„Aeroportul trebuie să aducă beneficii statului și cetățenilor Republicii Moldova. La 10 septembrie 2019 Agenția Proprietății Publice a depus o cerere de chemare în judecată împotriva SC „Avia Invest” S.R.L. prin care a solicitat recunoașterea nulității contractului din 30 august 2013 de concesiune a activelor aflate în gestiunea Î.S. „Aeroportul Internațional Chișinău” și a terenului aferent acestora”, a anunțat Sandu.

Șefa Guvernului consideră că acest contract de concesiune este unul abuziv.

„E a fost încheiat cu multiple încălcări ale cadrului normativ în vigoare, fiind, de asemenea, în detrimentul interesului statului. Credem că există suficiente argumente pentru declararea nulității contractului de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău”, argumentează Sandu.


Deciziile s-au ținut lanț după ce, la 19 august, printr-un comunicat de presă, agenția de PR Emerald Media Ltd a anunțat că NR Investments Ltd, o firmă vehicul de investiții din insula Guernsey, a ajuns la un acord cu Avia Invest pentru a achiziționa 95% din compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău.

Potrivit autorităților de la Chișinău nu a existat nicio consultare între Guvern și NR Investments Ltd. Pe 23 august, președintele Igor Dodon a spus că anunțul despre tranzacționarea de către NR Investments Ltd a 95% din compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău a fost făcut prea devreme, pentru că tranzacția nu a avut loc, iar compania lui Nat Rotschild a fost preîntâmpinată că statul intenționează să rezilieze contractul de concesionare a aeroportului. 

Peste o zi, pe 24 august, Maia Sandu a anunțat că procuratura a pus sechestru pe proprietățile companiei Avia Invest, cea care administrează Aeroportul Internațional Chișinău, motiv pentru care nimeni nimeni nu poate să preia contractul de concesiune. 

În pofida acestui anunț și a acțiunilor statului, pe 29 august, firma familiei Rotschild a anunțat că a finalizat tranzacția de cumpărare a 95% din compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău.

Pe 30 august, ministrul Economiei, Vadim Brînzan, a declarat că în momentul în care procurorii a pus sechestru pe capitalul social al Avia Invest, compania miliardarului a mers „pe ușa din spate”, achiziționând o firmă offshore care deține majoritatea activelor Avia Invest.

La scurt timp, pe 4 septembrie, Guvernul a abrogat mai multe hotărâri, aprobate în perioada 2012-2013, care au condus la concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău.

Este vorba de documentul prin care a fost inițiat proiectul de parteneriat public-privat pentru concesionare, hotărârea prin care s-a aprobat concesionarea activelor, cea cu privire la aprobarea raportului privind derularea și rezultatele concursului închis de selectare a concesionarului, dar și hotărârea cu privire la reconfirmarea aprobării concesionării activelor.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!