„Au fost înregistrați opt rezidenți. (...) Datoria față de rezidenții care se află pe teritoriul Aeroportului este de 80 de milioane de lei. Datoriile pentru salariu sunt de peste 2 milioane de lei, alte 550 de milioane sunt pentru asigurări, iar 69 de milioane de lei - pentru creditori. Toate acestea le-am depistat în urma verificărilor și a contractelor de alocațiune”, a spus Vladimir Maiduc în cadrul Clubului Jurnaliștilor de Investigație cu tema „Dezvăluiri despre delapidări de milioane, trafic de arme și avioane la Aeroportul Mărculești” .

În anul 2018, Vladimir Maiduc a deținut funcția de șef al Aeroportului Internațional Mărculești timp de șase luni, timp în care, fostul șef spune că „nu a văzut niciun avion care să aducă marfă”, dar că a observat anumite aterizări suspecte. 

Aeroportul Mărculești are în proprietate în prezent șase elicoptere, dintre care unul este pentru pasageri. După ce a făcut inventarierea elicopterelor, Vladimir Maiduc susține că ar fi depistat că lipsesc multe piese din unitățile de transport, care presupune că ar fi fost scoase și vândute. „Așa furt n-am văzut. Nici n-am auzit. Am de vorbit o săptămână despre toate fraudele de la aeroport”, a precizat Maiduc subliniind că deservirea tehnică a unui elicopter costă 13 de milioane de lei.

Lăzi cu armament pe Aeroport

În mai 2018, Vladimir Maiduc menționează că ar fi depistat un depozit cu armament, mitraliere, explozive și rachete. „Am chemat poliția. Au venit specialiști de la Ministerul Apărării și se temeau. Au examinat, dar (...) armamentul parcă nu era activ. (...) Am primit un demers că vine un avion care va lua în jur de 400 de rachete cumpărate în anul 2015”, a mai declarat Maiduc.

Ex-șeful Aeroportului Mărculești a mai spus că toată activitatea întreprinderii de stat se bazează pe darea în chirie a elicopterelor și serviciile de parcare pentru aeronave. Prețul pentru închirierea unui elicopter ar fi de 40 de mii de dolari anual.

Cine este Vladimir Maiduc

Vladimir Maiduc a fost șef al Direcției Administrative a Primăriei Chișinău și cel mai generos donator al Partidului Democrat în campania electorală din anul 2016. Maiduc spunea în anul 2018 că „Aeroportul are o sumedenie de datorii. (...) Aici nu ai ce fura. S-a furat până la venirea mea. Conturile sunt blocate. Pentru angajați nu sunt bani pentru salarii. A fost deconectat gazul și energia electrică”.

În anul 2016, Centrul Național Anticorupție (CNA) a efectuat o analiză operațională în privința activității Aeroportului Internaţional Mărculeşti în perioada 2009-2015. CNA a constatat că mai multe firme fondate de managerii Aeroportului Mărculești au luat în chirie 84% din încăperile întreprinderii de stat. Un metru pătrat era închiriat cu 60 de lei pentru un an. Odată cu darea în locaţiune la preț derizoriu a imobilelor din proprietatea Aeroportului, întreprinderea de stat a înregistrat pierderi financiare. Ulterior organele de anchetă au constatat mai multe conflicte de interese dintre managerii aeroportului și rezidenții zonei economice libere.

În 2012 aeroportul a înregistrat cu 62% mai puţin profit comparativ cu perioada anului 2009, iar în următorii doi ani, 2013-2014, activitatea acestuia s-a soldat şi cu pierderi financiare. În anul 2014, conducerea Aeroportului a scos la vânzare două avioane, de model An 72, fabricate în anul 1998, la un preț de 1,5 milioane de dolari. În anul 2016 au fost scoase la vânzare trei complexe de rachete antiaeriene S-125M1 „Neva”, la un preț inițial de 600 de mii de dolari.

Аеrороrtul Internațional Mărculești а fost fоndаt în аnul 2004, în baza unității militare din Mărculești și аrе о suprafață de 265 de hectare. Întreprinderea include două componente: Aeroportul Internațional Mărculești și Zona Economică Liberă. În anul 2018, Aeroportul a fost transferat din subordinea Ministerului Apărării, în cea a Ministerului Economiei și Indrastructurii.


Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!