Plantația de căpșuni se întinde pe o suprafață de 44 de hectare, la 10 kilometri de orașul Ungheni. Căpșunile sunt atent colectate și aranjate în cutii de către cei peste 300 de muncitori, pentru un drum lung spre piața din Republica Moldova și cea internațională. 

Chiar dacă în acest sezon este prima recoltă, agricultorul Oleg Petrache susține că se așteaptă la o roadă de peste 550 de tone de căpșuni, dintre care peste 200 de tone au fost deja exportate în Federația Rusă, iar aproximativ 30 de tone au fost cumpărate de companiile locale de procesare a fructelor. 

Până a avea o plantație de căpșuni, agricultorul Petrache spune că se ocupa de cultivarea culturilor tehnice, cum ar fi sfecla de zahăr, grâu, orz, floarea soarelui și porumb. Acesta menționează că a început să cultive căpșuni după ce a făcut cunoștință cu mai mulți agricultori din Călărași. „Am decis să ne asociem și împreună să cultivăm căpșuni, în special datorită existenței sistemului performant de irigare din Ungheni”, afirmă Oleg Petrache care este membru al Asociației Utilizatorilor de Apă pentru Irigații „Blindești”.

În anul 2018, Petrache împreună cu alți cinci producători agricoli s-au asociat într-o cooperativă, iar la plantarea căpșunilor - sistemul de irigare a jucat un rol crucial. Agricultorii precizează că au investit în plantația de căpșuni peste 10 milioane de lei, dar nu și-ar fi asumat riscul financiar dacă nu era sistemul centralizat de irigare „Blindești” reabilitat în cadrul Programului Compact al Corporaţiei Provocările Mileniului, finanţat de Guvernul Statelor Unite ale Americii, în valoare de 262 milioane de dolari.

„Dacă nu aveam acces la sistemul de irigare din zonă, cred că nu ne aventuram împreună cu partenerii să plantăm căpșuni, deoarece plantația s-a menținut datorită accesului la apă pe care l-am putut asigura la timp. După această experiență, pot afirma cu încredere că o agricultură modernă și de valoare înaltă nu poate exista fără un factor important – accesul la apă prin irigare”, afirmă Oleg Petrache.

Cei cinci agricultori, care și-au unit eforturile pentru a dezvolta o afacere în domeniul căpșunilor, spun că, chiar dacă căpșunile au reușit deja să ajungă pe piața externă în primul an de recoltă, planurile lor nu se opresc aici. Agricultorii anunță că își doresc să lucreze la o strategie de marketing, care le-ar oferi avantaj competitiv pe piață.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!