Totul a pornit de la decizia protocolară „privind organizarea interacțiunii în domeniul comunicațiilor electronice, semnate între reprezentanții politici pentru reglementarea transnistreană pe 25 noiembrie 2017 şi aprobarea la finele lunii noiembrie 2018 de către deputaţii Partidului Democrat şi aliaţii săi a proiectului de lege.

Cu alte cuvinte, documentul prevede introducerea dreptului Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI) să limiteze teritoriul în care este valabilă licența de utilizare a canalelor sau frecvențelor radio, prin excluderea unităților administrativ-teritoriale din stânga Nistrului și mun. Bender.

În temeiul deciziei protocolare, dar şi a prevederilor din legea modificată, Guvernul (negocierile au început pe timpul premierului Pavel Filip) duce negocieri cu Orange Moldova şi Moldcell privind renunţarea la licenţele pentru utilizarea benzii de frecvenţe 800 MHz în partea ce ţine de teritoriul Transnistriei, în scopul realocării lor către operatorul Interdnestrkom (IDC) din Transnistria.

E vorba de 3 licențe ce au fost eliberate în anul 2014 pentru întreg teritoriul Republicii Moldova pentru o perioadă de 15 ani și care au costat operatorii 10 milioane de euro per licenţă. În baza acestor licenţe, operatorii au construit reţele 4G pe malul drept al Nistrului care acoperă cea mai mare parte a teritoriului şi populaţiei Transnistriei, deservind în acest teritoriu şi zonele adiacente, care includ peste o sută de mii de clienţi.

Potrivit autorilor, în temeiul aceleiaşi decizii, ANRCETI intenţionează să impună operatorilor de pe malul drept al Nistrului obligaţia de a furniza serviciul roaming pentru operatorul din Transnistria la tarife care nu acoperă toate costurile acestui serviciu (doar costul incremental al serviciului roaming, nu şi costurile comune pentru serviciul roaming şi propriile servicii).

Aceasta ar permite IDC să ofere servicii pe întreg teritoriul Republicii Moldova în concurență cu operatorii de pe malul drept al Nistrului, în condiţii privilegiate, în special: 1) IDC va fi unicul operator care oferă servicii la nivel național, operatorii de pe malul drept al Nistrului neavând asigurat accesul în Transnistria. 2) IDC va putea atrage clienţii prin tarife mai avantajoase, ca urmare a faptului că va avea o bază de cost mai redusă, deoarece nu va fi supus aceluiaşi regim juridic şi fiscal precum operatorii de pe malul drept al Nistrului şi va beneficia de tarife cu ridicata pentru serviciul de roaming care nu acoperă toate costurile aferente serviciilor de comunicaţii electronice", se menţionează în Cartea Albă.

În opinia experţilor, o asemenea tranzacţie ar consolida monopolul operatorului IDC în Transnistria, „ar duce la izolarea viitoare a locuitorilor Transnistriei de restul teritoriului Moldovei, prin ruperea legăturilor lor economice cu operatorii de pe malul drept al Nistrului, şi ar cauza scăderea veniturilor la bugetul public naţional, ţinând cont de faptul că operatorul IDC este scutit de obligaţia de a achita impozite în Republica Moldova”.

Potrivit Orange și Moldcell, dacă se insistă totuşi pe asemenea tranzacţie, „aceasta poate fi realizată doar printr-un acord între Guvern şi Orange și Moldcell încheiat pe principii comerciale, contra unei compensaţii adecvate atât pentru investiţiile deja efectuate, cât şi pentru veniturile care le-ar putea aduce exploatarea acestor frecvenţe”.

Citește în continuare pe Mold-Street.com.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!