Este pentru prima dată când Cancelaria de Stat anunță un astfel de concurs, destinat ONG-urilor. Banii vin în totalitate de la Bugetul de Stat. Despre asta a anunțat premierul Pavel Filip vara trecută. 

Cine și ce va face

Centrul de Resurse al Organizațiilor Neguvernamentale pentru Drepturile Omului (CREDO), al cărui președinte este expertul în drepturile omului Sergiu Ostaf, a obținut un contract de 1 230 000 de lei, în baza căruia va evalua politicile pe domeniul asigurării drepturilor omului. Potrivit pachetului de documente prezentat, organizația va face evaluarea cu cel puțin 3 juriști: Sergiu Ostaf, Serghei Țurcan, conferențiar universitar la Facultatea de Drept a Universității Libere Internaționale din Moldova, și Serghei Sprâncean, secretar științific la Institutul de Cercetări Juridice și Politice al Academiei de Științe.  La concurs au participat doi ofertanți, dintre care unul a fost descalificat.

Cel de-al doilea contract obținut de CREDO are aceeași valoare – 1 230 000 de lei și a fost oferit pentru evaluarea politicilor în domeniul proceselor electorale. În acest caz, evaluarea va fi făcută de experții Sergiu OstafNatalia Putină, doctor în Științe Politice, pro-decană a Facultății de Științe Politice și Administrative a Universității de Stat din Moldova, Vladislav Panico, manager finanțe și contabil-șef la CREDO și Organizația People in Need Moldova, și Alexandru Solcan, decanul Facultății de Științe Politice și Administrative a USM. La acest concurs CREDO nu a avut contracandidați, fiind singurul ofertant.

Nu pot raspunde la întrebarea referitoare la "lipsa de interes", pentru că este lipsită de baza probatorie, deci este o invocare/întrebare sugestivă despre ceva la ce nu dețin informații. Din sute de participări de licitații la care am participat fie că la fundații, fie că la oportunități de consultanță, probabil în fiecare 3-4 exista prelungirea sau reanuntarea licitației din lipsă de ofertanți”, a declarat pentru moldovacurată.md directorul executiv al CREDO, Sergiu Ostaf.

Politicile în domeniul promovarea libertății presei și pluralismului mass-media vor fi evaluate de Asociația pentru Dezvoltare și Cooperare, al cărei președinte este o persoană pe nume Elena Tudose. Contractul adjudecat de această organizație este de 1 233 000 de lei. Experții care vor lucra în proiect sunt juristul Dumitru Țîra, fondatorul și directorul Grupului de presă ”Realitatea”, expertul media Ion Bunduchi, director executiv al asociației APEL, Victoria Bucătaru, expertă în politică externă, moderatoare TV la TVR Moldova, și Hal F. Foster, jurnalist și expert media american, stabilit la Chișinău. Dumitru Țîra spune că organizația sa va face o analiză a cadrului normativ în domeniul mediatic, va analiza profesionalismul și responsabilitatea mass-media, necesitățile financiare pentru asigurarea politicii naționale de dezvoltare a mass-media etc., în total 7 aspecte, conform caietului de sarcini.

Reforma justiției va fi evaluată de o organizație incognito 

Asociația Obștească Institutul de Dezvoltare din Moldova (IDM) a obținut un contract de 1 242 000 lei, pentru a evalua politicile din domeniul reformei justiției. Așa cum reiese din documentele depuse la concurs, acest ONG a fost înregistrat în anul 1999, președinte fiind o persoană pe nume Andrei Bednîi. Institutul s-a oferit să evalueze reforma justiției folosind 6 experți, dintre care 4 din străinătate – Germania, Olanda, Macedonia -, și doi din Republica Moldova – doctoranda Georgeta Anușca (avocată care și-a suspendat licența) și Vitalie Iordachi, vicepreședinte al Asociației ”Juriștii pentru Drepturile Omului”. Contractul e valabil până la 30 decembrie 2019.

IDM este o organizație puțin cunoscută în spațiul public. În oferta propusă, Andrei Bednîi scrie că organizația a gestionat proiecte privind ”asigurarea accesului la informația juridică și transparența juridică”; privind consolidarea administrației publice locale; privind consolidarea asociației de avocați, dar și referitor la promovarea modului de viață sănătos, ultimul proiect fiind finanțat de Casa Națională de Asigurări în Medicină, în anii 2009 – 2010, iar în prezent ar fi implicată în elaborarea a trei ghiduri destinate tinerilor antreprenori.

Roman Chirca: Ne-a surprins și pe noi faptul că Guvernul anunță un astfel de concurs

Alte două contracte, pe segmentul politici economice și guvernare eficientă, au fost atribuite Institutului Economiei de Piață (IEP), organizație condusă de economistul Roman Chirca. Unul – de 1 164 300 de lei și altul – de 1 222 300 de lei, potrivit site-ului Agenției Achiziții Publice. Contractele sunt valabile până la 30 decembrie 2019, dar în realitate rapoartele de evaluare vor trebui prezentate mult mai devreme, cam într-o lună și jumătate, ne-a spus Roman Chirca.  Institutul Economiei de Piață a fost înregistrat în luna octombrie 2009. La realizarea primului raport – cel de evaluare a politicilor de bună guvernare – vor lucra experții Roman Chircă,  Alexandra Novac, cercetătoare științifică la Institutul Național de Cercetări Economice al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, Veronica Eșanu, reporter la portalul Bizlaw, specializat pe teme juridice, licențiată în Drept la Universitatea Pedagogică ”A. Russo”, cu diplomă de master obținută la Universitatea Academiei de Științe, Viorel Gârbu, economist, coordonator la Centrul de Cercetare, Expertize și Instruire a Congresului Autorităților Locale și Regionale (CALM).

Cel de-al doilea contract, pentru evaluarea politicilor economice și a mediului de afaceri, va fi realizat tot de Roman Chircă împreună cu 3 angajați ai Institutului Național de Cercetări Economice al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării: directorul Alexandru Stratan, doctor habilitat în economie, Natalia Vinogradova, doctor în economie și șefă de secție, și Elena Aculai, cercetătoare științifică. Solicitat de Moldova Curată, Roman Chirca a explicat că vor fi expertizate strategiile și planurile de implementare a policitilor pe cele doă domenii. La capitolul guvernare eficientă, IEP va evalua inclusiv ”reforma adminstrației centrale, comasarea ministerială, planul de acțiuni, finanțele alocate până la reformă, după reformă, raportul cost-beneficiu, dacă a avut sens să fie comasate ministerele etc.”. Întrebat dacă o astfel de evaluare nu putea fi făcută de către unitățile de control sau audit din cadrul structurilor guvernamentale, Roman Chirca a răspuns că astfel ar fi existat un conflict de interese, întrucât persoanele care efectuează evaluarea ar fi fost în relații de subordoare administrativă cu cei pe care urmează să îi evalueze. 

Articolul în întregime îl puteți citi pe moldovacurată.md.