Punctul de Informare pentru Comerț Extern face parte din Centrul Unic de Apel al Serviciului Vamal recent reformat și renovat în conformitate cu cele mai înalte standarde ale Uniunii Europene. Dacă în trecut la el lucrau doar doi angajați și doar în orele de lucru, acum cei cinci funcţionari pot oferi non-stop asistenţă în problemele ce ţin de comerţul exterior şi regimul vamal, atît pentru companiile și cetățenii Republicii Moldova cît şi pentru persoanele din străinătate.
Un angajament al Republicii Moldova, îndeplinit graţie asistenţei USAID
„Apeluri erau foarte multe. Cu părere de rău nu toţi reușeau să obțină informația necesară. Noi aveam în jurul la 300 de apeluri pe săptămînă preluate de o singură persoană. Acum ne aşteptăm la o dublarea sau triplarea numărului de apeluri preluate, corespunzător şi agenții economici vor avea răspunsuri de două trei ori mai multe.”, a declarat Sergiu Burduja, directorul general al Serviciului Vamal.
Crearea unui astfel de punct de informare face parte din angajamentele pe care Republica Moldova trebuia să le îndeplinească după semnarea Acordului OMC privind Facilitarea Comerțului și al Acordului de Asociere dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană (DCFTA).
Deschiderea noului punct de informare nu ar fi fost posibilă fără ajutorul Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională. Aceasta a oferit finanțare pentru procurarea echipamentelor moderne performante, a softului şi modernizarea capacităților operaţionale. S-a dorit nu numai modernizarea serviciilor tehnice dar şi schimbări la nivel de percepţie şi aşteptări în societate.„Una din schimbările pe care sperăm să le facem aici este schimbarea aşteptărilor. Noi putem cumpăra calculatoare, soft-uri, să organizăm instruiri, noi putem face aceste lucruri şi deja le-am făcut. Dar dacă m-ați întreba care este totuși obiectivul nostru, este o schimbare mică dar foarte importantă la nivel de așteptări în societate”, a declarat Douglas Muir directorul Programului USAID Reforme Structurale în Moldova. Totodată el a adăugat că „astfel, se vor crea, în primul rînd, condiții mai bune pentru agenții economici, care vor avea posibilitatea să obțină răspunsuri operative non-stop la întrebările ce pot apărea în cadrul operațiunilor de export-import”.
Informații de specialitate din prima sursă
Punctul de Informare pentru Comerțul Extern este un instrument național de informare pentru agenții economici implicați în comerțul internațional, pentru autorități, dar și pentru alte părți interesate, care vor beneficia de informații sigure, din prima sursă, cu privire la legislația vamală, regimurile și destinațiile vamale, declararea mărfurilor, clasificarea și originea acestora, acte permisive, regulile de trecere a mărfurilor și mijloacelor de transport peste frontieră etc.
În cadrul Centrul Unic de Apel +373 2278 8888, vor funcţiona două linii telefonice specializate: una de informare, iar a doua - anticorupție.
Proiectul a fost implementat în cadrul Programului USAID Reforme Structurale în Moldova, care se desfășoară pe o perioadă de patru ani și are un buget total de peste 11 milioane de dolari.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.