Concesionarea gărilor și stațiilor auto, o schemă trasă la indigo: Iată concluziile comisiei de anchetă

Concesionarea gărilor și stațiilor auto, o schemă trasă la indigo: Iată concluziile comisiei de anchetă


Întreprinderea de Stat Gările și Stațiile Auto a fost concesionată netransparent, cu încălcarea legislației și favorizând o anumită companie. La această concluzie au ajuns membrii Comisiei de anchetă a modului de privatizare și concesionare a proprietății publice între anii 2013-2019. Potrivit președintelui comisiei, în acest caz a fost practic trasă la indigo aceeași schemă ca în cazul privatizării companiei Air Moldova.

„În 2018 premierul Filip adoptă un parteneriat public-privat fără multe consultări și printr-un concurs total netransparent. Guvernul a restricționat participarea altor agenți economici la concurs. Participanții trebuiau să prezinte un rulaj de 400 de milioane de lei și o sumă a investițiilor de 200 de milioane de lei. Respectiv, condițiile au restricționat participarea la concurs a altor doritori. Comisia de anchetă găsește că acest concurs s-a făcut pentru o anumită companie, un grup pregătit, existând condiții care să avantajeze grupul. Decizia s-a luat în temeiul unei singure cereri și a lipsit cu desăvârșire transparența”, a declarat deputatul Igor Munteanu.

De la semnarea contractului de creare a parteneriatului public-privat, pricipala companie a grupului de investitori s-a retras din joc. 

„Există același model ca și în cazul Air Moldova, când în prim-plan a apărut Blue Air-ul, apoi a dispărut. Aici, la fel, apare o companie mare, dar care ulterior dispare. Acest fapt trezește nedumeriri. Constatăm că interesele statului au fost negociate inechitabil. Investițiile planificate pentru anul 2019 erau de 35 de milioane de lei, dar încă nu s-au făcut. Din cei trei asociați acum niciunul nu se regăsește. Principala companie - Exfactor Grup s-a retras fără a investi vreun ban. Din momentul ieșirii din parteneriat a companiei care îndeplinea criteriile de eligibilitate, ceilalți nu mai sunt capabili să facă față programului de investiții”, a mai punctat Munteanu. 

Potrivit președintelui Comisiei de anchetă, în momentul transmiterii către un investitor privat, întreprinderea era profitabilă și nu existau premise pentru privatizare. 

„80% dintre toți pasagerii au nevoie de stații și gări auto. Cifra de afaceri a companiei era de 50 de milioane de lei anual. Rulajul era de 400 de mln de lei. Acești bani reprezentau o sursă importantă pentru Gările și Stațiile Auto. Era o companie profitabilă. Avea venituri din care se achitau salarii. Nu zic că nu erau necesare investiții, dar constatăm că interesele statului au fost negociate inechitabil”, a declarat Igor Munteanu.

Raportul Comisiei de anchetă urmează să fie audiat și în plenul Parlamentului. Șeful comisiei sugerează că se impune rezilierea contractului de parteneriart public-privat. „Decizia de reziliere a acestui parteneriat reiese din însuși structura ilegalității”, a conchis Munteanu.

ISTORIC

În decembrie 2018, după un concurs cu un singur participant, Agenția Proprietății Publice (APP) a dat în concesiune gările și stațiile auto firmei „Gările Auto Moderne”, ai cărei fondatori erau compania de construcții „Exfactor-Grup” (85%) și cetățeanul american Lluka Muco (15%).

După mai puțin de jumătate de an, „Exfactor-Grup” și Muco au renunțat la calitatea de asociați la compania „Gările Auto Moderne”, aceasta ajungând în mâinile Oksanei Demchenko, cetățeană a Ucrainei. 

Peste câteva săptămâni, în iulie 2019, firma concesionară a autogărilor și-a schimbat din nou proprietarii: 50% au rămas în portofoliul Oksanei Demchenko, iar 25% au ajuns la omul de afaceri francez Arif Franck Charles, cunoscut în R. Moldova ca fiind proprietar al companiei „Le Bridge”. Ulterior, celelalte 25% din capitalul social al firmei „Gările Auto Moderne” au ajuns în posesia societății „Ramin-Lux” SRL, fondată de frații Maria și Alexandru Vîlcu.

Alexandru Vîlcu este fondator sau cofondator a 10 firme înregistrate în R. Moldova. În iunie curent, acesta a devenit asociat și la „DFM” SRL, fostă companie din grupul Șor, cu activități în domeniul magazinelor duty-free.

Dacă tot ai ajuns aici...

...înseamnă că ți-a plăcut articolul sau te preocupă subiectul. Noi vrem să venim cu cât mai multe articole pe care să le citești până la final. Acum le poți spune direct jurnaliștilor din redacție ce vrei să citești și în ce format.

Noi păstrăm jurnalismul AGORA deschis tuturor. Nu avem în spate oligarhi sau politicieni și nimeni nu-i dictează editorului cum să scrie despre un subiect sau altul. Sprijinul tău ne va ajuta să ne păstrăm această independență. Orice contribuție, oricât de mare sau mică, este extrem de valoroasă pentru noi.

Sprijină AGORA astăzi cu doar 98 de lei. Mulțumim.

Vezi și aceste știri
Schimb de replici între Grosu și Novac: „Mă tem să nu veniți într-o zi în rochie la Parlament” (VIDEO)

Schimb de replici între Grosu și Novac: „Mă tem să nu veniți într-o zi în rochie la Parlament” (VIDEO)

CNA: Un „адвокат опытный”, care presta servicii pe Makler, a fost reținut pentru trafic de influență

CNA: Un „адвокат опытный”, care presta servicii pe Makler, a fost reținut pentru trafic de influență

Speră sau nu opoziția la funcții în viitorul Guvern? „Deja toți știu cine va fi premier” sau „Știm cine face agenda în zilele următoare” (VIDEO)

Speră sau nu opoziția la funcții în viitorul Guvern? „Deja toți știu cine va fi premier” sau „Știm cine face agenda în zilele următoare” (VIDEO)

Advertoriale
”Investește în viitorul tău” împreună cu trainerii Fundației pentru Educație Financiară „OK”

”Investește în viitorul tău” împreună cu trainerii Fundației pentru Educație Financiară „OK”

Important: Newton House Grădina Botanică a anunțat - Start Vânzări!

Important: Newton House Grădina Botanică a anunțat - Start Vânzări!

Experiențele de carieră și relațiile dobândite la Universitatea de Stat din Cahul, utile și peste ani (VIDEO)

Experiențele de carieră și relațiile dobândite la Universitatea de Stat din Cahul, utile și peste ani (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
    Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
  • LIVE cu Ștefan Gligor, președintele Partidului Schimbării
  • De la 11, cu Vasile Ceban candidat la parlamentare pe lista Partidului Legii și Dreptății
Cele mai populare
  • 1
    Redistribuirea voturilor sau cum 50.07% a însemnat 71 de mandate în 2001, iar 52.80% înseamnă 63 de mandate în 2021
  • 2
    „Am să vă iau „paravozom” din urma mea”. CNA a făcut publice imagini video din dosarul de la Criuleni (VIDEO)
  • 3
    Mărturiile unui moldovean despre incendiile din Turcia: „Tot fumul a fost luat de vânt și a acoperit stațiunile turistice” (GALERIE FOTO)
  • 4
    Polițiști, implicați într-o schemă de corupție de la Piața „Calea Basarabiei”. Cereau 500 de lei pentru a scuti comercianții de amenzi
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.