Cum Moldova contribuie la „pacificarea Libiei”: Companii aeriene, suspectate de transportarea echipamentelor militare

Cum Moldova contribuie la „pacificarea Libiei”: Companii aeriene, suspectate de transportarea echipamentelor militare
Foto: www.independent.co.uk

Deşi Republica Moldova nu poate influenţa direct şi nici nu participă la operaţiunile de pacificare din Libia, care din 2011 este cuprinsă de un război civil sângeros, anumite persoane şi companii îşi aduc „contribuţia” zi de zi, ani în şir. Mold-Street scrie că aportul lor ridică mari semne de întrebare. E vorba de activitatea unor companii aeriene înregistrate în Republica Moldova, dar controlate de afacerişti cu conexiuni în regiunea separatistă şi Rusia şi care, practic, sunt unii dintre principalii transportatori de echipamente şi militari în Libia. 

Conexiuni la Tiraspol

E cazul Aerotranscargo SRL, o companie din Moldova, cu un capital de jumătate de milion de lei, fondată în august 2011 de Mihail Șcemeliov (40%) şi Serghei Dudco (40%), ambii din Tiraspol, Mihail Eganov din Chişinău (10%) şi Anatolii Reabchin (10%), născut în Germania, dar cu domiciliul în Moldova.

În 2013 Serghei Dudco a vândut cota sa Irinei Șcemeliov, soţia lui Mihail Şcemeliov, care mai este asociat la alte două companii cu activităţi în domeniul aviatic. Din 2014, însă, 60% din capital este deţinut de cetățeana rusă Natalia Dorniceva, despre care nu se ştie mai nimic, controlul asupra companiei fiind asigurat, de fapt, de Mihail Şcemeliov, care este şi administrator.


Aerotranscargo deţine patru avioane Boeing 747-400 (F) cargo (doar trei avioane zboară) şi în ultimii ani a fost extrem de activă pe piaţa serviciilor de transport aerian, efectuând numeroase transporturi şi în Libia. Frecvența cu care aterizează sau decolează avioanele acestei companii pe aeroportul Misrata din Libia surprinde: mai mult de 60 doar între Ostende (Belgia) şi Misrata (Libia), în 2019, scrie Gerjon (ADS-B Aircraft tracker și analist din Olanda) pe pagina sa de Twitter. Dar au fost şi alte curse - spre Misrata, din Turcia, Bangladech și alte state.

Ascunde că efectuează zboruri în Libia

Cu toate acestea, pe pagina sa web, compania scrie că nu operează în Libia, ci în Tunisia şi Egipt, cu care Libia se învecinează. La finele anului trecut, rețelele de socializare, în special Twitter, au fost abundente în postări despre desfășurarea rebelilor sirieni transportați pe calea aerului din Siria în Libia. Tot atunci, pasionaţii de avioane (airspotterii) au identificat numeroase zboruri dintre Turcia și Misrata din Libia, inclusiv cu un Boeing 747-400 (F), operat de Aerotranscargo din Moldova.


S-a întâmplat exact după ce pe 26 decembrie 2019, președintele turc Recep Tayyip Erdogan a anunțat planuri de dislocare a trupelor turce în Libia pentru apărarea Guvernului de Uniune Naţională (GNA) libian, condus de Fayez al-Sarraj şi recunoscut de ONU, dar care se confruntă militar cu autoproclamata Armată Naţională Libiană (ANL), condusă de mareşalul Khalifa Haftar. ANL desfăşoară din aprilie 2019 o ofensivă pentru cucerirea capitalei Tripoli.

Imediat după acest anunţ, au fost efectuate numeroase curse spre Misrata: din Trabzon (Turcia), din Ostende (Belgia) etc. ItaMilRadar, un portal italian specializat în monitorizarea transporturilor militare avia în zona Mării Mediterane, dedica pe 28 decembrie 2019 o ştire companiei Aerotranscargo, cu titlul „Zborul „fantomă” către Misrata”. Autorii au recunoscut că nu știau exact ce transporta aeronava, dar au presupus că în Boeing 747- 400 erau arme sau echipamente militare pentru Guvernul Acordului Național.

Vezi și: VIDEO. RISE: Avioane cu numere moldovenești, fotografiate în Libia în timp ce transportau militari, bani și echipamente

„Embargoul asupra armelor din Libia este încălcat sistematic de diferite state care sprijină GNA sau ANL”. Pe 31 decembrie 2019, doi jurnalişti din Italia publică investigaţia „LIBIA: DUPĂ JIHADISTI, TURCIA TRIMITE ARME. Suspectele încărcături moldo-arabe din Belgia”. Ei susţin, în baza unor surse militare, că o mare parte din transporturile efectuate de aeronavele Aerotranscargo, inclusiv cele din Ostende (Belgia) au destinaţie combatantă.

