Declarația integrală a lui Eugen Sajin:

După cum arată studiile internaționale, orice eveniment aeronautic are la bază mai multe cauze care sunt ca un lanț de erori care se suprapun, după cum veți vedea:

1. Despre plecarea de personal am vorbit public demult, încă din 2017. Din lipsă de oameni suntem nevoiți să comasăm pozițiile de muncă, respectiv un controlor să facă munca pe mai multe poziții simultan după cum se vede în imagine, ceea ce reprezintă un factor adăugător de oboseală și stres.

2. La capitolul personal stăm mult mai rău. În tură atunci au ieșit nu 9 controlori cum se vehiculează în presă ci 5 (!) Respectiv ei nu au avut nici măcar posibilitatea să aibă o pauză, să nu mai vorbim de necesitățile fiziologice etc.

Fac o remarcă, deși controlorii au lucrat la limita minimului de personal, ei au fost responsabili și nu au părăsit locul de muncă, după cum se vehiculează în presă.

3. Controlorul a lucrat singur la sector, deși după modelul internațional la fiecare sector de dirijare se lucrează în doi.

4. Trainingul și refreshul sezonier care are loc în fiecare primăvară a anului nu a fost efectuat.

5. Controlorii aveau restanțe la concedii și ore supralucru, respectiv un factor în plus pentru oboseală cronică.


6. Structura spațiului aerian este învechită. Procedura de decolare (SID) urmată de aeronava A320 trece exact prin Zona de salturi cu parașutism. La fel e și cu aterizările (STAR). Majoritatea trec prin această Zonă.

7. Incidentul nu a fost raportat prin sistemul intern, ceea ce denotă un eșec total al sistemului de raportare. Lumea se teme să raporteze fiindcă vor fi pedepsiți.

8. Există probleme de echipament, dar astea sunt gata să le prezint în cadrul unei comisii independente.

„Controlorii au fost sancționați aspru, dar întrebarea e unde se uita managementul??? Fiindcă aceste probleme nu sunt de azi sau de ieri. Adică ei nu știau de aceste probleme? Nu prea cred”, a conchis Sajin.

Menționăm că acum aproximativ două luni, un avion al companiei Air Moldova, care avea 140 de pasageri la bord ar fi fost cât pe ce să intre în coliziune cu un avion de mici dimensiuni. Informația a fost comunicată de Eugen Sajin, un controlor de trafic aerian din cadrul Moldatsa.

Reacția AIR Moldova

Contactat de ZDG, Iulian Scorpan, directorul Air Moldova, a precizat că a auzit despre incident din presă și că instituția nu a fost anunțată și nu cunoștea despre acest caz. 

„Sunt sincer cu dumneavoastră  și vă spun că am aflat din presă despre asta. Deja miercuri, după aceste zile libere. Dacă sunt așa cazuri, Moldatsa trebuie să raporteze la Autoritate. Din ce știu, n-a fost niciun raport, nimic. Probabil nici autoritatea nu știe”, a declarat Scropan.


Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!