Oferta „neconformă” a producătorului de autospeciale TOMA

În acelaşi timp, pe pagina de achiziţii publice s-a anunţat deja că tenderul a fost câştigat de Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd, companie ce a oferit cel mai mare preţ – 78,08 milioane de lei (fără TVA) pentru 31 de autobuze.

Oferta companiei BMC Truck & Bus din Bucureşti a fost declarată „neconformă” de către comisia de concurs, chiar dacă avea cel mai mic preţ – doar 74,23 de milioane lei. Deocamdată, nu este clar ce necoformităţi au fost depistate de către comisie, dar cel mai probabil că la mijloc a fost timpul de livrare – până la 120 de zile.

Responsabilul pentru licitaţie din cadrul întreprinderii municipale Parcul Urban de Autobuze, Piotr Secrieru, nu a răspuns la telefon, iar anterior a sugerat că astfel de solicitări să le adresăm administraţiei capitalei. Nu a răspuns la solicitările Mold-Street nici primarul interimar Ruslan Codreanu, care s-a interesat doar de unde au luat jurnaliștii informaţia că Unipay ar fi o companie offshore.

Compania BMC Truck & Bus, care a rămas păgubaşă, a încercat anterior de câteva ori să obţină dreptul de a livra autobuze în Chişinău, dar de fiecare dată nereuşit. Ea a câştigat şi o licitaţie, care, în urma unei contestaţiei concurenţilor, a fost ulterior anulată de către Agenţia Naţională pe Soluţionarea Contestaţiilor.

Firma BMC Truck & Bus are trei asociaţi, născuţi în aceaşi localitate din Turcia: Kilic Sinan (53.74%), Kilic Erhan (41,93%) şi Kilic Hakan (4,33%) şi anterior era unic distribuitor in România a autovehiculelor marca BMC. Din oferta BMC rezultă că firma era gata să livreze, în decurs de 120 de zile, 31 de autobuze marca Procity, produse în Turcia de compania BMC. Aceasta a devenit cunoscută în Moldova prin faptul că a livrat anul trecut cele două autospeciale de intervenție marca TOMA.

Învingătorul din Ciprul de Nord

Şi compania care a câştigat licitaţia are fondatori de origine turcă, dar e înregistrată în regiunea separatistă Ciprul de Nord, mai exact într-o zonă economică liberă din portul Famagusta.

Acest fapt generează multe semne de întrebare. Este vorba despre o regiune separatistă, cu statut nerecunoscut similar cu cel al regiunii transnistrene sau Osetia de Sud. Ar fi foarte curios cum Banca Naţională a Moldovei şi Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor vor autoriza o asemenea operaţiune sau transfer de bani. Or e vorba de 4,03 milioane de euro, iar cu TVA – de 4,84 milioane de euro. În plus, regiunea este inclusă de Centrul Naţional Anticorupţie şi Comisia Naţională a Pieţei Financiare în lista zonelor off-shore, mai scrie Mold-Street.

Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd are doi asociaţi - Kazim Erarslan (cota de 99%) şi Mehmet Gultekin (1%), iar domeniul de activitate nu este transportul public sau producerea de autobuze, ci servicii de plăţi online, servicii IT etc.

De altfel numele asociatului şi managerului, Kazim Erarslan, coincide cu cel al fondatorului Paynet Services SRL din Moldova, companie ce deţine licența Băncii Naționale pentru activitatea de emitere a monedei electronice şi prestează servicii plăţi online. Mold-Street.com a solicitat un comentariu la subiectul cu autobuzele, dar acesta deocamdată nu a răspuns.

Autobuzele ca biscuiți electorali

Cât despre ofertă de autobuze, apoi acestea sunt marca Isuzu Citiport, care, potrivit producătorului Anadolu Isuzu, ar fi printre cele mai confortabile şi ergonomice din Europa, şi corespund standardului Euro 6.

Acestea au rampă pentru persoane cu dizabilităţi, cele mai moderne sisteme de supraveghere, panouri video şi posibilitatea de interconectare prin GPS la orice formă de organizare şi control al traficului cu autobuze.

Astfel de autobuze au fost cumpărate în anii 2017-2018 de primăriile Iaşi, Constanţa sau Sibiu din România, doar că furnizor era un dealer autorizat din România.

Preţul unui autobuz va fi de 156.000 de euro (cu TVA), iar ceea ce a contat probabil cel mai mult la decizia de a desemna offshorul din Ciprul de Nord să livreze unităţile de transport a fost angajamentul de a livra 25 de autobuze în decurs de 14 zile de la semnarea contractului, iar restul în decurs de 60 de zile.

Respectiv am putea asista la situaţia când primul lot de autobuze noi Isuzu va începe să circule pe străzile din Chişinău deja până la alegeri, cu ceremonii şi showuri electorale.

Citește continuarea pe Mold-Street.