Potrivit președintelui Igor Dodon, membrii Comisiei de la Veneția au stabilit că CC a încălcat propriile proceduri de examinare.

Totodată, Dodon a menționat că, potrivit constatărilor membrilor Comisiei de la Veneția, ex-premierul Pavel Filip nu avea dreptul să semneze decretul de dizolvare a Parlamentului, iar CC trebuia să invite toate fracțiunile parlamentare la consultări, înainte de aproba hotărârile.                         

Deputatul PAS Radu Marian, aflat la Veneția, a publicat și el câteva concluzii ale Comisei:

  • Este clar că NU au existat condiții pentru ca Parlamentul să fie dizolvat pe 7 sau 8 iunie;
  • Decizia CC de a suspenda temporar președintele nu este justificată prin prisma Constituției RM;
  • Cu referire la termenul limită de trei luni pentru învestirea Guvernului, CC a folosit o interpretare eronată a legii, care nu a fost utilizată niciodată până acum. Termenul limită trebuia în mod clar interpretat ca și trei luni calendaristice;
  • Constituția spune clar că Președintele poate să dizolve Parlamentul după trei luni, în caz de neînvestire a Guvernului, existând o diferență clară între „poate” și „trebuie”. Constituția îi oferă spațiu de manevră președintelui ca să ia o decizia în acest sens;
  • Comisia de la Veneția nu vede nicio justificare pentru abordarea CC de a nu considera urgentă cererea Președintelui din 22 mai, în timp ce a considerat urgentă cererea deputaților PD din 8 și 9 iunie;
  • Comisia a luat act de faptul că nici Președintele și nici fracțiunile Parlamentare ale PAS, Platforma DA și PSRM nu au fost prezente și nici invitate la audierile publice organizate de Curtea Constituțională la aceste subiecte cruciale;
  • Curtea Constituțională nu a ținut cont de propriile decizii din trecut.

Amintim că, în perioada 7-9 iunie, Curtea Constituțională a declarat neconstituţională Hotărârea adoptată de deputaţii Parlamentului Republicii Moldova de legislatura a X-a din 8 iunie 2019 pentru alegerea Zinaida Greceanîi în funcţia de Preşedinte al Parlamentului. 

Ulterior, instanța a instituit interimatul funcției de președinte, după ce, în prealabil, a decis că termenul limită în care putea fi votat un nou Guvern era 7 iunie 2019, nu 9 iunie, așa cum se menționa anterior în spațiul public.

Iar la 15 iunie curent Curtea Constituțională și-a anulat deciziile pronunțate în perioada 7-9 iunie, care au condus la crearea unui blocaj politic și juridic. 

AGORA menționează că ieri, 20 iunie, Președintele Curții Constituționale, fost magistrat la CSJ, Mihai Poalelungi, și-a dat demisia atât din funcția de judecător, cât și din cea de președinte al Înaltei Curți. 

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!