În 1976, aeronava SR-71 a stabilit un record care încă rezistă: zbor orizontal la o altitudine de aproape 26.000 de metri și atingerea unei viteze de peste 3.500 de kilometri pe oră.

A făcut parte dintr-o familie de avioane de spionaj construite să se aventureze în teritoriul inamic fără să fie doborâte sau detectate, într-o perioadă în care nu existau drone sau sateliți.

Vopseaua sa neagră avea rolul de a disipa căldura și i-a atras numele Blackbird. Liniile fluide și fuselajul alungit îi ofereau lui SR-71 Blackbird un aspect care a rămas modern și astăzi.

Dezvoltarea lui SR-71 pornit de la o nevoie a armatei SUA. În 1960, un avion de spionaj american a fost doborât în spațiul aerian sovietic în timp ce făcea fotografii aeriene. Inițial, autoritățile americane au spus că era o aeronavă meteorologică, însă adevărul s-a aflat când guvernul sovietic a publicat fotografii cu aeronava și echipajul său.

CIA a cerut producerea unui avion nou de spionaj, capabil să se ridice la peste 27.000 de metri altitudine, extrem de rapid și care să reușească să fie invizibil radarelor. Proiectul a ajuns la compania Lockheed. Primul model din familia Blackbird era numit A-12 și zborul inaugural a avut loc în 1962. Au fost produse 13 exemplare și avionul a rămas secret, accesibil doar de către CIA.

Pentru că aeronava era construită să zboare la viteze de peste 3600 km/oră, frecarea cu aerul era atât de intensă și fuselajul se încălzea atât de tare încât un cadru clasic s-ar fi topit. Astfel, s-a ajuns la folosirea titanului, un metal capabil să reziste la aceste temperaturi, având și avantajul să fie mai ușor decât oțelul.

CItește continuarea pe digi24.ro.
Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!