Astronomii au descoperit trei noi exoplanete, aflate la 73 de ani lumină de Pământ

O echipă de oameni de ştiinţă a anunţat că a descoperit trei noi planete în afara sistemului nostru solar. Acestea orbitează o stea aflată la o distanţă de 73 de ani lumină de Pământ, relatează Press Association, citată de Agerpres.

Trioul se numără printre cele mai mici şi cele mai apropiate exoplanete identificate de satelitul pentru supravegherea exoplanetelor (Transiting Exoplanet Survey Satellite - TESS) al agenţiei spaţiale americane NASA, trimis în spaţiu în 2018 cu scopul de a găsi lumi noi, care ar putea susţine viaţă.

În sistemul TOI-270 a fost descoperită o planetă „super-Pământ” stâncoasă, puţin mai mare decât Terra, şi două planete „sub-Neptun” gazoase, de aproximativ două ori mai mari decât Pământul.

Deşi se estimează că temperatura de pe una dintre cele mai îndepărtate planete ar putea susţine unele forme de viaţă, atmosfera sa este considerată însă prea densă şi creează un intens efect de seră, ceea ce face puţin probabil ca aceasta să găzduiască apă şi viaţă.

Totuşi, oamenii de ştiinţă estimează că există şanse mai bune în acest sens pe alte planete aflate dincolo de TOI-270 d, cea mai îndepărtată dintre cele trei.

Descoperirea, publicată în Nature Astronomy, a stârnit interesul cercetătorilor aflaţi în căutarea unei planete tip „veriga lipsă”, care nu există în sistemul nostru solar. În sistemul nostru există planete mici, stâncoase, precum Pământul, Mercur, Venus şi Marte, sau planete mult mai mari, dominant gazoase, cum ar fi Saturn, Jupiter, Uranus şi Neptun, însă nimic între acestea, nicio planetă tip „veriga lipsă”.

„TOI-270 ne va permite în curând să studiem această „verigă lipsă” dintre planetele stâncoase asemănătoare Pământului şi planetele mini-Neptun cu preponderenţă gazoase, deoarece aici toate aceste tipuri s-au format în acelaşi sistem”, a declarat cercetătorul principal Maximilian Gunther, de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts.

Cea mai apropiată dintre cele trei planete - TOI-270 b - are nevoie de puţin peste trei zile pentru a orbita în jurul stelei sale. TOI-270 are nevoie de 5,7 zile, iar TOI-270 d de 11,4 zile.

TESS a fost lansat anul trecut, la 18 aprilie, şi este conceput pentru a observa aproape tot cerul.

Satelitul caută deformări ale luminii ce ar putea trăda prezenţa unei planete care trece sau „tranzitează” prin faţa stelei gazdă. „TOI-270 este un adevărat Disneyland pentru ştiinţa exoplanetelor”, a continuat Gunther. „Este un laborator excepţional din multe motive”, a adăugat el.

În aprilie, TESS a găsit prima sa planetă de dimensiuni similare Pământului, care orbitează o stea aflată la 52 de ani lumină distanţă - deşi temperaturile de peste 400 grade Celsius exclud orice perspectivă de a găsi viaţă pe aceasta.

Erdogan spune că Turcia nu aprobă aderarea la NATO a Suediei și Finlandei