„Multe zboruri sunt arhivate (pe pagina specializată Flight Radar, n.r.) cu locuri de plecare și sosire „indisponibile” și ora de aterizare „necunoscută”. Ca și cum un văl de secret ar fi căzut pe aceste Boeing 747-412”, au menționat autorii. Totodată, ei fac trimitere și la alte cazuri de implicare a companiei Aerotranscargo în avioanele contrabanda de arme şi muniţii.

Conexiunile cu Libia şi Siria

Pe 2 ianuarie 2020, deja organizația nonprofit C4ADS din SUA (se ocupă de furnizarea de analize de date și dovezi privind conflictele globale și problemele de securitate transnațională) publică analiza „Active în zbor: arsenalele letale ale Libiei”. Autorii descriu activitatea mai multor companii aeriene din regiune, inclusiv cele din Moldova, ce sunt implicate în traficul de arme în zonele de conflict. În acest sens, ei amintesc atât de Aerotranscargo, cât şi de şi de Air Stork SRL, care are aceeaşi adresă, acelaşi administrator şi practic aceeaşi asociaţi ca şi prima.


Experţii de la C4ADS au găsit co-locații similare la alți furnizori de servicii de transport aerian de mărfuri din Moldova, care, precum Aerotranscargo și Air Stork, dar şi Global Aviation and Services Group (GASG) din Libia (acum apare cu denumirea de Global Air), leagă Libia de Europa de Est.

Conform documentelor obținute de ziarștii de la BIRN și OCCRP, compania Aerotranscargo a efectuat șase zboruri în vara anului 2015, cu cel puțin 250 de tone de muniție, între baze militare din Arabia Saudită și Aeroportul Internațional Esenboga din Ankara, capitala Turciei, punct pentru transferul de arme și muniție pentru rebelii sirieni.

Directorul Aerotranscargo, Mihail Şcemeliov, a negat în 2016 aceste informaţii, susţinând că ar fi nişte aberaţii. El a refuzat însă să ofere informaţii privind încărcătura din avioane şi clienţi, susţinând că este secret comercial. Mold-Street a încercat și acum să ia legătura, dar acesta nu răspunde la apelurile telefonice.

În 2017, anchetatorii ONU au raportat că GASG a avut anterior avioane închiriate, deținute și/sau operate de Aerotranscargo din Moldova.

Citiți continuarea pe Mold-Street.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
În atenția călătorilor! Mai multe puncte de trecere a frontierei și-au sistat activitatea

În atenția călătorilor! Mai multe puncte de trecere a frontierei și-au sistat activitatea

Economie de timp, combustibil, apă și mai multă precizie: Dronele – instrument inovativ, tot mai folosit pe terenurile agricole din Moldova

Economie de timp, combustibil, apă și mai multă precizie: Dronele – instrument inovativ, tot mai folosit pe terenurile agricole din Moldova

Estimările NASA: 88% din recolta de grâu a Ucrainei se află pe teritoriile ocupate

Estimările NASA: 88% din recolta de grâu a Ucrainei se află pe teritoriile ocupate

Advertoriale
Bucătarii din Moldova au câștigat Cupa de Aur, la Campionatul Mondial de Gastronomie

Bucătarii din Moldova au câștigat Cupa de Aur, la Campionatul Mondial de Gastronomie

Nikos Vertis este pregătit să încânte Moldova în concertul său live (VIDEO)

Nikos Vertis este pregătit să încânte Moldova în concertul său live (VIDEO)

Mii de copii din toată Republica au fost informați despre regulile de circulație rutieră

Mii de copii din toată Republica au fost informați despre regulile de circulație rutieră

EMISIUNI
  • DESCIFRAT| Strategia Securității Alimentare 2023-2030: Ce capacitate are R. Moldova să-și acopere necesarul de produse de bază, ce importăm și cum ne afectează crizele (VIDEO)
    DESCIFRAT| Strategia Securității Alimentare 2023-2030: Ce capacitate are R. Moldova să-și acopere necesarul de produse de bază, ce importăm și cum ne afectează crizele (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII| Pictor: „Artistul poate și trebuie să nu fie flămând și sărac” (VIDEO)
  • PROFESIONIȘTII | Activist civic: „Există stereotipurile că tot ce fac oamenii din ONG-uri, fac doar pentru bani. Acei oameni nu sunt activiști civici” (VIDEO)
  • Prepare for Future #11, Marcela Lefter - Viitorul energetic al Moldovei și al întregii planete
  • Moldova, I am back! | Alina Perju, tânăra care a revenit din Franța pentru a îmbunătăți viața sătenilor din sudul țării
Cele mai populare
  • 1
    România a început exportul de gaze către Republica Moldova prin conducta Iaşi-Ungheni
  • 2
    Cât te costă să îți încarci bateria telefonului mobil pe parcursul unui an
  • 3
    Moldovenii au puține șanse să afle de ce anumiți judecători sau procurori au picat evaluarea comisiei pre-vetting. Motivul, explicat de președintele instituției: „E regretabil”
  • 4
    Energocom a semnat contractul de livrare a energiei electrice cu MGRES pentru decembrie. Spînu: „Cetățenii vor plăti mai puțin”
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.