Subiectul autorizațiilor de transport mărfurilor în Federația Rusă a fost abordat de socialistul Oleg Lipskii, care s-a interesat despre situația din domeniu în contextul protestelor transportatorilor.

Potrivit lui Vadim Brânzan, problema autorizațiilor a apărut din prima zi de când a preluat conducerea Ministerului Economiei.

„Cele 15000 de autorizații eliberate de Rusia au fost epuizate până în luna iunie și am început să discutăm cu omologii de la Ministerul Transporturilor din Rusia pentru a obține mai multe autorizații de transport. S-au făcut eforturi mari, în primul rând din partea domnului Slusari și a președintelui republicii, care m-a rugat să-l asist la Moscova, unde m-am întâlnit cu ministrul Transportului din Rusia. Am obținut, în rezultat, 1250 de autorizații”, a declarat Brânzan.

„Constat faptul că peste 1000 de autorizații se află la transportatorii din R. Moldova și nu sunt folosite. ANTA a început să-i verifice și să-i amendeze pe cei care le-au obținut nu le folosesc”, a dezvăluit ministrul.

„Săptămâna trecută ne-am întâlnit cu reprezentanții Ministerului Transportului din Rusia, și i-am convins să ne elibereze încă 1000 de autorizații, și au fost de acord. Însă au telefonat la Moscova, unde li s-a spus că nu ar fi frumos pentru că am promis președintelui 500, iar vouă să vă dăm 1500. Aceste 1000 de autorizații suplimentare le-am transferat pentru anul viitor, când vom avea 16000, nu 15000. Dar nu asta-i problema”, a spus Brânzan.

„Sunt două probleme aici. Cei care blochează drumurile la Bălți nu reprezintă AITA, care e cea mai mare asociație cu transportatori marfari. Săptămâna trecută, personal secretarul de stat al Transporturilor s-a întâlnit cu reprezentanții lor și i-a convins că problema nu e la minister. Ei s-au ridicat și au spus că merg la Președinție. La Președinție nu au ajuns, dar au ajuns la Bălți. Haideți să nu manipulăm cu asta. AITA nu are treabă cu asta”, a mai spus ministrul Economiei.

„Problema fundamentală nu e aici, dar e că trebuie eliminate aceste permise care au fost introduce artificial la data de 3 decembrie 2015, când la solicitarea viceministrului Transporturilor de atunci a fost introdusă această cotă. Ulterior s-a creat o întreagă piață neagră a acestor permise, care se vindeau pe timp de vară câte 4-500 de euro bucata. Înmulțiți la 10 mii de permise, este vorba despre 40 de milioane de euro care dispăreau pe piața neagră. Am oprit acest lucru. De la anul viitor acest lucru nu se mai întâmplă”, a declarat el

Ministrul în exercițiu al Economiei și Infrastructurii a adăugat că săptămâna viitoare va merge la Moscova, la invitația omologului său rus, unde va aboda subiectul liberalizării totale a transportului cu Federația Rusă. Odată cu demiterea Guvernului, nu este clar dacă acest lucru se va întâmpla.

Amintim că luni, 11 noiembrie, mai mulți șoferi de tiruri au ieșit în stradă și au blocat traseul Bălți-Chișinău, porțiunea de la intrarea în orașul Bălți.

De menționat că acesta nu este primul protest al șoferilor de tiruri. Aceștia au protestat și săptămâna trecută, în mai multe localități din țară.

Transportatorii cer de la autoritățile moldovenești să ceară și ei de la Federația Rusă, la rândul lor, majorarea numărului de autorizații de intrare a camioanelor noastre pe teritoriul acestui stat. Oamenii spun că, în lipsa acestor autorizații, marfa este transportată de șoferii din alte țări, iar ei rămân fără lucru.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!