Singurul vulcan care erupe cu lavă albastră. Explicația fenomenului bizar și spectaculos (VIDEO)

Foto: iw.ro

Pe cât de periculoase sunt erupțiile vulcanice, pe atât de spectaculoase pot fi. Iar atunci când lava aruncată de vulcan pare albastră și strălucește puternic pe timpul nopții, fenomenul devine cu atât mai interesant.
Acesta este cazul vulcanului Kawah Ijen, din Indonezia, care pare că aruncă în jur cu lavă albastră, de fiecare dată când erupe. Dacă în timpul zilei lava nu este cu nimic diferită față de cea care erupe din alți vulcani, pe timpul nopții aceasta capătă o culoare strălucitoare, albastră, care i-a fascinat pe oamenii de știință.

Deși inițial se credea că această culoare apare din cauza temperaturii lavei, cercetările detaliate au arătat că, de fapt, nuanța albastră este cauzată de compoziția chimică a rocilor care formează vulcanul. Lanțul muntos Ijen conține inclusiv un lac acid de dimensiuni considerabile, ceea ce înseamnă că în zona respectivă se regăsește o cantitate mare de sulf.

Când suflul intră în contact cu oxigenul din aer, la temperaturi de peste 360 de grade Celsius, apare fenomenul de combustie, în timpul căruia sulful produce o flacără albastră.

„Acest albastru strălucitor, neobișnuit pentru un vulcan, nu este chiar culoarea lavei, ci apare datorită combustiei de gaze sulfurice care intră în contact cu aerul, la o temperatură mai mare de 360 de grade Celsius”, spune fotograful francez Olivier Grunewald, care a surprins erupția spectaculoasă a vulcanului indonezian pentru un documentar.

„Să vezi aceste flăcări albastre noaptea este și ciudat, și extraordinar. După câteva nopți petrecute în apropierea craterului ne simțeam ca și când ne-am fi aflat deja pe altă planetă”, a adăugat el.

Documentarul lui Grunewald a avut însă ca scop atragerea atenției asupra unei probleme sociale din Indonezia: muncitorii care lucrează zi și noapte în minele de la baza muntelui, pentru a extrage roci sulfurice, formate după răcirea lavei. Acestea sunt folosite în industria alimentară, dar și în cea chimică, iar un kilogram se vinde cu 680 de rupii indoneziene, adică aproximativ 6 cenți.

În mine lucrează la extracția rocilor sulfurice inclusiv copii, fără să poarte măști de gaze, motiv pentru care ajung să sufere de afecțiuni cauzate de expunerea la dioxid de sulf și la alte gaze toxice.

Hai să fim prieteni! Hai să #SusținemPresa independentă cu câte un abonament AGORA, de 98 de lei.

Dacă tot ai ajuns aici...

...înseamnă că ți-a plăcut articolul sau te preocupă subiectul. Noi vrem să venim cu cât mai multe articole pe care să le citești până la final. Acum le poți spune direct jurnaliștilor din redacție ce vrei să citești și în ce format.

Noi păstrăm jurnalismul AGORA deschis tuturor. Nu avem în spate oligarhi sau politicieni și nimeni nu-i dictează editorului cum să scrie despre un subiect sau altul. Sprijinul tău ne va ajuta să ne păstrăm această independență. Orice contribuție, oricât de mare sau mică, este extrem de valoroasă pentru noi.

Sprijină AGORA astăzi cu doar 98 de lei. Mulțumim.

În zilele de odihnă, peste 50 de șoferi au fost prinși la volan în stare de ebrietate