Istoria unui credit neperformant al Băncii de Economii

Istoria unui credit neperformant al Băncii de Economii
Foto:www.moldovacurata.md

ÎS Servicii Transport Auto a luat  în 2005 un credit în sumă de 3,2 milioane de euro de la Banca de Economii, pentru achiziția a 22 de autobuze. Creditul nu a fost achitat integral, iar banca pretinde în prezent returnarea unei datorii de 180 de milioane de lei (aproximativ 8,57 milioane euro potrivit cursului actual), chiar dacă termenul de prescripție de trei ani a fost depășit. Interesant este faptul că acești creditori s-au activizat după ce întreprinderea a fost privatizată și caută diverse modalități pentru recuperarea datoriilor istorice.

În 2005 ÎS Servicii Transport Auto a luat un credit în sumă de 3,2 milioane de euro de la Banca de Economii, pentru achiziția a 22 autobuze. Ulterior întreprinderea de stat a înregistrat restanțe la achitarea creditului și a fost implicată în procese de judecată pentru recuperarea datoriei și a penalităților acumulate.

În august 2014 ÎS Servicii Transport Auto a fost privatizată prin concursul organizat de Agenția Proprietăți Publice la care a participat doar întreprinderea Marșrut S.A. În cadrul negocierilor a fost stabilit un preț de 600 de de lei pentru cota de 100% din întreprindere.

Recent ÎS Servicii Transport Auto a fost declarată insolvabilă în urma unei decizii a Curții de Apel Chișinău. Cererea de insolvabilitate a fost depusă de întreprinderea Moldtelecom. Legătura? Anterior imobile ale acestei întreprinderi au fost gajate pentru a lua creditul pentru ÎS Servicii Transport Auto. Ulterior Moldtelecom a scos din gaj imobilul achitând bani Băncii de Economii și devenind astfel creditor al ÎS Servicii Transport Auto. Informațiile au fost confirmate și de proprietarul întreprinderea Marșrut S.A., care a cumpărat ÎS Servicii Transport Auto. 

Hotărârea instanței de judecată publicată în Monitorul Oficial scoate la iveală faptul că Moldtelecom figura ca și creditor al IS servicii Transport Auto.

Captură din Monitorul Oficial al Republicii Moldova, din 6 februarie 2015.

Am discutat cu Oleg Alexa, proprietarul întreprinderii Marșrut S.A., care ne-a povestit de ce întreprinderea a fost declarată insolvabilă și cum Moldtelecom a ajuns să crediteze o întreprindere de transport de călători.

Care este istoria ÎS Servicii Transport Auto pe care ați cumpărat-o?
Această întreprindere are un credit istoric care a fost luat în 2005 cu scopul de a procura 22 de autocare noi din Cehia. Prețul mediu a fost de 140 de mii de euro. Este un preț acceptabil, dar la același preț puteau fi luate mărci mai sigure precum Mercedes sau Man.
Întreprinderea achita creditul doar parțial. Astfel Banca de Economii a început să pretindă la un anumit moment amenzi și penalități. În perioada a trei ani de prescripție a creditului a cerut să-i fie rambursat gajul. Obiectul gajului constituiau clădiri ale întreprinderii Moldtelecom, un imobil din sectorul Botanica ce aparținea Căii Ferate, un complex sportiv de pe str.Tăbăcăria Veche, era gajat și dreptul de folosință a terenului unde se află Gara de Nord, precum și autocarele propriu zise, care urmau să fie cumpărate.

Banca a cerut gajul în locul banilor pe care nu-i putea obține. Până la urmă Curtea Supremă de Justiție a stabilit că acel contract, în privința autobuzelor, rămâne în vigoare iar toate celelalte gajuri au fost declarate nule, cu excepția faptului că Moldtelecomul a dat câteva milioane de lei pentru a scoate din gaj clădirile sale.

Ce s-a întâmplat cu datoria istorică de la Banca de Economii?
În perioada de prescripție de 3 ani Banca de Economii nu a cerut banii de la întreprinderea ÎS Servicii Transport Auto. Totuși BEM încearcă prin diferite metode să restabilească termenul de prescripție și să recupereze datoria istorică, după ce eu am privatizat această întreprindere. Bunurile pe care le are astăzi întreprinderea au un preț mult mai mic decât ceea ce pretinde banca.

Banca are hotărârea că acele autobuze îi aparțin, dar ea nu a venit până acum să le ia.

În prezent banca pretinde o datorie de 180 de milioane de lei, cu penalități și amenzi. Dacă se validează creanța față de întreprindere, aceasta va falimenta și eu voi pierde cele 600 de mii de lei cu care am cumpărat întreprinderea.

Întreprinderea poate aduce un profit operațional de maxim 2-2,5 milioane de lei anual. Dacă datoria BEM nu va fi validată restul creanțelor ar putea fi achitate în 2-3 ani, în funcție de situația de pe piața transportului de pasageri.

Care a fost totuși scopul creării acestei întreprinderi în 2004?
Eu consider că scopul acestui credit nu erau autobuzele, ci bunurile imobile care erau gajate. Totuși din anumite motive schema nu a mers. În final întreprinderea a rămas cu niște autobuze care nu trebuiau nimănui.

