Deputații din comisie au ajuns la concluzia că decizia autorităților de a înstrăina Î.S. Air Moldova nu a fost precedată de măsuri eficiente de restructurare, pentru a atrage mai mulți potențiali cumpărători și a obține un preț mai bun.

La momentul privatizării, autoritățile au declarat că Air Moldova se afla în prag de faliment, iar înainte de a fi privatizată, în Air Moldova a fost injectat un ajutor de stat în sumă de 90.253.546,07 lei – bani care nu au mai fost returnați statului, afirmă comisia.

Comisia a constatat o atitudine iresponsabilă a autorităților Republicii Moldova – Guvernul, MEI, APP - față de Air Moldova.

Președintele Igor Munteanu a venit cu anumite precizări: „Până la privatizare, Î.S. Air Moldova a înregistrat datorii de 1.3 mld. lei și capital propriu negativ de peste 100 mln. lei. Datoriile respective au fost înregistrate pe fundalul creșterii numărului de pasageri transportați de la 529 mii în anul 2013 la 1.130 mii în 2017, practic dublarea acestora și a creșterii cifrei de afaceri până la 3 mld. lei (2017)”.

Din anul 2014 nu a existat nici un raport de audit independent a situațiilor financiare a companiei, chiar dacă aceste servicii au fost contractate și achitate.

Comisia de anchetă a constatat grave încălcări în procesul de înstrăinare și a confirmat, că la un an de la privatizare, operatorul național se află în aceeași incertitudine economică ca și până la demararea acestui proces.

Amintim, că adoptarea acestor două rapoarte preliminare va permite ulterior prezentarea raportului final, pe aceste cazuri de rezonanță, în plenul Parlamentului Republicii Moldova.

De menționat este că, pe 12 septembrie, membrii Consiliului Suprem de Securitate au analizat posibilitatea întoarcerii companiei „Air Moldova” în posesia statului. Mai exact, se dorește anularea contractului de privatizare. „În timpul apropiat, statul a iniția o cauză în acest sens”, a spus șeful statului, Igor Dodon.

Amintim că, în octombrie 2018, Agenția Proprietății Publice a anunțat cumpărarea operatorului național „Air Moldova” de către Civil Aviation Group, firmă formată de compania românească Blue Air și un grup de investitori din Republica Moldova.

Potrivit versiunii oficiale, „Air Moldova” a fost scoasă la vânzare pentru a evita falimentul companiei.Pe 12 septembrie a fost anunțat că șeful Air Moldova, Iulian Scorpan, a plecat din fruntea companiei. Reprezentanții Air Moldova au refuzat să spună motivele plecării lui Scorpan și nu ne-au precizat dacă acesta a demisionat sau a fost demis din funcție. 

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!