Ce presupune jocul MOMO challenge

Jocul este accesibil pe aplicaţiile de mesagerie instant, pe Youtube, rețelele de socializare, Fortnite, Minecraft și a apărut chiar în episoade „Peppa Pig”. 


La prima etapă „MOMO challenge” caută să afle cât mai multe detalii din viața personală a jucătorilor. Apoi provoacă participanţii, prin ameninţări, să comită acte periculoase care pot merge până la moarte.

Aşa a intrat în joc şi Bianca, o elevă de 13 ani din Chişinău. Mama acesteia spune că a descoperit jocul în telefonul fiicei sale la scurt timp după apariția lui, astfel că Bianca nu a reușit să discute decât foarte puţin cu personajul necunoscut. În cazul unui prieten de-al fetei, conversaţia a ajuns, însă, la provocări distructive, scrie canal3.md.

„Trebuia să aprindă la 12 noaptea, 12 lumânări sau să vandalizeze casa vecinului, să spargă geamuri. Toate acestea trebuiau filmate şi expediate lui. L-a ameninţat că ştie totul despre el şi părinții lui și că trebuie să facă ce i se cere”, a povestit eleva Bianca.

Unii părinţi din Republica Moldova au apelat la ajutorul psihologului pentru a-şi scoate copilul din mrejele acestui joc. „Părinţii mi-au povestit că copilul lor doarme rău, se trezeşte cu o frică mare. În aceste jocuri se folosesc ameninţări la adresa părinţilor. Li se sugerează că dacă nu vor îndeplini o anumită sarcină, vor avea de suferit părinţii”, a afirmat psihologul, Tatiana Cozman.

Cei de la Procuratura Generală spun că nu au primit nicio plângere de la părinţi în legătură cu acest joc, respectiv, nu au început nicio investigaţie.

De unde vine MOMO

Păpuşa, înaltă de un metru, cu ochii bulbucaţi, faţa sfrijită şi părul lăţos, este inspirată dintr-un personaj popular japonez, fantoma „ubume”, care reprezintă o femeie decedată după ce a născut, a explicat Keisuke Aiso, directorul unei fabrici specializate în confecţionarea accesoriilor pentru seriale televizate, Link Factory, scrie Agerpres.

„A fost creată pentru a speria oamenii, dar nu pentru a le face rău”, a subliniat artistul. 

Păpuşa a fost prezentată, pentru prima dată, în 2016, în cadrul unei expoziţii din Ginza, un cartier luxos din Tokyo, dar nu a atras atenţia la acel moment. Marioneta era una dintre numeroasele păpuşi realizate de Keisuke Aiso pe tema fantomelor. 


Efectele MOMO în alte țări 

O serie de sinucideri raportate în rândul tinerilor din întreaga lume din țări precum Columbia, Argentina și India au făcut legătura cu acest joc. Decesele au provocat panică iar forțele de ordine au emis avertismente cu privire la joc. Mai mulți părinți din Marea Britanie au dezvăluit cum copiii lor au început să plângă după ce au fost întrebați despre MOMO. 

În Franţa, un tată a depus, la finalul lui 2018, o plângere la poliţie împotriva YouTube și WatsApp, după moartea fiului, găsit spânzurat în camera sa. Băiatul ar fi căzut în capcana „MOMO Challenge”, crede familia acestuia.

MOMO, o farsă?

Organizațiile de caritate pentru copii au sugerat că avertismentele despre presupusa amenințare provocată de provocarea Momo sunt știri false răspândite de adulți. Potrivit The Guardian, avertismentele ar încuraja copiii să caute materiale periculoase pe internet.

Potrivit Vox, MOMO a luat amploare anume din cauza fricii părinților. „Experții spun că nu există indicii de provocare a suicidului la copii de când povestea a devenit virală. YouTube a declarat anterior că nu a avut nici o dovadă de videoclipuri care să promoveze provocarea”, notează sursa.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!