Esența schimbărilor, pe scurt:

Curtea Supremă de Justiție: „Propunem îngustarea competenței CSJ ca aceasta să se focuseze pe unificarea practicii judiciare și mai puțin pe examinarea în fond a cauzelor. Asta înseamnă reducerea de la 33 de judecători la 17. Ca să vedem însă cine rămâne în noua componență, judecătorii vor fi supuși evaluării unei comisii independente externe compuse de 18 membri, inclusiv șase experți europeni - foști judecători și procurori din spațiul UE. Ei vor evalua judecătorii prin prisma integrității și calităților personale și profesionale. În urma raportului comisiei, magistratul fie va rămâne să activeze la CSJ, fie va fi transferat la o altă instanță în funcție de locurile disponibile. Raportul va fi transmis și la inspecția judiciară și ANI pentru evaluare”.

Aceeași comisie va evalua și președinții și vicepreședinții Curților de Apel.

Consiliul Superior al Magistraturii: Se completează componența cu încă trei membri - profesori titulari, dintre care doi vor fi aleși de Guvern și unul - de Președinție. Din cei șase judecători aleși la CSM de Adunarea Judecătorilor, trei vor fi aleși de la nivelul primei instanțe, doi – de la Apel și unul de la CSJ”.

Procuratura Anticorupție: „Propunem ca PA să se concentreze pe investigarea corupției mari, deci vom transfera unele competențe pe corupția sistemică la CNA. Procurorii vor fi evaluați prin comisia externă creată. Vor fi evaluați și procurorii șefi din toate procuraturile”.

Consiliul Superior al Procurorilor: „Vrem să suplinim membrii CSP cu doi membri din societatea civilă, unul numit de Guvern, iar altul - din partea forumului societății civile a Parteneriatului Estic. Completarea CSP cu președintele uniunii avocaților.

Procurorul General: Eliminarea criteriului obligatoriu de experiență de cinci ani în organele procuraturii pentru candidatul la funcția de Procuror General. Spectrul se va extinde la zece ani de experiență ca judecător, avocat ori procuror.

Citește și:  Mărul discordiei dintre ACUM și PSRM: Experiența procurorului general și schimbarea componenței CSP

Amintim că potrivit mai multor politicieni viitorul acord încheiat între blocul ACUM și Partidul Socialiștilor va avea la bază reforma justiției și va fi un „pact de neagresiune” în perioada alegerilor locale.

Începând cu schimbarea guvernării în anul 2009, reforma justiţiei a figurat în topul priorităţilor din programele de guvernare ale tuturor celor trei guverne de la Chişinău. Un studiu CRJM arată că Strategia de Reformă a Sectorului Justiției (SRSJ) a fost adoptată abia în noiembrie 2011, peste mai mult de doi ani de la schimbarea guvernării. Din cauza intrării în vigoare întârziate a planului de acţiuni pentru implementarea SRSJ, implementarea efectivă a acesteia a început abia în iunie 2012. Pe de altă parte, se pare că în implementarea SRSJ autorităţile moldoveneşti au contat prea puţin pe resursele proprii şi prea mult pe asistenţa externă.

În 2017, UE a anunțat că nu va transfera o ultimă tranșă de bani pentru a sprijini reformele în justiție, pentru că autoritățile nu au îndeplinit condițiile pentru a primi acești bani.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!