Nedumerirea membrilor Curții de Conturi, privind necesitatea privatizării întreprinderii, a fost cauzată de cifrele prezentate de misiunea de audit: venituri de 55 milioane de lei și cheltuieli de 49 milioane de lei în 2016, venituri de 55,6 milioane de lei și cheltuieli de 51,1 milioane de lei în 2017, venituri de 55,8 milioane de lei și cheltuieli de 54,3 milioane de lei în 2018. Mai mult, întreprinderea nu înregistra întârzieri la plata salariilor. Dimpotrivă, reușea să achite prime unice de milioane de lei anual.

„Cred că întrebarea mea e retorică: Care era sensul de a fi inițiat proiectul de parteneriat public-privat?”, a menționat membra Curții de Conturi Marina Covali.

Principala justificare a privatizării a fost imposibilitatea întreprinderii de a moderniza toate filialele într-o perioadă scurtă de timp. Potrivit misiunii de audit, nu au fost folosite însă toate pârghiile pentru a face față acestei provocări.

Mai mult, printre riscurile identificate se numără lipsa clauzelor contractuale care ar impune partenerul privat să păstreze statele de personal. De asemenea, nu există clauze care ar prevedea posibilitatea de retrocedare a bunului de actualul partener privat către altul.

Totodată, misiunea de audit a constatat că activele întreprinderii nu au fost evaluate corespunzător înainte de privatizare. Este vorba de 51 de loturi de teren, de aproximativ 20 de hectare, care au fost transmise doar cantitativ. „În mare parte, aceste terenuri sunt amplasate în zone de un interes comercial special. În contract nu s-a inclus o clauză privind schimbarea destinației”, a subliniat membrul Curții de Conturi Viorel Chetraru.

La fel, cantitativ s-au transmis aproape 300 de unități de mică valoare și de scurtă durată care au fost înregistrate fără valoare în evidența contabilă. Bunurile respective au fost evaluate însă cu peste 25 de milioane de lei de misiunea de audit. „În studiul de fezabilitate nu s-a ținut cont de potențialul valoric și comercial al acestor terenuri”, a subliniat Chetraru.

Un alt risc identificat este că partenerul privat nu își va onora obligațiunile contractuale. Respectiv, nu va fi atins obiectivul acestui parteneriat public-privat. „Stau la îndoială că, până la finele anului, toate investițiile planificate pentru 2019 vor fi executate. La moment, adică până în noiembrie, numai 19% au fost executate”, a menționat Marina Covali.

Pe final, președintele instituției, Marian Lupu, a menționat că hotărârea Curții de Conturi va fi expediată Parlamentului și Guvernului, astfel încât, pe baza acestei analize, cei care au competențe, potrivit legii, să întreprindă măsuri.

Amintim că, în toamna lui 2018, s-a decis că cele 30 de filiale ale Întreprinderii de Stat „Gările și Stațiile Auto” vor trece în gestiunea unei companii private pentru o perioadă de 25 de ani. Un proiect în acest sens a fost aprobat de Cabinetul Filip.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!