*Acest material este sponsorizat

Ai creat un brand? Asigură-te că ți-ai protejat afacerea și brandul lucrează pentru tine (FOTO)

Ai creat un brand? Asigură-te că ți-ai protejat afacerea și brandul lucrează pentru tine (FOTO)

Care va fi soarta celei mai mari companii producătoare de băuturi răcoritoare din lume dacă într-o bună zi nu ar mai avea dreptul să utilizeze brandul „Coca-Cola”? Ce se va întâmpla cu celebra casă de modă „Hermes” dacă cineva ar priva-o de dreptul de a produce unul dintre cele mai scumpe modele de genți din lume – „Birkin”? Cât de mult vor avea de suferit vânzările constructorului auto „Ferrari” dacă chinezii vor amplasa celebrul cal ridicat în două picioare pe capota unor automobile cu un preț de trei ori mai mic? Acești „mamuți” din lumea afacerilor se vor RUINA. Scenariile descrise însă nu vor deveni realitate niciodată, din simplu motiv că toate cele trei exemple sunt mărci înregistrate, iar asta înseamnă că proprietarii lor au dreptul exclusiv de a le folosi și, implicit, de a interzice utilizarea lor de către altcineva. Și tu, cum ți-ai protejat afacerea? Crezi că odată ce figurezi ca fondator în acte poți dormi liniștit?  Dacă abreviatura AGEPI nu-ți spune nimic, acest articol este pentru tine.

În Republica Moldova, orice persoană fizică sau juridică își poate înregistra marca la Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală (AGEPI). Această procedură nu este obligatorie, dar oferă o serie de avantaje semnificative, cel mai important fiind posibilitatea de a-ți revendica drepturile asupra unui brand în cazul unor tentative de utilizare neautorizată a acestuia.


Lilia Bolocan, director general, Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală (AGEPI): „AGEPI este expertul Nr.1 din Republica Moldova în domeniul protecției juridice a proprietății intelectuale privind drepturile de proprietate industrială, dreptul de autor și drepturile conexe. Suntem un partener de încredere al agenților economici, iar misiunea noastră este de a le oferi servicii ce contribuie la promovarea și dezvoltarea afacerilor lor. Unul dintre ele este înregistrarea mărcii, procedură ce permite antreprenorului să o gestioneze după bunul său plac: să o vândă, să o ofere spre exploatare prin contract de franciză, să o pună în gaj. Marca poate face parte din capitalul social al unei întreprinderi, ea oferă plusvaloare afacerii și, totodată, o protejează de anumite riscuri. Antreprenorii care nu au dat dovadă de responsabilitate sau care nu au beneficiat de serviciile unor juriști competenți se pomenesc că sunt șantajați, li se cer bani pentru a-și răscumpăra propriul brand, pe care tot ei l-au creat, pentru promovarea căruia au muncit mult. Sunt situații regretabile, care puteau fi prevenite printr-o procedură simplă, dar extrem de utilă.”

AGEPI te ajută, când concurenții „pun ochiul” pe afacerea ta

S-a convins de eficiența acestui instrument și Elena Cușnir, proprietara studioului de fitness „XBody” din Chișinău – singurul  din țară ce oferă antrenamente după metoda EMS (electric muscle stimulation). După o traumă suferită acum câțiva ani, femeia s-a ales cu o interdicție pe viață la efort fizic, care a inspirat-o să-și deschidă o afacere. Elena oferă moldovenilor o alternativă antrenamentelor convenționale în sala de sport: un set de exerciții simple, în timpul cărora mușchii sunt stimulați suplimentar, prin impulsuri electrice. În consecință, potrivit autorilor metodei EMS, în doar 20 de minute îți forțezi mușchii la fel ca și cum ai „trage de fiare” timp de o oră și jumătate. Evident, ideea de a pierde kilograme cu eforturi minime le-a surâs moldovenilor: business-ul Elenei a devenit unul de succes, iar cei care au vrut să se înfrupte din glorie nu s-au lăsat așteptați.


Elena Cușnir, proprietară studiou de fitness „XBody”: „Atunci când afacerea îți aduce nu doar satisfacție, dar și venit, apar și doritori de a face bani pe seama muncii tale. „Xbody” este al doilea meu „copil” și eu am insistat să-i dau un „nume oficial” și un „pașaport”, ca să-l pot „apăra” prin căi legale, având în vedere că sunt unicul reprezentant oficial al producătorului de echipamente EMS pe piața din Moldova. Și într-adevăr, ne-am ciocnit cu o situație neplăcută, când în Chișinău a fost adus un aparat la mâna a doua din România și promovat sub brandul „Xbody”. Am reușit să rezolvăm problema pe cale amiabilă, am înștiințat concurenții că sunt proprietara exclusivă a mărcii, iar la scurt timp studioul lor s-a închis.”



AGEPI te ajută, când vrei să-ți consolidezi succesul

Tot succesul pe piață a determinat compania de creditare „Sebo Credit” să-și înregistreze la AGEPI nu doar marca verbală „sebo.md”, dar și pe protagonistul tuturor spoturilor comerciale - motanul dolofan și leneș care îți arată cât de frumoasă poate fi viața atunci când ai un „amic de încredere la împrumut”. Astfel, „imaginea stilizată a unei pisici în poziţie aşezată, privindu-şi laba și având la gât un lanţ cu pandativ de formă rotundă, pe care este inscripţionat elementul verbal „Sebo” a devenit proprietatea organizației. 

