Practica achitarii serviciilor de transport de mărfuri din RM și impactul asupra companiilor de transport

Practica achitarii serviciilor de transport de mărfuri din RM și impactul asupra companiilor de transport
Foto: sinergi.md


Este bine cunoscut faptul că fără transportul rutier de mărfuri nu poate funcționa nimic, ori nici transportul aerian, nici transportul feroviar, nu pot satisface în întregime întreg ciclul de livrare a mărfurilor pînă la destinația finală. Cu toate acestea tipul dat de servicii, în Republica Moldova, rămîne a fi cel mai dezavantajat din punct de vedere al achitării serviciilor pestate. Zic servicii prestate deoarece doar în sistemul de transport auto se mai efectuează achitarea serviciilor post-factum, alt fel spus pe contul și riscul tansportatorului, spre deosebire de celelalte ramuri de transport care presupun achitarea în prealabil a serviciilor cum ar fi spre exemplu achitarea tichetului la avion, autobuz și altele.

 Practica prestării serviciilor de transport în ziua de azi începe cu o simplă expediere a scrisorii de intenție prin intermediul faxului sau e-mailului de la compania de expediție către compania transportatoare care a aceptat oferta, fapt care din start sporește riscul deoarece părțile contractante posibil și cel mai des  nici nu se cunosc. După aceasta urmează însăși procedura de perfectare a actelor necesare cu efectuarea transportului nemijlocit. Doar după efectuarea serviciilor de transport și prezentarea, după caz, a tir-carnetului sau scrisorii de trăsură către compania de expediție se semnează scrisoarea de intenție, facturile fiscale cu actul de îndeplinire a lucrărilor cu o așteptare de 5- 10 zile pentru livrarea banilor în cont. Anume aceste reguli pun în situație de risc companiile mici de transport mai ales cele începătoare, deoarece apare problema imposibilității efectuării serviciilor din motivul lipsei mijloacelor bănești.

Totul ar părea simplu dacă nu ar exista anumite riscuri cum ar fi :

- Negarea efectuării serviciilor de transport prin refuzul de semnare post factum a facturilor fiscale și a scrisorii de intenție cu riscul neachitării  serviciilor deja  efectuate.

- Impunerea efectuării serviciilor de transport din contul și pe riscul transportatorului, deoarece combustibilul, salariul șoferului sau oricare alte plăți sunt efectuate de compania transportatoare.

- Favorizarea plăților la negru care constau în achitarea cu bani lichizi care cel mai des nu sunt reflectați în contabilitatea companiilor.

- Aflarea permanentă a transportatorului în lațul companiilor de expediție prin acceptarea condițiilor standart impuse. Factor care generează de asemenea dificultăți referitoare la achitările serviciilor, mai ales în condițiile în care statul nu impune față de aceștia anumite condiții necesare activității cum ar fi de exemplu depunerea anumitor sume de garanție care persistă în cazul companiilor de transport.

În scopul evitării unor astfel de riscuri recomandabil ar fi ca transportatorii din RM  să evite acele scrisori de intenție standart, impuse de companiile de expediție pentru a cere o negociere directă a condițiilor pentru fiecare serviciu de transport în parte. De asemenea, o recomandare ar fi de a efectua serviciul de transport doar după semnarea propriu-zisă a comenzii și contractului de transport.  

 În situația creată este evident faptul că ar fi binevenită imixtiunea statului în scopul reglementării situației create cel puțin cu o prevedere ce ar impune plata în prealabil a acestor servicii, fapt care ar duce inevitabil la ameliorarea situației.  

Cojocari Dumitru, avocat, membru al Grupului de consultanță și avocatură LEXCONSULT

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Un lider taliban spune că execuțiile și mutilările vor reveni „dar poate nu în public”: „Sunt necesare pentru siguranța cetățenilor”

Un lider taliban spune că execuțiile și mutilările vor reveni „dar poate nu în public”: „Sunt necesare pentru siguranța cetățenilor”

În decurs de o lună petrolul s-a scumpit cu circa 9% și a ajuns la maximul ultimelor două luni

În decurs de o lună petrolul s-a scumpit cu circa 9% și a ajuns la maximul ultimelor două luni

Directorul adjunct al ANP, învinuit de „păstrarea ilegală a munițiilor” și „păstrarea neglijentă a armelor de foc și a munițiilor” a fost achitat

Directorul adjunct al ANP, învinuit de „păstrarea ilegală a munițiilor” și „păstrarea neglijentă a armelor de foc și a munițiilor” a fost achitat

Advertoriale
Ei sunt campionii schimbării 2021. Personalități din diverse domenii au fost premiați pentru implicare (FOTO)

Ei sunt campionii schimbării 2021. Personalități din diverse domenii au fost premiați pentru implicare (FOTO)

Proiecte de dezvoltare a sectorului TIC pe agenda „Moldova ICT Summit: The Future of Digital”

Proiecte de dezvoltare a sectorului TIC pe agenda „Moldova ICT Summit: The Future of Digital”

Istoriile de succes ale eroilor din spatele schimbărilor majore în Programul Operațional comun România - Republica Moldova (VIDEO)

Istoriile de succes ale eroilor din spatele schimbărilor majore în Programul Operațional comun România - Republica Moldova (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Și-au recunoscut datoria? Liderul de la Tiraspol susține că regiunea transnistreană ar intenționa să-și achite restanțele la gaz
  • 2
    Directorul Promo-Lex, Ion Manole, despre noua Avocată a Poporului: „A fost un vot simplu, plictisitor și antidemocratic”
  • 3
    Parcarea publică municipală de pe strada Ismail a fost amenajată
  • 4
    Culeg struguri pentru o pedeapsă redusă. 14 deținuți din sudul țării muncesc la un agent economic
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.