16% dintre moldoveni nu citesc niciodată ce scrie pe ambalajele produselor alimentare

Trei din patru persoane care nu analizează eticheta produsului sunt bărbați.  Aproximativ 45% au vârsta de 50+ și mai mult de jumătate sunt din mediul rural. La polul opus se află tabăra persoanelor care citesc informația de pe etichetă – 1/3 o fac la toate produsele și o altă treime – la majoritatea sau la unele dintre produse. În general, femeile, persoanele tinere și cele cu venituri lunare mai mari sunt mai atente la ce cumpără.

Jumătate dintre femeile care au participat sondaj au spus că analizează ambalajul la toate sau la majoritatea produselor. Mai mult de 40% dintre acei cu vârsta de 26-30 de ani analizează eticheta la toate produsele, ca și 42% dintre acei cu venituri de 5000-7000 de lei lunar, de altfel, – acesta fiind „cel mai conștient” segment de venituri. Persoanele cu venituri mai mari de 7000 de lei atrag atenția la etichete într-o proporție mai mică, precizează Magenta Consulting.

„Dacă citim eticheta, nu înseamnă că avem încredere în ea”

Mai degrabă că nu avem încredere în ceea scrie pe etichetă: 6 din 10 moldoveni spun că analizează ambalajul la toate sau măcar la unele produse, însă doar 27% dintre respondenți au afirmat că au încredere în informația de pe ambalaje în totalitate sau într-o oarecare măsură.  Dintre acei care nu au deloc încredere în informația de pe ambalaj, cei mai mulți sunt bărbații (59%) și respondenții din mediul rural (60%), iar o treime au un nivel de educație mediu (gimnaziu) sau mediu general (liceu). Printre motivele principale care îi face pe respondenți să nu aibă încredere în ceea ce scrie pe etichetă se enumeră faptul că „multe produse au termenul de valabilitate expirat”, „produsele au multe componente chimice” sau faptul că ”pe ambalaj informația nu este destul de detaliată”.

Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting, pe un eșantion de 521 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 și 70 de ani, cu o distribuție reprezentativă la nivel național și cu o marjă de eroare de +/- 4%. Datele au fost colectate în perioada 26 Martie – 15 Aprilie 2019 la telefon, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing). 

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!