Există trei căi prin care statul poate rezilia contractul de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău, cu Avia Invest. Scenariile au fost prezentate de președintele Igor Dodon, după ședința Consiliului Suprem de Securitate.
Potrivit președintelui, una dinre căi este rezilierea contractului în baza faptului că acesta ar fi fost semnat contrar intereselor statului.
„Sunt cinci dosare penale deschise pe cei care au organizat concursul și au semnat contractul în 2013. Asta ar fi primul motiv, că nu s-a semnat în interesele statului. Toate elementele contractului demonstrează acest lucru”, spune Igor Dodon.
O altă posibilitate ține de condițiile contractuale și implementarea planului de investiții.
„Agenția Proprietății Publice a arătat că investițiile care urmau să fie făcute în aeroport, până în 2019, urmau să ajungă la 160 de mln de euro, potrivi contractului, iar în realitate au fost investiți 94 de milioane de euro. 66 de milioane nu au ajuns să fie investiți. De asta APP va notifica investitorul. Interesante sunt sursele celor 94 de milioane introduse. 59 de milioane sunt din taxele pasagerilor. Adică le-am plătit noi”, afirmă Igor Dodon.
Dodon a pomenit și o altă cale, legată de taxa aeroportuară de 9 euro.
„Colegii din Guvern au găsit modalitatea de a revedea dacă Guvernul avea sau nu dreptul să transmită taxa de 9 euro în contractul de cesiune. Taxa aceasta e ilegală. Vom merge și pe pista asta. Pentru noi e principial ca acest acord să fie reziliat. Scoaterea preferințelor pe care le are investitorul ar duce la reziliere. Dacă o să mai fie un alt aeroport, dacă excludem taxa de 9 euro, atunci nici investitorul nu va fi cointeresat să păstreze contractul”, crede Dodon.
Și premierul Ion Chicu declara, recent, că în scurt timp statul va întreprinde toate măsurile necesare pentru anularea contractului de concesionare a aeroportului. „Noi nu suntem satisfăcuți și noi nu vrem să continuăm cu concesionarea mai departe. Noi considerăm că acest contract a fost încheiat în detrimentul intereselor Republicii Moldova”, spunea Chicu.
În luna decembrie 2019, Compania „Avia Invest”, care administrează Aeroportul Internațional Chișinău, a trecut în proprietatea omului de afaceri și miliardarul rus Andrei Goncharenko.
La scurt timp după aceasta, noul proprietar a anunțat desore intenția de a investi sume considerabile în modernizarea aeroportului. Totuși, autoritățile din R. Moldova au declarat încă de atunci că întreprind măsuri pentru a anula contractul de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău de către „Avia Invest”.
Vezi și aceste știri

Rusia nu va mai vinde petrol țărilor care aplică plafoane de preț pentru exporturile Moscovei. Decretul lui Putin, în vigoare începând de astăzi

Ceban, supărat pe consilierii socialiști: Regret foarte mult că foștii mei colegi bat mână PAS-ului și fac front comun anti-primar
