FOTO. Investiții europene pentru trasee moldovenești

FOTO. Investiții europene pentru trasee moldovenești


Peste doi ani, traseele Hânceşti-Cimişlia şi Chişinău-Ungheni-Sculeni vor avea altă calitate, una europeană. Ca şi în cazul arterei Sărăteni-Soroca, pe lângă reabilitarea propriu-zisă a drumurilor, vor fi reconstruite şi reparate podurile şi podețele, şi vor fi amenajate trotuare. Lucrările vor fi realizate din fonduri europene, valoarea totală pentru ambele trasee fiind de 94 de milioane de euro: bani alocați de Banca Europeană de Investiții (BEI), Banca Europeană pentru Reconstrucție şi Dezvoltare (BERD), şi un grant oferit de Comisia Europeană.

Indicatoarele rutiere cu inscripția „Drum în lucru” sau „Pericol de accidente”, pe care le vedem imediat după ieşirea din oraşul Hânceşti, ne atenționează că intrăm pe o porțiune pe care se circulă cu dificultate. Lucrările de reabilitare sunt în toi, drumul fiind împânzit de muncitori care trudesc din greu: unii taie asfaltul degradat, alții măsoară gropile, iar pe unele porțiuni deja se toarnă primul strat de asfalt. „Am început lucrările prin luna august. Acum punem primul strat de asfalt, de aceea, pietrişul este mai măşcat”, ne arată Pavel Garbatii, unul dintre drumari. Colegul său, Sergiu Merloiu, adaugă că, într-o zi, astfel de asfalt se toarnă pe o porțiune de un kilometru. „Acum ne este mai uşor, căci e răcoare şi asfaltul se întăreşte în vreo patru ore, pe căldură însă e mai greu”, spune tânărul care, chiar dacă discută cu noi, nu-l scapă din ochi pe şoferul maşinii care toarnă asfaltul… 

Poate vor fi mai puține cruci… 

Aceleaşi indicatoare de avertizare le descoperim la intrarea în satul Bozieni din Hânceşti. Aici, chiar lângă şcoală, un grup de muncitori trudesc la reabilitarea unui pod. „Va fi o minune, dacă muncitorii vor face acest pod. De când m-am măritat, acest pod a fost înnoit doar o dată. Dar mulți ani au trecut de atunci...”, ne spune mătuşa Maria Dubceag, în vârstă de 77 de ani… Ea ne asigură că, după renovare, acest pod îi va scăpa pe mulți săteni de pericolul inundațiilor. „Vedeți, aici nici nu mai desluşeşti că a fost cândva un pod. Acum arată ca o râpă…Dacă, însă, podul se va construi aşa cum se cuvine, în timpul ploilor mai mari, apa se va scurge pe sub el şi nu va mai îneca beciurile şi ogrăzile oamenilor”, mai adaugă bătrâna.

La ieşirea din sat ne întâlnim cu o altă locuitoare, Vera Rusu. De mână cu nepoțica ei de doi ani, femeia mergea pe marginea drumului, ferindu-se de băltoacele rămase după ploaie. „Iaca aşa ne chinuim cu drumul nostru. Văd că s-au apucat de lucru şi, odată cu traseul central, fac şi trotuarul pe care să meargă oamenii. Acum, când e glod, lumea preferă să treacă pe şoseaua centrală, iar aici se întâmplă multe nenorociri. Vedeți câte cruci sunt pe marginea drumului?!.”, ne întreabă săteanca. 

„Vrem un drum construit cu adevărat!” 

Schimbăm direcția şi mergem pe un alt drum a cărui reabilitare a început în acest an - Chişinău-Ungheni-Sculeni. Şi aici, s-a pornit de la poduri. Acum, pe podul de după satul Bahmut din raionul Călăraşi se circulă foarte greu, fiind accesibilă doar o singură bandă în ambele direcții. Dar şoferii sunt înțelegători şi speră că peste doi ani, aşa cum s-a promis, vor avea drum nou pe care să circule în siguranță. „Dacă vrem schimbări, trebuie să îndurăm aceste incomodități. Pe aici merg spre capitală oamenii din trei raioane - Ungheni, Călăraşi şi Străşeni -, iar fluxul de transport e foarte mare, ne spune Gheorghe Gârea din Căbăieşti, Călăraşi. Vreau să fie un drum bun, nu doar cârpit, cum se făcea până nu demult. Să fie construit cu adevărat!”. 

Traseul Chișinău-Ungheni-Sculeni are o lungime de 92 km. Două segmente, cu o lungime totală de 40 km, vor fi reabilitate de Compania azeră „Azercom”, care va repara podețele, va amenaja trotuarele şi căile de acces în curțile din localitățile Vatra şi Străşeni. Alți 52 de km vor fi reconstruiți de Compania cehă „OHL”, care va repara zece poduri, va construi un pasaj denivelat peste calea ferată şi sisteme de colectare şi evacuare a apelor, şi un drum de ocolire de 8 km a oraşului Ungheni. 

