Printre recomandări se numără anularea contractului de concesiune și sechestru asupra întregului patrimoniu al statului gestionat de Avia Invest SRL, dar și asupra patrimoniului acesteia.

Totodată, Guvernul va evalua oportunitatea înaintării unei cereri de chemare în judecată privind dizolvarea SRL „Avia Invest” de către instanța de judecată.

Urmează să fie examinată posibilitatea recunoașterii Guvernului în calitate de parte civilă, prin depunerea unei acțiuni civile, în cazul în care a fost pornită urmărirea penală pe fapte de escrocherie și/sau delapidarea averii străine la concesionarea aeroportului. 

Parlamentul solicită Guvernului să înainteze o sesizare penală pentru verificarea și cercetarea acțiunilor și inacțiunilor membrilor Comisiei de monitorizare pe parcursul anilor 2013-2019 pe marginea activității de monitorizare a executării Contractului de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău.

La rândul său, Ministerul Economiei și Infrastructurii va efectua un audit al investițiilor efectuate de „Avia Invest”, în vederea stabilirii valorii reale a activelor sale, precum și a provenienței mijloacelor care au fost utilizate de către „Avia Invest” în perioada 2013-2019.

De asemenea, urmează a fi instituită o nouă componență a Comisiei de Monitorizare, în care membrii săi să nu fi participat în vreun fel la concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău.

Ce au spus deputații

Cel mai discutat subiect a fost taxa de modernizare a aeroportului, în valoare de 9 euro, care ar urma să fie anulată.


„Noi am pierdut, prin taxa aeroportuară, 25 de milioane de euro într-un singur an, dacă ne uităm că în 2019 prin AIC au zburat 2,8 milioane de pasageri. Încă 20 de euro sunt plătiți pentru serviciile avioanelor, adică sunt încă 56 de milioane. Asta sunt 81 de milioane de euro pe care statul le pierde. Un deștept, sau mai mulți, au alipit această taxă de contractul de concesionare și a lipsit statul de bani”, a spus Igor Munteanu. „Infracțiunea constă în faptul că această taxă s-a alipit de contract fără justificare. Ea nu s-a conținut în vreun studiu de fezabilitate”, a mai adăugat raportorul.

Democrații s-au arătat nemulțumiți de raport.

„Nu am aflat nimic nou. A fost doar o compilație a constatărilor din rapoartele anterioare din 2014, 2015. S-au luat acele constatări anterioare, s-au compilat, s-a dat o abordare diferită alocuri și s-a dat un nou raport. Pentru ce? S-au cheltuit zeci de mii de lei pentru asta. De ce se fac aceste rapoarte? Am scăpat de alte probleme? De salarii, drumuri, pensii? Dacă trebuie să se întoarcă aeroportul la stat, întoarceți, dar să faceți tot posibilul să scăpați de litigii internaționale. Și să se întoarcă banii, 200 de mii de lei, din contul autorilor raportuli, pentru că nu e nimic nou.

Lilian Carp a felicitat membrii comisiei pentru raport. „Aceste grupuri au participat și la atacurile raider, aceste grupuri au participat și la concesionarea aeroportului, să nu ne facem că plouă”, a precizat deputatul.

Socialistul Vlad Bătrîncea l-a aclamat și el pe președintele comisiei de anchetă. „Îl felicităm pe Igor Munteanu pentru o muncă adevărată, o muncă demnă de un deputat. Raportul este foarte argumentat, cu multe poziții pe care mulți din această sală, dar și din procuratură, le-au auzit în premieră. [...] Fracțiunea socialiștilor susține acest proiect de hotărâre”, a conchis el.

Guvernul și Procuratura Generală urmează să raporteze Parlamentului, în termen de două luni, despre executarea recomandărilor Comisiei de anchetă.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!