Aelita Orhei, șef departament juridic, organizația de creditare nebancară „Sebo Credit” SRL: „Compania noastră a investit foarte multe resurse, inclusiv financiare, în publicitate. Acest motan este prezent în fiecare spot realizat de „Sebo Credit” și a devenit, într-un fel, mascota noastră, de aceea am dorit să avem drept exclusiv de a o utiliza. Reprezentarea grafică este creația unui designer din țară, care ne-a cedat toate drepturile asupra acestei lucrări. Ulterior, o întreprindere din domeniul alimentații publice a folosit pentru promovare o imagine asemănătoare, dar nu ne-a deranjat acest lucru, având în vedere că nu e vorba de domeniul în care activăm.”

AGEPI te ajută, când vrei să-ți promovezi business-ul abia „pus pe picioare”

Înregistrarea mărcii la instituția specializată în domeniul protecției juridice a proprietății intelectuale este recomandabilă nu doar în cazul brandurilor cunoscute, care „fac din ochi” multora. Dorina Baciu a vrut să înceapă o afacere cu „dreptul”, așa că a înregistrat la AGEPI marca „Sălașul Baciului” la scurt timp după ce a creat o pagină de facebook, prin intermediul căreia vinde cașcaval maturat din lapte de oi crescute la stâna familiei sale.



Dorina Baciu, producător de brânzeturi: „Pentru mine marca „Sălașul Baciului” este întruchiparea eforturilor depuse de familia mea, dar și un instrument de promovare a produsului nostru. Primul lucru pe care l-am făcut după ce am perfectat toate actele a fost să comandăm pungi eco cu logo-ul nostru – am simțit o bucurie, pentru că am creat ceva valoros, pentru faptul că rodul muncii noastre a fost recunoscut oficial. Avem planuri de viitor ambițioase, urmează să creăm și un site, iată de ce suntem convinși că suntem abia la începutul colabărării cu AGEPI. ”

Pentru a înregistra o marcă este necesar să depui la AGEPI, personal, prin poştă, prin fax sau online o cerere, care va fi examinată în termen de 6 luni. Serviciul este contra cost, dar este prevăzută o reducere de 50% la taxă în cazul persoanelor fizice și întreprinderilor mici și mijlocii. Află mai multe detalii despre cum îți poți înregistra marca și proteja afacerea.

P.

P.

Vezi și aceste știri
Franța înăsprește restricțiile pandemice: „Dacă nu reacţionăm colectiv, ne expunem unui risc ridicat de relansare epidemică”

Franța înăsprește restricțiile pandemice: „Dacă nu reacţionăm colectiv, ne expunem unui risc ridicat de relansare epidemică”

R. Moldova are mai mulți milionari în lei. Cel mai tânăr are 18 ani

R. Moldova are mai mulți milionari în lei. Cel mai tânăr are 18 ani

R. Moldova se împotmolește în deșeuri. Soluțiile altor state, preluate doar pe hârtie (VIDEO)

R. Moldova se împotmolește în deșeuri. Soluțiile altor state, preluate doar pe hârtie (VIDEO)

Advertoriale
 Vrei să studiezi IT-ul? Află de la Nicolae Sîrbu cum să stăpânești lumea codurilor (VIDEO)

Vrei să studiezi IT-ul? Află de la Nicolae Sîrbu cum să stăpânești lumea codurilor (VIDEO)

Principala regulă pe ploaie sau furtună: NU atinge sub nicio formă firele rupte sau căzute la pământ (VIDEO)

Principala regulă pe ploaie sau furtună: NU atinge sub nicio formă firele rupte sau căzute la pământ (VIDEO)

VioPark — locul unde se nasc produsele cosmetice naturale și ce criterii influențează asupra calității produselor

VioPark — locul unde se nasc produsele cosmetice naturale și ce criterii influențează asupra calității produselor

DONEAZĂ
Descarcă aplicația AGORA
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Victor Nistorică a schimbat zeci de bilete de avion, cumpărate anual, pentru o afacere în sat, la doar zece kilometri de casă (VIDEO)
    Oameni ca tine: Victor Nistorică a schimbat zeci de bilete de avion, cumpărate anual, pentru o afacere în sat, la doar zece kilometri de casă (VIDEO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Putin a schimbat Legea Supremă? Hai și noi! Cum a apărut ideea reformei constituționale (AUDIO)
  • Oameni ca tine: Adelina Dodon - femeia care își îndulcește cariera academică cu deserturi cu gust de copilărie (VIDEO, FOTO)
  • Sergiu Litra, despre cum să îți crești afacerea pe timp de COVID-19, să produci bere în R. Moldova, termen de valabilitate și furtul miliardului | Nota de Plată
  • Podcastul „Bilet în Parlament”. Un an fără Plahotniuc. Din coordonatorul țării în bau-bau-ul politicii moldovenești (AUDIO)
ȘTIRI DE PE EA.MD
  • Teatrul Satiricus anunță trei spectacole în aer liber, la final de august. Rezervă bilete acum!
  • Disputele familiale afectează identitatea personală cum niciun alt tip de conflict n-o poate...
Cele mai populare
  • 1
    Oponenta lui Lukașenko a publicat primul video după ce a plecat în Lituania: „Am luat o decizie pentru care unii mă vor judeca, iar alții mă vor urî” (VIDEO)
  • 2
    După o copilărie la limita sărăciei în Rusia, a început o nouă viață în R. Moldova. Povestea lui Ghenadii Eșmekov, stabilit de 53 de ani la Chișinău
  • 3
    „Tot satul se teme de el”. Un bărbat din Ștefan-Vodă, care ar bate măr tot satul, nu mai ajunge pe mâna poliției. Oamenii nu scriu cerere de frică (VIDEO)
  • 4
    Proteste la Minsk: Încă un manifestant a murit, iar oponenta lui Lukașenko e de negăsit
Autentificare
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.