În cadrul unei ședințe comune de la finele anului trecut a reprezentanților Ministerului Finanțelor și a conducătorilor direcțiilor finanțe din unitățile administrativ-teritoriale ale țării, precum și a conducătorilor Trezoreriilor regionale, s-au discutat mai multe aspecte legate de bugetul de stat şi aplicarea unor noi prevederi legale. Cele mai multe semne de întrebare s-au iscat la prevederile Legii privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, votată în grabă pe 23 noiembrie 2018, de majoritatea parlamentară, scrie Mold-Street.

Fără premii sau tichete de masă

Astfel, Lucia Dioneac, şefa Secției planificare bugetară din cadrul Direcției generală finanțe Bălți, a întrebat conducerea Ministerului Finanţelor referitor la utilizarea tichetele de masă în condițiile noii legi de salarizare.

Raisa Ghilan, șefa Direcției politici salariale și monitorizarea angajaților în sectorul bugetar din cadrul Ministerului Finanţelor a explicat că, potrivit „Hotărârii Guvernului nr.227 din 12.03.2018 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de operare cu tichetele de masă” este o așa reglementare care prevede că în instituțiile bugetare pot oferi tichete de masă în limita fondului de salarizare”.

În replică, Lucia Doineac a menţionat că pct. 72 din acest Regulament prevede că „acordarea tichetelor de masă pentru sectorul bugetar se efectuează la decizia angajatorului din contul alocaţiilor prevăzute pentru cheltuieli de personal în anul bugetar în curs”.

Potrivit reprezentantei de la Ministerul Finanţelor despre această problemă, dar şi altele apărute în urma adoptării Legii privind sistemul unitar de salarizare se ştie şi, pentru a o remedia şi atenua efectele negative, ar fi nevoie de o modificare.

Nu a fost calculat impactul asupra bugetului de stat

„Pentru aceste măsuri nu planificăm nimic. Mai mult ca atât, chiar se recomandă de a nu acorda tichete de masă începând cu 1 ianuarie 2019, cel puțin în prima jumătate de an. Costurile implementării legii este evaluată la nivel macro, dar costul integral și precis pentru implementare a legii ministerul nu-l cunoaște, banii pentru majorările salariale sunt planificați, dar până când nu se va plăti 2-3 salarii pe țară în condiții noi, pentru a calcula impactul asupra bugetului de stat, ar fi bine să ne abținem de la așa gen de remunerare. Tot în acest scop s-a făcut limitarea și la premiile unice din economii, să ajungem până la primăvară să vedem ce mijloace bănești suplimentare este necesar de alocat, după aceea revenim și la tichetele de masă. Dacă le planificăm, va majora fondul de salarizare și mai mult”, a precizat Raisa Ghilan.

De notat că şefii direcțiilor finanțe din cadrul autorităţilor publice locale au semnalat şi alte deficienţe şi erori strecurate în Legea privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar: de la erori privind coeficienţii de salarizare pentru educatori, contabili şi conducători de direcţii, inclusiv pentru şefii Direcţiilor finanţe din raioane, dar și erori la includerea sau excluderea vechimii în muncă în calculul salariilor.

„Noi acum nu dezbatem legea sau prevederile acesteia cât sunt de bune sau pertinente, noi acumulăm informație pentru ulterioara modificare, acum ne concentrăm pe implementarea prevederilor legii. Nimeni din șefii Direcțiilor finanțe nu va avea salariul mai mic decât îl ridică astăzi”, a declarat Ministrul Finanţelor, Ion Chicu.

Anterior acesta a susţinut că ministerul are „un plan de acțiuni detaliat cu ce urmează să facem în fiecare zi și oră”. Totodată a fost lansat și Centrul de Apel cu privire la implementarea legii, unde se pot adresa oamenii care au întrebări asupra noii legi. Chicu a mai promis că bugetarii vor primi salariu majorat deja în ianuarie 2019, mai scrie Mold-Street.