Evenimentul a început cu distribuirea cheilor de la noile autoturisme. Ruslan Codreanu le-a împărțit personal șoferilor care așteptau aliniați în fața noilor autobuze. „Demult așteptăm așa cadou” sau „vrem să țină parcul de autobuze, să lucreze, asta demult trebuia de făcut”, sunt câteva dintre declarațiile făcute de șoferi în timpul strângerilor de mână.


Managerul de vânzări al companiei Anadolu Isuzu a dat asigurări că toate autobuzele sunt noi. „Producem autobuzele în Turcia, le exportăm în patru continente, în 39 de țări. Pentru noi, Moldova este o piață nouă. Suntem bucuroși să venim aici cu 31 de autobuze. Aș vrea să-i mulțumesc primarului Ruslan Codreanu pentru că ne-a oferit posibilitatea să participăm la evenimentul de azi. Sunt bucuroasă că totul a fost transparent și deschis”, a declarat aceasta. În semn de recunoștință, Ruslan Codreanu s-a ales cu un cadou. 


Reprezentantul oficial al Unipay Danișmanlik Yazilim Teknolojileri Ltd în Republica Moldova, Serghei Daradur, a spus că-l va acționa în judecată pe Dorin Chirtoacă. „Domnul Chirtoacă a intrat în autobuzele care erau închise. El a creat incomodități, a folosit intrarea de urgență. El a spus că autobuzele nu sunt noi, dar ele sunt noi. Înțelegând că ele sunt noi, dl Chirtoacă a decis să spună deja că ele au fost inundate. Iar asta ne afectează reputația în calitate de reprezentant oficial ISUZU, cât și reputația producătorului. Vom cere despăgubiri în sumă de exact cât valorează un autobuz, astfel încât să-l dăm locuitorilor orașului Chișinău”, a spus acesta.

În ceea ce privește filmulețul video postat pe Facebook de președintele PL, din care se vede că un panou exterior din sticlă este deteriorat, Serghei Daradur a spus că acesta va fi schimbat. „Sticla a fost stricată în procesul de transportare, la Focșani. Sticla a ajuns deja cu avionul și va fi schimbată. Toate autobuzele sunt noi. Puteți verifica. Noi le-am expus în PMAN ca fiecare locuitor să poate să vadă noile autobuze, dar și să le prezentăm pentru alți potențiali cumpărători din alte orașe”, a explicat el.

Deocamdată, la Chișinău au ajuns doar 25 din cele 31 de autobuze. Celelalte șase urmează să sosească în cel mult 60 de zile, după cum a menționat Ruslan Codreanu. „Unul din trei autobuze care vor circula în Chișinău va fi nou, cu aer condiționat. Înțeleg frustrarea, când ai fost 10 ani la conducerea orașului și ai fost incapabil să oferi condiții pentru locuitorii municipiului Chișinău. Ai fost capabil să vinzi terenuri, să instalezi gherete. Mi-ar fi fost rușine să merg să șterg praful în noul autobuz”, a spus primarul interimar.

Cât ține contestația depusă de cealaltă companie care a pierdut licitația, Codreanu a declarat că nu a fost înștiințat privind existența unei asemenea contestații și că a acționat legal.

Pe unde vor circula noile autobuze?

Șeful de la Transporturi, Vitalie Butucel, a spus că autobuzele vor circula pe străzile suprasolicitate de locuitorii capitalei, dar și pe cele unde nu circulă transportul public. „În primul rând, o să începem de la Ciocana, sector în dezvoltare. Pe bd. Mircea cel Bătrân, Milescu Spătaru, vom suplini ruta nr. 5, care nu făcea față fluxului de călători. Și pe strada Albișoara nu este transport public de capacitate mare. Intenționăm să restabilim ruta nr. 19, care va acoperi sectorul Râșcani, ulterior strada Albișoara, până la Botanica – strada Sarmizegetusa, Cuza Vodă, Grenoble și strada Valea Crucii. Cu celelalte șase autobuze care vor veni vom rezolva și problema din strada Testemițanu. Există ruta nr. 9 din orașul Codru, care, venind în Chișinău, face legătura dintre instituțiile medicale din strada Testemițanu. Poate reușim să acoperim tronsonul acesta acum”, a declarat Vitalie Butucel.

Autobuzele vor avea o garanție de doi ani. Dacă în această perioadă se vor defecta, acestea urmează a fi reparate din contul antreprenorului care a câștigat licitația, indiferent de distanța parcursă.


Potrivit Ziarului de Gardă, reprezentanții companiei ISUZU din Turcia au declarat că „Unipay Danișmanlik Yazilim Teknolojileri” LTD nu este distribuitorul oficial al companiei lor în Republica Moldova, ci o entitate cu care Anadolu Isuzu cooperează pe diferite piețe din lume.

AGORA amintește că licitația de circa 80 de milioane lei privind achiziționarea celor 31 de autobuze a fost câştigată de o companie offshore din regiunea separatistă Ciprul de Nord. Deși o companie de la București a venit cu un preț mai mic, oferta acesteia a fost declarată „neconformă”. De partea cealaltă, primarul interimar a declarat că firma câștigătoare ar avea producător și reprezentant legal de încredere, iar cea de la București nu ar fi reușit să se impună pe alte criterii.