1. Instituțiile de învățământ se vor conduce în 2019 de o curriculă modificată

Experții spun că nu există o formulă exactă a curriculei, aceasta trecând printr-un proces ciclic de îmbunătățire. Deși în 2019 s-a lucrat la o ediție actualizată a curriculei, autorii nu se grăbesc să elaboreze și manuale noi în baza acesteia. Experții doresc să vadă cât de compatibile sunt schimbările de pe hârtie cu aplicarea lor în practică și dacă ulterior vor mai fi necesare unele adaptări.

În paralel și cadrele didactice din învățământul general încearcă să țină pasul cu noile modificări. Astfel, a doua săptămână din august este planificată pentru ultimile instruiri înainte de anul școlar. „Oricât de bună ar fi curircula, este nevoie de calitate în predare”, a spus directoarea adjunct a Școalii Internaționale „Heritage”, Inga Chiosa.

2. Sistemul de învățământ devine mai bun datorită practicilor internaționale, dar și a propriilor experiențe

„Fie că le împrumutăm sau ele nasc din propriile experiențe, bunele practici trebuie dezvoltate. Iar atunci când le-am deprins, trebuie să le aplicăm pe două dimensiuni – ce se învață și cum se învață”, a explicat ministra Educației, Liliana Nicolaescu-Onofrei.

Șefa de la Educație a accentuat însă, că în sistemul de învățământ din Reoublica Moldova, nu există întotdeauna suficient sprijin la anumite etape, bunele practici rămânând unitare. Un exemplu în acest sens este lucrul în rețea, atunci când în proces sunt implicați toți: elevii, profesorii și părinții.

3. Școala la care copiii vin cu plăcere. O realitate pentru Moldova?
Experții cred că elevii ar învăța cu mai mult interes dacă ar fi motivați. Pentru acest lucru este nevoie ca instituția de învățământ să studieze interesele fiecărui copil, forma în care îi place să-i fie predat materialul și să-i ofere opțiuni.

„Această generație de copii este absolut diferită de cele anterioare, iar părinții vor să păstrăm curiozitatea copiilor și felul lor de-a fi. Noi dorim să-i dăm elevului dreptul de a alege. Pentru aceasta trebuie să existe cel puțin trei clase paralele în aceeași școală”, a spus ministra. Ea a mai adăugat că în țara noastră acest lucru este deocamdată dificil de aplicat.

4. Ministerul Educației urmărește ca fiecare copil să obțină un minim esențial de compentențe

„Prioritatea Ministerului Educației este să se îngrijească de faptul ca fiecare copil să primească o educație de calitate, dar și informațiile de care se arată interesat. Este esențial ca tuturor copiilor să li se ofere un minim de competențe, un minim de standarde, astfel încât la absolvire copilul să înțeleagă clar ce poate face și ce cunoaște” a asigurat ministra. Totuși, consideră ea, nivelul de sprijin pentru fiecare elev trebuie apreciat individual, iar ideea de a oferi tuturor același lucru, este greșită.
5. În ce condiții ar fi posibilă descentralizarea sistemului de învățământ
„Descentralizarea ar fi posibilă în contextul unei pregătiri mai bune pe plan profesional a cadrelor didactice și a managerilor instituțiilor de învățământ. Dar și cu condiția că copiii vor fi asigurați cu un minim necesar de cunoștințe. Altfel, riști să ajungi la nivelul zero și pe partea de proces și pe dimensiunea relațiilor și pe partea de rezultat”, afirmă Onofrei.

Ministra crede că putere și schimbare înseamnă echipă: „Vom avea succes atunci când ne vom comporta ca o echipă sportivă. Câștigă echipa, nu a cărui membru a trecut primul, dar al cui ultim membru a trecut întâi de finiș. Din acest motiv este importat să învățăm împreună să lucrăm în rețea”.

6. De unde pornește schimbarea? Directorii din istituțiile private și din cele de stat, au același răspuns

„Ca instituție privată optăm pentru învățământ de calitate. Avem posibilități diferite și este un avantaj pentru școală. Încercăm să combinăm experiența internațională. O prioritate în instituția noastră este dezvoltarea profesională permanentă. La întoarcerea din concediu, începând cu 15 august, învățătorii au o perioadă de introducere și readaptare”, a explicat directoarea adjunct pe instruire, la Școala Internațională „Heritage”, Inga Chiosa.

În parale directoarea liceului „Mihai Viteazul”, Nelly Berezovschi, a susținut această idee spunând că în instituție se pune un accent deosebit pe managementul schimbărilor în educație. „Deoarece toate școlile își doresc o schimbare, e importat ca managerii „să cunoască ce „nu știu”. Din acest motiv punem accent pe autoevaluarea pedagogilor. În același timp este importat să cunoști și capacitățile pedagogului atunci când delegi anumite obligațiuni”, a spus directoarea. Ea a mai constatat că în sistemul de învățîmânt din Moldova, mai persistă analfabetismul profesional. 

