Ce drepturi aveți atunci când nu sunteți mulțumit de produsul cumpărat

Ce drepturi aveți atunci când nu sunteți mulțumit de produsul cumpărat
Foto: familia.md

Participanții relațiilor de consum sunt mereu pe poziţie de inegalitate: o parte este considerată cea „puternică”, adică agentul economic, iar altă parte este considerată cea „slabă”, adică consumatorul. Această inegalitate se explică prin aceea că un consumator este mult mai vulnerabil faţă de agentul economic, datorită faptului că nu are posibilităţi financiare, cunoştinţe speciale în domeniu sau asistenţă juridică pentru a avea o poziţie de egalitate într-o relaţie de consum cu agentul economic, aşa cum există poziţia de egalitate în cadrul raportului civil.

Este cert deja faptul că agentul economic poate obţine profitul scontat doar atunci cînd va satisface necesităţile şi aspiraţiile consumatorului. Reieşind din economia de comandă, agenții economici se confruntă cu realitatea, conștientizînd că trebuie să se conformeze şi să-şi înțeleagă consumatorul, de care depinde volumul vînzărilor sale.

Informarea şi consultarea consumatorilor constituie elemente esențiale de protecție a consumatorilor și creșterea volumului de vînzări pentru agenții economici. Doar un consumator informat poate avea o atitudine corectă față de varietatea produselor şi serviciilor plasate pe piață şi poate lua o decizie corespunzătoare cu interesele sale, contribuind astfel, la îmbunătățirea calității produselor şi serviciilor.

Însă, în eforturile de a face faţă concurenţei din ce în ce mai acerbe, pentru subiecţii economici, în vederea dezvoltării unei piețe de consum cît mai largi și mai mulțumite, ar fi util să cunoască foarte bine care ar putea fi nemulțumirile potențialilor clienți și să ia atitudine în vederea înlăturării acestora din start.

Această atitudine ar contribui la majorarea numărului consumatorilor fideli, precum și la creșterea productivității agenților economici, avînd ambele părți de cîștigat, cu evitarea soluționării eventualelor conflicte în cadrul instanțelor de judecată.

Astfel, o serie de potențiale conflicte s-ar putea isca anume în situațiile cînd nu se vor cunoaște care sunt drepturile consumatorilor, cum ar fi la întoarcerea produselor necorespunzătoare, și anume:

Repararea gratuită a produsului:

-Pe perioada reparaţiei produsului, comerciantul este obligat, în termen de 3 zile, să asigure în schimb consumatorul cu un produs funcţionabil de uz casnic (de exemplu: s-a defectat maşina de spălat. Pe parcursul reparaţiei maşina de spălat, fiind un produs casnic necesar, trebuie înlocuită temporar cu alta);

-În cazul produselor de dimensiuni mari, cheltuielile de transport sunt suportate de comerciant (de exemplu: pentru transportarea frigiderului sau a aragazului);

-Reparaţia urmează a fi efectuată într-un termen util şi convenabil consumatorului;

-Termenul de reparaţie trebuie respectat, în caz contrar, intervin penalităţi în favoarea consumatorului.

Înlocuirea produsului procurat cu un produs de calitate similară:

-La solicitarea sa, consumatorul poate pretinde un produs de aceeaşi calitate, însă, dacă nu îi convine după culoare, formă, gabarit, poate pretinde returnarea banilor;

-Dacă i se propune un produs de o calitate similară, însă la un preţ mai mare, consumatorul nu trebuie să achite diferenţa de preţ.

Întoarcerea banilor pentru produsul necalitativ:

-Consumatorul va primi preţul produsului la data examinării reclamaţiei, în cazul în care preţul lui s-a majorat;

-Consumatorul va primi preţul la data procurării, în cazul în care preţul lui s-a micşorat.

Desfacerea contractului încheiat între consumator şi agentul economic

Dacă există un contract încheiat de părţi pentru procurarea unui produs sau prestarea unui serviciu, acesta poate fi reziliat, inclusiv dacă consumatorul a solicitat întoarcerea banilor ori preschimbarea produsului.

