Lazăr se arată nemulțumit că nu a fost audiat de Comisia parlamentară de anchetă privind concensionarea Aeroportului, dar și de acuzațiile precum că semnarea contractului de concesionare a trădat interesele de securitate națională.

„Eu sunt ofițer de rang înalt în organele de securitate ale statului. Da eu sunt în rezervă, dar asta nu înseamnă că am uitat textul jurământului. Aeroportul este asimilat frontierei de stat. Este absolut lipsit de logică să învinuiești Avia Invest că s-au admis anumite breșe în sistemul de securitate. Asta ar însemna să discredităm autoritatea tuturor structurilor statului care asigură securitatea acolo. Dacă s-au produs anumite cazuri concrete, atunci asta e o problemă. Dar, Avia Invest nu e responsabilă de asigurarea securității la Aeroport”, a declarat Valeriu Lazăr.

Fostul demnitar a mai menționat, în context, faptul că și informațiile privind taxa pentru modernizare, în valoare de 9 euro, percepută de la fiecare pasager este un fals. 

„Chiar dacă noi nu mergeam pe formula concesionării, dar pe una de împrumut de exemplu, această taxă de 9 euro rămânea în picioare. Am impresia că toți membrii CSS au fost induși în eroare. Cunosc capacitățile economice ale președintelui și consilierilor lui. Taxa de 9 euro se ia doar de pe pasagerii de la plecare, nu se ia de pe copiii de până la 12 ani, nu se ia de pe pasagerii în tranzit. Deci, această taxă de 9 euro este percepută de pe maxim 48% din pasageri”, a mai adăugat Valeriu Lazăr.

Referindu-se la devalizarea Băncii de Economii, fostul ministru al Economiei spune că a fost implicat doar atunci când s-a decis cedarea pachetului de capital deținut de stat și că deciziile imperative au fost dictate de Parlament. 

„În Hotărârea Parlamentului din iunie 2013 se spune foarte clar că Guvernul în termen de 60 de zile va identifica soluții pentru depăşirea situaţiei legate de capitalizarea „Băncii de Economii”. Dacă cineva încearcă să mă convingă de caracterul imperativ al acestei hotărâri, atunci înseamnă că eu nu mai înțeleg nimic. Furtul la BEM a început din 2011 – 2012. Anume atunci a început devalizarea Băncii de Economii. Amintim că în prezent la Parlament activează două comisii de anchetă pe subiectul concesionării Aeroportului Internațional Chișinău și devalizării sistemului bancar, care în curând ar urma să vină cu rapoarte. 

În iunie curent, actualul ministru al Economiei, Vadim Brînzan, a criticat așa-numita taxă de modernizare de 9 euro, declarând că e o taxă care este achitată de fiecare pasager care decolează de pe aeroportul nostru. 

Zilele trecute, președintele comisiei de Anchetă în cazul concesionării a declarat că nu există nicio dovadă că Avia Invest ar fi investit banii săi în modernizarea Aeroportului, calificând acest lucru ca o neîndeplinire a obligațiunilor de bază prevăzute în contract. 

Joi, 12 septembrie, compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău, Avia Invest, a fost chemată în judecată de către Agenția Proprietății Publice. Șefa Cabinetului de miniștri spune că scopul litigiului urmează a fi recunoașterea nulității contractului prin care a fost concesionat Aeroportul Internațional Chișinău.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!