Trilema Primăriei Chișinău pentru transportul urban: Alegem autobuze electrice, pe gaze naturale comprimate sau diesel

Trilema Primăriei Chișinău pentru transportul urban: Alegem autobuze electrice, pe gaze naturale comprimate sau diesel

În jur de 60% din deplasările prin municipiul Chișinău sunt efectuate cu automobilul, iar cca 30-40% cu transportul public și practic deloc cu bicicletele sau pe jos. Proporția spre care tinde administrația municipiului e cea din orașele europene – 60% cu transportul public și doar 30% automobilul propriu, restul revenind deplasărilor cu bicicleta sau pe jos. Această rată de utilizate a transportului public ar permite reducerea presiunii pe infrastructura publică, oprirea creșterii rapide a numărului de automobile, a degradării infrastructurii rutiere și a transportului public, ar rezolva problema lipsei locurilor de parcare și ar reduce emisiile de gaze cu efect de seră și poluanți, transportul fiind resonsabil de 90% din emisii, susține viceprimarul Victor Chironda.

„Dar aceasta e o chestiune complexă, pentru că ține și de infrastructura pietonală și de securitatea traficului și chiar de aspecte cum este plăcerea de a merge pe jos prin oraș, până la urmă”, precizează oficialul.

Pentru a decongestiona traficul din capitală și a oferi soluții de mobilitate urbană, Primăria Chișinău planifică să completeze parcul de transport electric cu troleibuze articulate de mare capacitate, dar și să cumpere cel puțin 100 de autobuze noi, dintre care jumătate ar fi de capacitate mare și jumătate – de mici demensiuni. 

„Avem zone în oraș cu densitate mai mică, avem zone deluroase, străzi înguste, avem suburbiile unde nu poți pune troleibuz. Dar în general parcul de autobuze ar trebui să fie suplinit cu până la 350 de unități, astfel încât aceste 100 de autobuze noi reprezintă abia o treime din necesități”, relatează Victor Chironda. 

Și abia aici încep dificultățile, căci una dintre cele mai mari dileme în fața căreia stă Primăria este tipul de autobuze pe care să construiască strategia de transport. O primă soluție și cea mai ieftină pe termen scurt ar fi procurarea autobuzelor diesel, însă acestea ar continua să polueze și să emită gaze cu efect de seră, iar tendința europeană este interzicerea motoarelor cu ardere internă

Încă în anul 2018, Republica Moldova a elaborat și depus la Secretariatul Convenției Cadru a ONU privind Schimbările Climatice (UNFCCC) 12 proiecte NAMA sau National Appropriate Mitigation Actions, menite să reducă emisiile de gaze cu efect de seră. Secretariatul ar urma să ajute la identificarea finanțării acestor instrumente.

Una dintre cele 12 NAMA se referă anume la „electrificarea” transportului public municipal. Este vorba de procurarea a 130 de autobuze electrice și 1.842 de minibus-uri hibrid timp de cinci ani, care să înlocuiască treptat transportul diesel învechit. Costul total al investiției se ridică la 344 de milioane de dolari, dintre care cel puțin 80 de milioane ar urma să fie granturi, restul sumei urmând a fi finanțată din împrumuturi, din buget și de către parteneri privați.

Pe lângă soluționarea multiplelor probleme de infrastructură a transportului public, realizarea acestei NAMA va duce la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 0.17 milioane tone de CO2 și va contribui la reducerea dependenței de importul carburanților fosili, deci la sporirea securității energetice, și va crea noi locuri de muncă în industrii conexe.

La prima vedere ar fi vorba despre sume imense atât pentru bugetul municipiului, cât și al firmelor private din țară. Însă, evoluția recentă a numărului de automobile electrice din Moldova inspiră optimism. După ce Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare a lansat primele stații de alimentare a electromibilelor dintr-o rețea de 50 ce urmează a fi construită în Moldova, numărul autoturismelor electrice importate doar în nouă luni ale anului trecut a crescut de peste patru ori față de anul 2018. Astfel, în 2019 au fost importate 201 automobile pur electrice, numărul total al acestora ridicându-se la 320. Cel mai popular model este, potrivit Serviciului vamal, Nissan LEAF, cu un total de 110 exemplare de generaţii diferite importate. Al doilea loc îl ocupă electromobilul Renault ZOE în 57 de exemplare, în timp ce al treilea – Tesla Model S, cu 29 de exemplare.