Este necesar de evidențiat faptul că drepturile consumatorului în cazul produselor necorespunzătoare se realizează la alegerea consumatorului şi nu la propunerea vânzătorului sau a prestatorului.

În aceste condiții, este util de cunoscut care sunt condițiile care ar permite consumatorului să solicite întoarcerea produselor necorespunzătoare.

Astfel, poate fi solicitată înlocuirea următoarelor produse:

 produsul are un defect sau mai multe, care:

-a apărut în perioada de folosire sau de exploatare,

-nu a apărut din vina consumatorului,

-este de la producere,

-nu a fost cunoscut de consumator în momentul cumpărării;

 produsul este în termen de garanţie sau valabilitate;

 consumatorul prezintă bonul de casă;

 consumatorul prezintă alte documente ce pot dovedi faptul cumpărării produsului sau legătura cu agentul economic (de exemplu: bon fiscal, chitanţă, tichet, bilet, cutia de ambalare, factură fiscală, recipisă, bon de plată, orice alt document ce dovedeşte legătura între consumator şi produsul defectat al agentului economic).

Prin urmare, concluzionăm că, în calitatea sa de purtător al cererii de mărfuri, consumatorul joacă un însemnat rol în cadrul mecanismului concurențial. Aceasta, deoarece, în ultima instanţă, consumatorul constituie elementul de referinţă al tuturor acţiunilor economice întreprinse de agenţi economici, fie ei producători, importatori sau distribuitori. Pe măsură ce economia unei ţări se dezvoltă, rolul consumatorului devine tot mai complex și este esențial pentru agenții economici de a-și stabili direcțiile de activitate, ținînd cont de drepturile consumatorilor.

Tatiana Enachi, Avocat

Membru al Grupului de Consultanță și Avocatură LEXCONSULT 

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Cifrele mari de pe facturi - revenire la focul din vatră. Oamenii de la sat, nevoiți să facă drum întors de pe calea modernizării (VIDEO)

Cifrele mari de pe facturi - revenire la focul din vatră. Oamenii de la sat, nevoiți să facă drum întors de pe calea modernizării (VIDEO)

Ultimă oră: 2394 de moldoveni, testați pozitiv cu COVID-19. Trei persoane au pierdut lupta cu boala

Ultimă oră: 2394 de moldoveni, testați pozitiv cu COVID-19. Trei persoane au pierdut lupta cu boala

O companie producătoare de electronice anunță că se va apuca de produs și mașini electrice

O companie producătoare de electronice anunță că se va apuca de produs și mașini electrice

Advertoriale
Endava Internship: Avantajele unui stagiu în Applications Management

Endava Internship: Avantajele unui stagiu în Applications Management

IuteCredit a achiziționat 10% din acțiunile Energbank

IuteCredit a achiziționat 10% din acțiunile Energbank

Cum să vă echilibrați alimentația după mesele copioase de sărbători cu ajutorul produselor proaspete? METRO are soluția!

Cum să vă echilibrați alimentația după mesele copioase de sărbători cu ajutorul produselor proaspete? METRO are soluția!

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Clasa politică, la control (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Clasa politică, la control (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Ce-și doresc femeile? Ce-și doresc bărbații? (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Pune-un ban deoparte (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Totul despre bani (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Care-i treaba cu șefii, ce mașini conduc și de ce au camere video în birou (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Totul până la președinte: Cum un proverb citit în direct la TV a dus la arestarea unei jurnaliste din Turcia
  • 2
    De săptămâna viitoare taximetrele ar putea renunța la activitate . Care este motivul
  • 3
    Guvernul reacționează la deciziile luate de CTESP Orhei: „Aceste decizii sunt nule”
  • 4
    În Republica Moldova, doar 35% dintre femeile care au cel puțin un copil sunt angajate
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.