7. De la elaborare, la implementare - un proces anevoios

Daniela Munca-Aftenev, expert care a participat la elaborarea curiculei pentru limba străină a mărturisit că s-a confruntat cu dificultăți până a reușit să introducă modificări în curiculă. „Am încercat să introducem mai multe schimbări pentru competențe digitale, școala viitorului, comunicarea online, dar profesorii ne întrebau cine o să predea aceste teme și cu ce suport, dacă manuale încă nu sunt? Aici am înțeles că curricula poate fi frumos scrisă, dar nu se cunoaște cât de eficient va fi implementată”, a mai adăugat ea.

Totuși programul școlar din 2019 va include mecanisme de dezvoltare a abilităților digitale pentru copii și dezvoltarea în carieră începând cu clasa întâi.

8. Procesul de incluziune a copiilor cu nevoi speciale cere mai multe măsuri

Pedagogii au vorbit despre câteva metode care pot asigura o incluziune reușită a copiilor cu nevoi speciale. Directoarea școlii-grădiniță „Pas cu Pas”, Valentina Lungu, crede că starea de bine a oricărui copil este influențată de starea de bine a părintelui și profesorului, iar în cadrul școlii nu se fac diferențieri. „Noi nu facem nici un fel de discriminare, nici pozitivă. Dacă copilul este bun la matematică și aceasta este o necesitate. Toți copiii au de câștigat într-un astfel de grup. Ei învață unii de la alții să fie răbdători și empatici”, a spus directoarea.

Ministra Educației Liliana Nicolaescu-Onofrei a constatat că toate eforturile de până acum nu sunt suficiente. „Este o problemă la nivelul stabilirii tipului de dizabilități ale copiilor așa cum în țara noastră nu sunt specialiști care să aprecieze dacă nevoia afectează învățarea, dacă copilul este hiperactiv”, a spus ministra.

Pegagogii prezenți la evenimenet au spus că pentru integrare copiilor cu nevoi speciale în școlile tipice, cadrele didactice trebuie să poată lucra cu așa copii. „Profesori au învățat deja să elaboreze un plan individual de învățare pentru acești copii”, asigură d-na Onofrei.

9. Homeshcooling-ul - o noutate pentru Moldova

Homeshcooling-ul atât de popular în străinătate, rămâne o noutate pentru Republica Moldova. La eveniment a fost prezent unul dintre părinții care de doi ani a ales să-și învețe copilul acasă. Mama ne-a spus că în Moldova Homeshcooling-ul nu este nici interzis, nici permis. Copilul trebuie să fie oricum înregistrat la o instituție de învățîmânt, dar legea nu spune clar cum trebuie să fie organizată instruirea sau evaluarea cunoștințelor copilului.

Întrebarea care a frământat publicul era dacă mama nu-și privează cumva copilul de socializare. „Noi avem o multitudine de acțivități în cercuri de creație, mergem la teatru, copilul se întâlnește cu prietenii. Acest deficit se compensează, cred eu”, a spus mama. 

10. Ministerul Educației, cu un control redus asupra curriculei

La începutul evenimentului, toată lumea prezentă în sală, dar și cei care urmăreau evenimentul online, au fost îndemnați să participe la un sondaj. Întrebarea a fost:

Cât de implicat credeți că trebuie să fie Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC) în elaborarea curiculei școlare?
Rezultatul votului a fost, mai mult sau mai puțin surprinzător. 70% din cei care au votat cred că MECC trebuie să aibă control asupra unui număr limitat de discipline (30%). Restul obiectelor să fie definitivate și setate de către școli.

Alți 20% din participanți consideră că Ministerul Educației nu trebuie să dețină „monopol” pe ce se învață la școli. Fiecare instituție trebuie să-și seteze programele de studiu în funcție de preferințele părinților. Cei mai puțini, 10% consideră că MECC trebuie să dețină controlul absolut în domeniu, iar ultima decizie să îi aparțină.


ON&OFF The Record „Back 2 school. Back 2 cirriculum” a fost organizat de AGORA în parteneriat cu Youth Association ASIST, cu sprijinul finanicar al Black Sea Trust for Regional Cooperation. 


Iată care au fost evenimentele precedente: 

1. Zilele libere, între pierderi în bugetul companiilor și timp petrecut cu familia. 10 concluzii de la evenimentul „ON&OFF the Record” (VIDEO)

2. Pachete din plastic mai scumpe sau dispariția lor totală peste noapte? 10 concluzii de la evenimentul „ON&OFF the recod” despre sacoșe

3. Despre stabilirea tarifelor la carburanți și comparația cu prețurile la cartofi. Ce s-a discutat la cea mai recentă ediție „ON&OFF the record” (VIDEO)


Acest eveniment este parte a proiectului "Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova" (MEDIA-M), finanțat de USAID, UK aid și implementat de Internews în Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!