Cu taxa de drum ce facem? Inlcuderea în prețul carburanților ne-ar garanta o infrastructură mai bună?

Cu taxa de drum ce facem? Inlcuderea în prețul carburanților ne-ar garanta o infrastructură mai bună?
foto simbol

Anual, toți posesorii de autoturisme înregistrate în Republica Moldova sunt obligați să treacă testarea tehnică a mașinii. Costul serviciului este de aproximativ 200 de lei. Testarea Tehnică nu poate fi trecută, însă, înainte ca proprietarul să achite și taxa pentru utilizarea drumurilor din țară. Vorbim de o sumă mult mai mare, care se stabilește în funcție de caracteristicile tehnice ale vehiculului. 

La începutul acestui an, președintele Igor Dodon menționa că ar putea propune ca taxa de drum să fie inclusă în prețul carburanților. Argumentul ar fi o impozitare proporțională a cetățenilor care circulă cu automobile personale, în funcție de distanța parcursă de fiecare. Cu alte cuvinte, doi cetățeni, care au automobile identice, de ce trebuie să achite aceeași taxă, dacă unul dintre ei circulă mai puțin decât celălalt?

Potrivit autorităților, odată inclusă în prețul pentru carburanți, taxa de drum va fi una mai corectă, iar cetățenii vor achita pentru distanța parcursă, adică exact cât drum public ar utiliza. 

Unii experți, însă, par să fie de altă părere. 

„Nu este o idee reușită de a introduce taxa în prețul carburanților pentru că venitul va scădea considerabil. Să nu uităm de existența mașinilor electrice și hybride, popularitatea cărora crește treptat și în țara noastră. Dacă se va implementa această decizie, ar reieși că mașinile electrice nu vor achita deloc acea taxă”, explică expertul Centrului Analitic Independent Expert-Grup, Dumitru  Budianschi. 

Și expertul economic Veaceslav Ioniță vede mai multe riscuri în această inițiativă. Primul ar fi deposedarea autorităților locale de venit, pentru că o cotă parte din suma anuală, este oferită primăriilor din Republica Moldova. 

„Odată ce taxa va fi anulată, nu este garantat că primăriile vor avea același venit. Cel de-al doilea risc ține de gestionarea banilor. Deocamdată nu se cunoaște o metodă de calcul precisă, iar prețul la carburanți variază mereu, fie scade, fie crește. Mai mult, nimic nu garantează că printr-o astfel de formulă banii vor ajunge la destinația finală. Consider că taxa trebuie să existe, ba mai mult, să fie majorată. Taxa este o metodă pentru a descuraja oamenii să procure mașini, în special mașini vechi”, a subliniat Ioniță. 

În prezent, formula de calcul a taxei de drum depinde de tipul autovehiculului, capacitatea motorului și greutatea acestuia.

Anual, din această taxă în bugetul de stat ajung circa 750 de milioane de lei. 80% din această sumă este predestinată pentru fondul rutier, din care, ulterior, sunt alocați bani pentru reparația drumurilor. De șase ani, însă, aici ajung doar 30% din bani, susține expertul economic Veaceslav Ioniță.

„Apropo de calitatea drumurilor, dacă totuși se va implementa decizia dată, aceasta nu va influența în niciun fel calitatea drumurilor. Ideea dată are un rol de corectitudine socială, nimic mai mult”, a completat expertul IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță.

Nici Dumitru Budiaschi nu vede cum o astfel de fomulă ar putea duce la îmbunătățirea calității infrastructurii drumurilor din țară. 

„Ce ține de starea drumurilor, aceasta nu se va schimba indiferent de orice condiții. Motivul principal este corupția prezentă în țară și neputința utilizării eficiente a resurselor financiare”, a menționat membrul echipei Expert-Grup.

Vladimir Polișciuc, explorator de gaze naturale și petrol, ne atrage atenția că, la stabilirea taxei de drum, trebuie să se țină cont și de greutatea mașinii, deoarece cu cât mai mare este masa autorizată a autovehiculului, cu atât mai mult acesta influențează asupra calității drumurilor.

