Cât cer televiziunile afiliate candidaților electorali

Pentru un minut de publicitate la postul de televiziune Prime TV candidații vor trebui să plătească 4.000 de euro, iar la Publika TV 2.000 de euro. La posturile de televiziune Canal 2 și Canal 3, proprietarul cărora este oficial Oleg Cristal, consilierul politic al lui Vladimir Plahotniuc, tariful pentru un minut publicitar constituie 1.500 de euro.

Și la televiziunile afiliate lui Ilan Șor, administrate de jurnalistul Dumitru Chitoroagă, reprezentant împuternicit al Partidului Șor, prețurile nu sunt mai mici. Un minut de publicitate la Televiziunea Centrală costă 1.500 de euro, iar la Orhei TV - 1.000 de euro.

500 de euro pentru un minut vor trebui să plătească partidele care vor dori să apară la NTV Moldova și Exclusiv TV, deținute de deputatul socialist Corneliu Furculiță prin intermediul companiei Exclusiv Media. Postul de televiziune Accent TV, la fel afiliat PSRM, administrat de Stanislav Vîjga, care anterior a donat bani pentru Partidul Socialiștilor, solicită 50 de euro pentru un minut (inclusiv TVA).

De la 1.000 de euro, la 80 de euro

Costul pentru publicitatea electorală per minut la RTR Moldova este de 1.000 de euro. Postul public de televiziune Moldova 1 va difuza publicitatea electorală cu 900 de euro per minut, iar Moldova 2 - cu 150 de euro. Pro TV Chișinău solicită 840 de euro pentru difuzarea materialului electoral per minut.

500 de euro este tariful pentru difuzarea unui minut de publicitate electorală la postul TV8. Postul de televiziune N4 a stabilit taxa de 480 de euro pentru un minut de publicitate electorală. Jurnal TV va cere 400 de euro. REN Moldova a anunțat un preț de 7.800 de lei (până la 400 de euro).

Urmează Noroc TV și Vocea Basarabiei cu 300 de euro per minut, Agro TV cu 200 de euro, ITV - 180 de euro, TV Prim - 80 de euro.

Ofertele din regiunile R. Moldova

Cu excepția televiziunilor lui Ilan Șor care se află la Orhei, celelalte posturi aflate în regiunile Republicii Moldova vor lua mai puțini bani. TV Bălți cere 3.600 de lei pentru un minut, Canal Regional – 2.400 de lei, Elita TV de la Rezina – 1.500 de lei, Studio-L din Căușeni – 1.000 de lei, Media TV Cimișlia – 960 de lei, Art TV – 900 de lei, Albasat din Nisporeni – 580 de lei, Flor TV – 500 de lei, RU TV – 500 de lei, BAS TV – 480 de lei, NTS – 480 de lei, Zona M – 400 de lei.

În Găgăuzia, postul public GRT solicită 600 de lei pentru un minut de publicitate electorală, iar Bizim Dalgamiz în prime-time - 500 de lei, la fel și postul ENI AI.
 

De ce prețurile pentru publicitate la unele posturi sunt exagerate?

Petru Macovei, directorul executiv al Asociației Presei Independente (API) semnalează mai multe probleme legate de ofertele de prețuri pe cale le-au anunțat televiziunile, în mod special, cele afiliate puterii. El crede că televiziunile au fixat prețuri exagerate pentru a crea un obstacol financiar concurenților electorali din opoziție, care vor dori să apară la ecranele acestor radiodifuzori.

„Și în precedentele campanii electorale televiziunile afiliate politicienilor au fixat din start prețuri foarte mari cu un singur scop – să nu acceadă la posturile lor cei din opoziție. În cazul dat este vorba, probabil, despre cei din blocul electoral ACUM care nu au 4.000 de euro să plătească pentru un minut de publicitate. Prime TV are cea mai mare audiență, corespunzător, ei au și pus prețuri imense pentru piața din Republica Moldova. În cazul lui Șor sigur că e vorba despre oponenții lui care ar putea să vină peste auditoriul formațiunii sale cu argumente ce ar putea să îi determine pe oameni să nu-i voteze”, a comentat Macovei.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!