Fără acces la internet sau cu pagini fotografiate din caiete: Care sunt provocările învățământului online și ce soluții găsesc profesorii (FOTO)

Fără acces la internet sau cu pagini fotografiate din caiete: Care sunt provocările învățământului online și ce soluții găsesc profesorii (FOTO)

Școlile din întreaga țară și-au închis ușile începând cu 11 martie, iar potrivit ultimei decizii a Comisiei pentru Situații Excepționale termenul a fost extins până la 15 mai. Procesul de învățământ a trecut pe online, iar odată cu noua metodă au apărut și noi provocări atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Se întâmplă că o parte din elevi nu au acces la internet, iar în cazul profesorilor devine mai dificil să verifice temele pe online. Iată o parte din provocări și soluțiile pe care le-au găsit cadrele didactice.

La liceul „Mihai Eminescu” din satul Sipoteni, raionul Călărași, începând cu această săptămână lecțiile se fac pe platforma Office 365, Microsoft Teams. Directorul instituției de învățământ, Dumitru Bob, spune că au fost create conturi pentru profesori și aproape 80% din elevi. 

Dumitru Bob este și profesor de istorie, așa că folosește la modul practic metoda online de predare. Lecțiile se desfășoară conform orarului, de la 8:00, fiind plasată online. Profesorul intervine cu explicații în conferințe video la necesitate, iar elevii au timp pentru sarcini care sunt îndeplinite în format Google. Profesorul, după ce le verifică, vine cu feedback.

Totuși, în jur de 20% dintre copii nu au acces la platformă, deci nu pot participa la această formă de instruire. În unele situații, elevii nu dispun de internet nelimitat ca să fie prezenții de la început până la sfârșitul orelor. În acest caz, profesorul le propune să lucreze în caiete, iar răspunsul este expediat ulterior prin imagini foto.

Mai dificil este în cazul elevilor care nu au device-uri – calculatoare, telefoane mobile. Directorul susține că în această situație, elevii sunt contactați prin telefonul fix, unde primesc informații succinte și însărcinări.

„Unii părinți ziceau să-i mai lăsăm pe copii că au și ei câteva zile de vacanță. Aceasta nu este vacanță, este o situație excepțională și trebuie să ne adaptăm”, a subliniat directorul.

Și elevii liceului „Lucian Blaga” din Bălți, s-au adaptat la lecțiile online. Inițial profesorii trimiteau temele sub formă de mesaje cu însărcinări și link-uri cu surse de studiu. Ulterior, elevii au început lecții, conform orarului, pe Viber, iar când s-a anunțat despre prelungirea carantinei, administrația liceului a decis să folosească o platformă mai performantă – „Zoom”.

Una dintre provocări a fost nevoia adaptării rapide a cadrelor didactice la noile cerințe: „Fiecare ne-am angajat să găsim posibilități, pentru că unii posedă competențe digitale și se pot descurca foarte ușor pe anumite platforme, alții mai puțin. Ne-am inclus foarte repede în acest proces pentru că nu vrem să pierdem temele și atenția copiilor”, explică profesoara la disciplina „Limba română”, Angela Burdeniuc. Și între profesori există comunicare online, consultându-se pe marginea întrebărilor ce survin.

Pentru elevi, profesorii au inițiat o strategie de evidență: „În fiecare zi oferim date pentru diriginți, despre elevii care nu s-au conectat. De exemplu: „Limba Română – trei absențe”. Diriginta contactează părinții și vede care este motivul. Acestea sunt diferite. Se întâmplă să nu funcționeze internetul”, explică Angela Burdeniuc.

Pentru elevii care au absentat, profesoara pregătește un mesaj succint cu tema predată în acea zi și sarcinile pe care urmează să le îndeplinească elevul, și îl transmite prin intermediul dirigintei.

Conexiunea video îndelungată este obositoare pentru elevi. Orarul este respectat întocmai, doar că lecția este explicată video în decursul a 15 minute, după care elevii lucrează individual și se reconectează pentru concretizări, susține profesoara.

 O altă problemă este volumul mare de teme ce trebuie verificate. De regulă elevii trimit fotografii cu paginile din caiete.

„Este diferență când verifici un test pe hârtie și când e un test imagine. Acestea sunt probleme pe care cred că o să le depășim pe viitor, pentru că o să ne acomodăm. Următoarea etapă este să planificăm activitatea noastră în așa fel încât să nu fie prea încărcați elevii noștri și să stăpânim temele pentru acasă în conformitate cu noua legislație”, spune Angela Burdeniuc.