Potrivit panourilor amplasate pe ambele direcții ale traseului Chişinău-Ungheni-Sculeni, drumul urmează să devină „bun şi modern” până în anul 2016. Acelaşi termen de executare a lucrărilor este fixat şi pentru drumul Hânceşti-Cimişlia. 

Drumuri de calitate din fonduri europene 

Potrivit lui Serghei Polisciuc, șeful Direcţiei investiţii din cadrul Administraţiei de Stat a Drumurilor, pentru reabilitarea segmentului Hâncești-Cimișlia, în luna august au fost semnate două contracte în valoare totală de circa 14 milioane de euro, bani oferiţi de Banca Europeană de Investiţii (BEI). Lucrările de reabilitare includ și reconstrucţia a trei poduri, reparaţia podeţelor, amenajarea trotuarelor, a acceselor și intrărilor în curţi. Costul lucrărilor de reabilitare a drumului Chișinău-Ungheni-Sculeni este de circa 80 de milioane de euro, aici urmând să fie utilizate resurse financiare alocate de BEI, BERD și un grant oferit de Comisia Europeană.

P

Dragă cititor, urmărim atent ce se întâmplă pe segmentul politic, verificăm datele și sursele, căutăm explicații, oferim contexte, îi invităm în studiou pe cei care trebuie să ne răspundă la întrebări.
Dacă îți place ceea ce citești pe acest site, ne poți susține print-un abonament de membru de doar 48 lei pe lună.

Dacă tot ai ajuns aici...

...înseamnă că ți-a plăcut articolul sau te preocupă subiectul. Noi vrem să venim cu cât mai multe articole pe care să le citești până la final. Acum le poți spune direct jurnaliștilor din redacție ce vrei să citești și în ce format.

Noi păstrăm jurnalismul AGORA deschis tuturor. Nu avem în spate oligarhi sau politicieni și nimeni nu-i dictează editorului cum să scrie despre un subiect sau altul. Sprijinul tău ne va ajuta să ne păstrăm această independență. Orice contribuție, oricât de mare sau mică, este extrem de valoroasă pentru noi.

Sprijină AGORA astăzi cu doar 98 de lei. Mulțumim.

Vezi și aceste știri
Profil de candidat | Circumscripția Nr. 27 Congaz. Cine sunt doritorii de a accede în Adunarea Populară, ce averi au de declarat și ce funcții au candidații uneia dintre circumscripțiile arondate satului Congaz

Profil de candidat | Circumscripția Nr. 27 Congaz. Cine sunt doritorii de a accede în Adunarea Populară, ce averi au de declarat și ce funcții au candidații uneia dintre circumscripțiile arondate satului Congaz

Fostul deputat condamnat în România, Cristian Rizea, nu poate fi încă extrădat autorităților de peste Prut, pentru că... Explicația ministrului Justiției

Fostul deputat condamnat în România, Cristian Rizea, nu poate fi încă extrădat autorităților de peste Prut, pentru că... Explicația ministrului Justiției

Profil de candidat | Circumscripția Nr. 26 Chirsova. Cinci pretendenți la un singur loc de deputat în organul legislativ al Găgăuziei. Află cine sunt

Profil de candidat | Circumscripția Nr. 26 Chirsova. Cinci pretendenți la un singur loc de deputat în organul legislativ al Găgăuziei. Află cine sunt

Advertoriale
Peste 360 de femei au descoperit lumea digitală și secretele antreprenoriatului cu Women Digital Center (VIDEO)

Peste 360 de femei au descoperit lumea digitală și secretele antreprenoriatului cu Women Digital Center (VIDEO)

Laboratorul medical Invitro Diagnostics a ajuns și la Ungheni. Lansare cu servicii promoționale

Laboratorul medical Invitro Diagnostics a ajuns și la Ungheni. Lansare cu servicii promoționale

Concertul solo al Irinei Rimes a fost REPROGRAMAT pentru 24 septembrie. Biletele - valabile, însă în noi condiții

Concertul solo al Irinei Rimes a fost REPROGRAMAT pentru 24 septembrie. Biletele - valabile, însă în noi condiții

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Canabisul ar putea fi scos de pe lista substanţelor interzise
  • 2
    Primăria Chișinău despre incidentul cu peretele căzut peste un autoturism: Demolarea nu fost autorizată
  • 3
    S-au supărat? Deputații BCS au părăsit plenul Parlamentului. Iată motivul
  • 4
    Se pune pe ordinea de zi a ședinței parlamentare un proiect de lege fără raportul comisie de fond? Grosu: „Cine a elaborat acest Regulament?”(FOCUS)
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.