam Sigel, Viitorul industriei de gaming și al storytelling-ului
    Prepare for Future | Adam Sigel, Viitorul industriei de gaming și al storytelling-ului
  • DESCIFRAT| Strategia Securității Alimentare 2023-2030: Ce capacitate are R. Moldova să-și acopere necesarul de produse de bază, ce importăm și cum ne afectează crizele (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII| Pictor: „Artistul poate și trebuie să nu fie flămând și sărac” (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII | Activist civic: „Există stereotipurile că tot ce fac oamenii din ONG-uri, fac doar pentru bani. Acei oameni nu sunt activiști civici” (VIDEO)
  • Prepare for Future #11, Marcela Lefter - Viitorul energetic al Moldovei și al întregii planete
Cele mai populare
  • 1
    Vicepremierul Andrei Spînu susține că tariful la energia electrică ar urma să scadă și în luna ianuarie
  • 2
    Maia Sandu a susținut un discurs în cadrul Conferinței Internaționale Anticorupție de la Washington (VIDEO)
  • 3
    Cât timp le ia rușilor să pregătească un nou atac masiv cu rachete asupra Ucrainei. Oficial: „Valurile sunt planificate în avans”
  • 4
    Austria se opune intrării României și Bulgariei în spațiul Schengen. Premier: Este nevoie de mai mult timp
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.