La circumstanțele impuse de carantină sunt nevoiți să se adapteze și copii claselor primare. Cei 36 de elevi ai clasei I a liceului „Mihail Berezovschi” din Chișinău, fac lecții pe platforma „Zoom”.

„Inițial au fost dificultăți de conectare atât la mine cât și la elevi, dar timp de  1-2 zile s-a rezolvat și copii s-au organizat toți”, spune învățătoarea clasei, Cristina Popșoi. Copii conectează video pentru 30 de minute, apoi urmează pauze de 15 minute, ca să nu obosească. Lecțiile durează nu mai târziu de ora 11:00.

„De multe ori sunt asistată și de părinții care stau alături”, spune învățătoarea. Sarcinile pe care le au de îndeplinit, copiii le fotografiază și le expediază învățătoarei care le verifică și vine cu sugestii, uneori prin telefon.

Totodată, pentru un copil care temporar nu poate participa la lecții din cauza stării de sănătate, profesoara pregătește material individual. „Copilul rezolvă în măsura posibilităților, iar ulterior va recupera”, spune învățătoarea.

„Am făcut și un sondaj în rândul părinților. Ei sunt mulțumiți de această metodă și continuăm așa. Și copiilor le place și sunt activi la lecții”, menționează Cristina Popșoi.

Menționăm că insituțiile de învățământ din Republica Moldova vor rămâne închise pe toată durata perioadei stării de urgență. Reieșind din situația actuală, asta înseamnă data de 15 mai. Decizia a fost aprobată de Comisia pentru Situații Excepționale și confirmată printr-un ordin semnat de ministrul Educației, Culturii și Cercetării.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Sondaj: 50% dintre părinți și-ar trimite copiii să învețe peste hotare, iar 40% cred că elevii au prea multe teme pentru acasă

Sondaj: 50% dintre părinți și-ar trimite copiii să învețe peste hotare, iar 40% cred că elevii au prea multe teme pentru acasă

Ce avem pentru acasă? Cum arată viața elevilor și a părinților după ce pandemia a mutat școala  - acasă

Ce avem pentru acasă? Cum arată viața elevilor și a părinților după ce pandemia a mutat școala - acasă

Carantina nu e motiv de trândăveală! Vezi cum își fac studiile elevii dintr-un sat din nordul republicii (FOTO)

Carantina nu e motiv de trândăveală! Vezi cum își fac studiile elevii dintr-un sat din nordul republicii (FOTO)

Advertoriale
Igiena în școli: Produse recomandate pentru igienizarea instituțiilor de învățământ

Igiena în școli: Produse recomandate pentru igienizarea instituțiilor de învățământ

Te muți la casă nouă și plătești până la 45% din suma apartamentului după darea în exploatare (VIDEO)

Te muți la casă nouă și plătești până la 45% din suma apartamentului după darea în exploatare (VIDEO)

#CuPoftăDeDigitalizare. Serviciul E-PIN, preferat de peste 90 la sută dintre clienții Victoriabank

#CuPoftăDeDigitalizare. Serviciul E-PIN, preferat de peste 90 la sută dintre clienții Victoriabank

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
    Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
  • DESCIFRAT: 12 ani pe calea digitalizării serviciilor publice sau cât de utilizate sunt tehnologiile informaționale în relația cetățean - Guvern
  • Copiii știu mai bine: De ce Moldova nu are mare? „Ne-a fost furată” sau „S-a scurs prin găurile lăsate de tancuri”
  • DESCIFRAT| Alertele cu bombă - ecuații cibernetice cu multe necunoscute sau slăbiciunea sistemului? (VIDEO)
  • Hike cu mine! Unde? La Seliște, să vezi un fag de 300 de ani și să afli cum un slovac a venit în Moldova și s-a apucat să ne dezvolte turismul (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Consecințele ploii: Copaci doborâți la pământ, mașini strivite, subsoluri pline cu apă și transport public blocat (FOTO/VIDEO)
  • 2
    Urmărirea penală în dosarul „Energocom” - finalizată. Dodon, învinuit că a depășit atribuțiile de serviciu în interesul unor persoane din anturajul lui Plahotniuc
  • 3
    Plouă cu găleata în Chișinău: Străzile capitalei s-au transformat în adevărate râuri (VIDEO)
  • 4
    Ultima oră! România a donat R. Moldova peste un milion de pastile de iodură de potasiu. Cum vor fi distribuite
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.