O altă opțiune pentru Primărie este procurarea autobuzelor dotate cu instalații de ardere a gazului natural comprimat (GNC), care să înlocuiască cele 126 de autobuze cu vârsta de exploatare înaintată - cca 44% din autobuzele municipale au o vârstă de peste 20 de ani, 38% - peste 15 ani și 18% - peste 10 ani. Primăria a și convenit cu furnizorul de gaze Moldovagaz lansarea unui proiect pilot de construcție a două stații de alimentare cu gaze naturale comprimate pentru autobuzele municipale și pentru autospecialele Regiei autosalubritate.

Cele două stații ar urma să fie amplasate pe teritoriul întreprinderii municipale „Parcul urban de autobuze” din strada Sarmizegetusa și în apropiere de Gara auto Sud-Vest, astfel încât la ele să aibă acces nu doar transportul municipal, ci și autoturismele private.

Potrivit calculelor Moldovagaz, prețul gazului natural comprimat este cu 42% mai mic decât al motorinei, cu care se alimentează autobuzele care circulă prin Chișinău. Având în vedere consumul mediu de 37 de litri de motorină și parcursul anual de cca 56 de mii de kilometri al unui autobus, economiile ar fi semnificative.

Și din punct de vedere al mediului, arderea GNC în motoare are avantje semnificative, emițând cu până la 30% mai puţin dioxid de carbon în cazul autoutilitarelor mici şi cu până la 20% mai puţin în cazul autobuzelor şi autocamioanelor, comparativ cu motoarele cu combustibili clasici.

Experții susțin, totuși, că cea mai eficientă opțiune este transportul electric. În cazul în care energia electrică din rețeaua ce alimentează transportul public este produsă din surse regenerabile sau cel puțin din gaze naturale, atunci emisiile transportului public sunt extrem de mici. Aceste calcule se aplică și Moldovei, care procură 60% din energie de la Centrala electrică moldovenească din Cuciurgan și câte 20% din Ucraina și de la CET-urile moldovenești.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Cum va circula transportul public din capitală începând cu ziua de sâmbătă

Cum va circula transportul public din capitală începând cu ziua de sâmbătă

Un fost șef al unei întreprinderi de stat și-ar fi achiziționat o insulă în Marea Mediterană

Un fost șef al unei întreprinderi de stat și-ar fi achiziționat o insulă în Marea Mediterană

PA și CNA ar putea fi comasate. Detaliile oferite de președintele Parlamentului

PA și CNA ar putea fi comasate. Detaliile oferite de președintele Parlamentului

Advertoriale
Cum începem slăbitul sau de ce după sărbători organismul are nevoie de o detoxifiere

Cum începem slăbitul sau de ce după sărbători organismul are nevoie de o detoxifiere

Fii mai aproape de cei dragi cu sistemul de remiteri INTELIEXPRESS de la maib

Fii mai aproape de cei dragi cu sistemul de remiteri INTELIEXPRESS de la maib

„Colțunaș cu halva”. Rețetele lui Dumitru Boicu drept omagiu adus familiei sale, la Artizanii Gustului (VIDEO)

„Colțunaș cu halva”. Rețetele lui Dumitru Boicu drept omagiu adus familiei sale, la Artizanii Gustului (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Care-i treaba cu șefii, ce mașini conduc și de ce au camere video în birou (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Care-i treaba cu șefii, ce mașini conduc și de ce au camere video în birou (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Soluții noi pentru probleme vechi sau ce ne facem cu rănile căpătate la terenul de joacă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Gadgeturile noastre de toate zilele (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Viața de după căsătorie sau „iubirea asta nu ți-i trali-vali” (VIDEO)
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Ultima oră! Percheziții în biroul șefului Direcției generale urmărire penală a CNA, Ghenadie Tanas
  • 2
    SUA s-au înțeles cu Germania să închidă gazoductul Nord Stream 2 dacă Rusia invadează Ucraina (Reuters)
  • 3
    Diaconul Ghenadie Valuța cere o nouă ședință de Judecată bisericească: „Ceea ce e scris, eu n-am făcut, după memoria mea. Trebuie să fii dement să-ți pui în pericol cariera și familia”
  • 4
    Partidul Șor nu va mai primi alocații de la stat în anul 2022
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.