Savantul chinez care susține că a creat primul copil „modificat genetic”, arestat la domiciliu

Autorităţile chineze spun că omul de ştiinţă care susţine că a creat anul trecut primul copil din lume „modificat genetic” a acţionat în mod ilegal şi în căutarea faimei şi averii, scrie News.ro.

He Jiankui a pretins că a modificat genetic embrioanele a două fetiţe gemene pentru a nu putea avea HIV, fapt care a generat scepticism şi indignare.

Anchetatorii afirmă că cercetătorul ar putea primi o pedeapsă serioasă, după ce a acţionat pe cont propriu şi a falsificat documente de evaluare a eticii.

Profesorul He, care se află în arest la domiciliu, şi-a apărat munca.

În noiembrie, el a declarat la un summit din Hong Kong că este "mândru" de activitatea sa în domeniul modificărilor genetice, o practică care este interzisă în majoritatea ţărilor, inclusiv în China.

Anunţul său a fost condamnat sute de oameni de ştiinţă chinezi, dar şi de comunitatea internaţională, care au atras atenţia că orice aplicare de modificare a embrionilor umani în scopul reproducerii nu este etică.

Rezultatele profesorului He Jiankui nu au fost încă verificate, dar anchetatorii au confirmat luni că activitatea sa a avut ca rezultat naşterea de gemeni, iar o altă femeie este în prezent însărcinată.

Anchetatorii din provincia Guandong au afirmat că doctorul a strâns el însuşi fondurile, evitând în mod deliberat supervizarea.

El ar fi folosit tehnologie cu un nivel de siguranţă scăzut, cu ajutorul căreia a făcut modificări genetice.

Anchetatorii au confirmat că profesorul He a recrutat opt cupluri pentru a participa la experimentul său, acest lucru ducând la două sarcini. Ei au spus că gemenii numiţi Lulu şi Nana s-au născut în noiembrie şi sunt sub supraveghere medicală.

De la anunţul experimentului său, profesorul He a fost arestat la domiciliu în Shenzhen.

În cadrul conferinţei de la Universitatea din Hong Kong, el a spus că fetiţele s-au născut "în mod natural şi sunt sănătoase" şi vor fi monitorizate în următorii 18 ani. Profesorul a mai spus că experimentul a fost finanţat de el însuşi şi a confirmat că Universitatea sudică de ştiinţă şi tehnologie din Shenzhen nu a ştiut de acest lucru.

He Jiankui a mai explicat că cele opt cupluri - formate din taţi seropozitivi - au semnat voluntar pentru experiment. Un singur cuplu a renunţat, dar era o "altă posibilă sarcină" a unui embrion modificat genetic în stadiu incipient.

Cercetătorul a declarat că studiul său a fost trimis la o revistă ştiinţifică pentru revizuire, deşi nu a numit revista. El a fost evaziv şi în privinţa altor detalii, inclusiv în ceea ce priveşte numele "anumitor experţi" care, a spus el, au verificat activitatea sa şi i-au oferit garanţii.

Sprijină redacția Agora cu doar 98 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un coș de produse locale de la From the Heart Shop.

Curtea Supremă de Justiție a respins sesizarea Marinei Tauber și a menținut decizia Curții de Apel Bălți