Potrivit unei decizii a Consiliului Concurenței, măsura de sprijin prin alocarea din bugetul capitalei pe anul 2019, a sumei de circa 78,08 milioane lei pentru achiziția a 31 de autobuze, notificată de Primăria municipiului Chișinău constituie ajutor de stat.  

Totodată, întreprinderea a beneficiat de facilități fiscale și anume de scutirile de la plata taxei pe valoare adăugată, aplicate la importul mijloacelor de transport, destinate includerii în capitalul statutar. Valoarea scutirii de TVA a fost de 15,615 milioane lei, iar costul autobuzelor cu TVA s-a ridicat la 93,7 milioane lei.

Drept argument pentru calificarea acestei achiziții ca ajutor de stat, primăria a folosit necesitatea modernizării Parcului Urban de Autobuze (PUA), care are unităţi de transport învechite şi care necesită alocaţii mari pentru întreţinere.

Astfel la balanța întreprinderii, la începutul anului 2019 erau înregistrate 127 autobuze care sunt uzate complet, cu vârsta medie de 18 ani și cu un parcurs mediu de 965.000 kilometri, dintre care 109 sunt implicate în procesul de transportare, iar 18 autobuze se află în conservație şi necesită o reparație capitală sau casare din cauza defecțiunilor tehnice.

În 2017, doar costurile pentru piese de schimb și materiale au constituit - 14 milioane lei sau 10,3% din totalul cheltuielilor, iar în 2018 - 12,6 milioane lei, sau 8,9% din totalul cheltuielilor.


Cheltuielile Parcului de Autobuze de 5 ori mai mari decât veniturile

Estimările prezentate de autorităţi arată că în anul 2019 veniturile din serviciul public de transport cu autobuzul în municipiul Chișinău la întreprinderea municipală vor constitui doar 37,62 milioane lei, în timp ce costurile aferente serviciului dat de cinci ori şi ceva mai mari – 194,14 milioane lei.

Diferenţa de circa 160 milioane lei este compensată de municipalitate, se arată în document, adică din bugetul local.

Potrivit autorităţilor ajutorul de stat acordat Parcului Urban de Autobuze este necesar "pentru a opera în condiţii normale de continuitate şi siguranţă a serviciului de transport public cu autobuzul în municipiul Chișinău".

"În condiţiile existenţei unei pieţe reglementate, întreprinderea nu poate percepe pentru furnizarea acestui serviciu un preţ care să depășească costurile de exploatare şi un profit rezonabil", se constată în decizia Consiliului Concurenţei.

De notat că ultima dată tarifele au fost aprobate 10 ani în urmă, pe 15 septembrie 2009 şi acestea nu acoperă costurile.

Conform datelor oferite de Primăria Chișinău, Consiliului Concurenței a constatat că doar în prima lună de exploatare a noilor autobuze, venitul întreprinderii s-a majorat cu 33,5% comparativ cu aceiași perioada a anului 2018. Se estimează că veniturile survenite din activitatea de tarnsportare a pasagerilor în Chișinău, vor crește cu 5,5 milioane de lei. Totodată, se așteaptă o economie de 5,1milioane de lei din piesele de schimb, așa cum nu va fi nevoie ca noile autobuze să fie reparate.

AGORA amintește că la începutul anului, licitația de achiziționare a celor 31 de autobuze a fost câștigată de compania Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd. Compania offshor era înregistrată în regiunea separatistă Cipru de Nord, deși fondatorii erau de origine turcă. Recent, în privința deciziei de achiziţie a celor 31 de autobuze ISUZU de către Parcul Urban de Autobuze din municipiul Chişinău a fost iniţiată o cauză penală.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!