„Nu este o idee deloc reușită. Această procedură impune multe calcule și multe riscuri. Taxa anuală rămâne a fi cea mai optimă variantă. Ca și în oricare situație, apare și aici o întrebare: cum se va proceda cu camioanele și mașinile de tonaj mare? Excludem camioanele sovietice ce au consum semnificativ. Camioanele noi, practic, au un consum ca orice autoturism din clasa medie. Reiese că un camion cu masa mult mai mare va dăuna calității drumurilor mai mult, dar va achita exact ca un automobil ce nu provoacă multe daune”, subliniază Vladimir Polișciuc.

În vara anului trecut, la una din edițiile evenimentului ON&OFF the Record, organizat de AGORA în parteneriat cu Youth Association ASIST, redacția noastră a lansat un sondaj, în care participanții au fost întrebați dacă sunt Pro sau Contra includerii taxei de drum în tariful pentru carburanți. Din cele 282 de persoane care au participat la sondaj, 74% s-au pronunțat pentru introducerea taxei de drum în prețul carburanților

Marea Britanie e una din țările în care toate taxele aferente transportului, inlcusiv taxa de drum, sunt încorporate sub formă de accize în combustibil. Prețul combustibilului la pompă e mai mare, dar în schimb nu există alte tipuri de plăți.

Începând cu 2018, taxa pentru folosirea drumurilor moldovenești poate fi achitată online, folosind Serviciul Guvernamental de Plăți Electronice (MPay).

Forumul Economic Mondial a stabilit că, în perioada anilor 2017 - 2018, Republica Moldova se clasa pe poziția a 128-a la capitolul calitatea drumurilor, dintre cele 137 de țări analizate. Punctajul maxim acordat în acest top fiind de șapte puncte, țara noastră reușind să obțină doar 2,5 puncte. 

Deci, o spun nu doar șoferii, dar și experții străini: Republica Moldova stă foarte prost la capitolul drumuri!

* Acest articol a fost realizat de Inna Polișciuc, în urma sesiunii de coaching în cadrul Academiei de Jurnalism Participativ  

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Scoaterea Partidului Șor în afara legii? Cum ar fi posibil. Răspunsul politicienilor

Scoaterea Partidului Șor în afara legii? Cum ar fi posibil. Răspunsul politicienilor

Călătoriile cu trenul ar putea fi subvenționate pentru mii de tineri din Iași, Chișinău și Odesa

Călătoriile cu trenul ar putea fi subvenționate pentru mii de tineri din Iași, Chișinău și Odesa

Belarusul pune embargou pe produsele occidentale şi anunță sancţiuni împotriva companiilor aeriene din UE

Belarusul pune embargou pe produsele occidentale şi anunță sancţiuni împotriva companiilor aeriene din UE

Advertoriale
Invitro Diagnostics – de la laborator medical la Rețea de sănătate!

Invitro Diagnostics – de la laborator medical la Rețea de sănătate!

Intesa Sanpaolo, decernată cu titlul „BANCA ANULUI în ITALIA” de revista The Banker

Intesa Sanpaolo, decernată cu titlul „BANCA ANULUI în ITALIA” de revista The Banker

Dobânzi mai mici pentru bucurii mai mari! Credit de consum negarantat cu rata dobânzii de doar 9,99% la Victoriabank

Dobânzi mai mici pentru bucurii mai mari! Credit de consum negarantat cu rata dobânzii de doar 9,99% la Victoriabank

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Care-i treaba cu șefii, ce mașini conduc și de ce au camere video în birou (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Care-i treaba cu șefii, ce mașini conduc și de ce au camere video în birou (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Soluții noi pentru probleme vechi sau ce ne facem cu rănile căpătate la terenul de joacă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Gadgeturile noastre de toate zilele (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Viața de după căsătorie sau „iubirea asta nu ți-i trali-vali” (VIDEO)
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Pretinde Andrei Năstase la cârma PG? Răspunsul politicianului
  • 2
    După suspendarea alegerilor de la Bălți, Tauber propune să fie declarat caracterul captiv al statului
  • 3
    Protest în fața Parlamentului: Angajați din sistemul bugetar, nemulțumiți de anularea premiului anual. UPDATE: Deputații ies la discuții
  • 4
    Parlamentul se întrunește luni în ședință. Subiectele de pe ordinea de zi
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.