Mai întâi s-au procurat autobuzele și apoi s-au inventat diverse rute și s-au dat la această întreprindere. Rutele au fost contestate de mulți transportatori și jumătate au fost anulate prin hotărârile instanței de judecată.

Este foarte suspicios faptul că banca a acceptat ca obiect al gajului dreptul de folosință asupra unui teren, iar cineva a dat indicații ca să fie puse în gaj bunuri de la alte instituții de stat.

Astăzi pe rute locale și naționale din Republica Moldova nu poți răscumpăra un autobuz nou, acest fapt era cunoscut de toți și cu atât mai mult de cei de la Ministerul Transporturilor, care au fondat ÎS Servicii Transport Auto. Ei știau că ea va fi falimentată și nu aveau ca scop să dezvolte transporturile din țara noastră, ci să pună mâna pe niște clădiri bune din Chișinău.

Achitarea creditului era prevăzută în termen de trei ani, ceea ce este un lucru imposibil de realizat. Doar în zece ani acest lucru putea fi realizabil.

Care este situația la întreprinderea de transport pe care ați privatizat-o?
Doar întreprinderea noastră are astfel de autobuze, piesele trebuie aduse doar la comandă. În parc noi avem 50 de vehicule, restul sunt microbuze luate în arendă și anume datorită acestor autoturisme întreprinderea are un profit operațional. Dacă să luăm doar cele 22 de autobuze acest lucru nu ar fi posibil.

Îndată după ce am cumpărat întreprinderea ÎS Servicii Transport Auto ne-am trezit în mai multe conflicte de interese. M-am pomenit cu titluri executorii de încasare a datoriei în beneficiul Moldtelecom. O parte din datorie a fost achitată, dar pentru o altă parte a fost fixat un grafic, care nu a putut fi executat de întreprindere. Dacă este recunoscută datoria istorică a Băncii de Economii compania Moldtelecom nu se va alege cu nimic, astfel a recurs la acest pas.

În prezent noi suntem înlăturați de la administrarea directă și totul se face cu acordul administratorului insolvabilității.

Reiese că statul a declarat insolvabilă întreprinderea doar după ce am cumpărat-o. Dacă o făceau până la achiziție nimeni nu o cumpăra. Eu mă simt mințit de stat. Agenția Proprietăți Publice spune că doar a vândut pachetul de acțiuni, Ministerul Transporturilor afirmă că doar a gestionat întreprinderea până la privatizare, Moldtelecomul reproșează că dacă îmi ești dator, vreau să-mi scot datoria. Statul împărțit în trei părți și fiecare cu dreptatea lui.

Dacă știam problemele cu care mă voi confrunta nu participam la privatizarea acestei întreprinderi. Totuși sper că voi reuși să le depășesc, iar întreprinderea să activeze normal în continuare.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Șoferii de camion antivacciniști din Canada vor să blocheze Ottawa. Elon Musk îi încurajează pe Twitter

Șoferii de camion antivacciniști din Canada vor să blocheze Ottawa. Elon Musk îi încurajează pe Twitter

Regimul de export al deșeurilor din UE în R. Moldova: Precizările Ministerului Mediului

Regimul de export al deșeurilor din UE în R. Moldova: Precizările Ministerului Mediului

Ministerul Sănătății anunță 5.615 de cazuri noi de infectări cu COVID-19. Alte 21 de persoane au pierdut lupta cu boala

Ministerul Sănătății anunță 5.615 de cazuri noi de infectări cu COVID-19. Alte 21 de persoane au pierdut lupta cu boala

Advertoriale
Maib reinventează aplicația mobilă și Internet Bankingul pentru Business Banking

Maib reinventează aplicația mobilă și Internet Bankingul pentru Business Banking

Vasilii Macovei, manager regional Nord: „La Microinvest finanțăm orice idee de dezvoltare” (INTERVIU)

Vasilii Macovei, manager regional Nord: „La Microinvest finanțăm orice idee de dezvoltare” (INTERVIU)

Endava Internship: Avantajele unui stagiu în Automation Testing (VIDEO)

Endava Internship: Avantajele unui stagiu în Automation Testing (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Radiografia succesului (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Radiografia succesului (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Clasa politică, la control (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Ce-și doresc femeile? Ce-și doresc bărbații? (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Pune-un ban deoparte (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Totul despre bani (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Ultimă oră! Un m3 de gaze va costa 15,18 lei cu TVA. ANRE a aprobat noul tarif care se va aplica din 1 ianuarie curent. Reacția directorului MoldovaGaz (DOC)
  • 2
    Ungaria anunță că nu va sprijini Ucraina în fața Rusiei. Ce motiv invocă Budapesta
  • 3
    Serghei Lavrov: „Dacă depinde de Rusia, nu va fi război” cu Ucraina. Propunerile Statelor Unite, mai bune decât cele venite de la NATO
  • 4
    Benzina a sărit pragul de 23 de lei. Șoferii, puși în situația între a goli buzunarele sau bacul
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.