De ce sunt tentați elevii din Republica Moldova să plece la studii peste hotare și ce i-ar determina să se întoarcă acasă (FOTO)

De ce sunt tentați elevii din Republica Moldova să plece la studii peste hotare și ce i-ar determina să se întoarcă acasă (FOTO)
foto simbol

Cu fiecare an, numărul studenților care absolvesc universitățile din Republica Moldova scade. O confirmă și datele Biroului Național de Statistică al Republicii Moldova. Una din cauze este faptul că absolvenții de liceu aleg să-și continue studiile peste hotare.

Migrația tineretului studios, care reprezintă cel mai important catalizator al economiei și dezvoltării unui stat, afectează însă sistemul educațional și creșterea economică prin reducerea numărului forței de muncă calificate. Desigur, programele naționale de schimb academic oferă șanse reale și unice de studii şi cercetare postuniversitare în țările din Occident, susținând potențialul intelectual al țării, dar odată cu aceasta pleacă un număr semnificativ de studenți cu rezultate remarcabile, care ar putea contribui la dezvoltarea socio-economică a țării.

Am discutat cu mai mulți elevi de liceu și i-am întrebat de ce ar alege să plece la studii peste hotare.

„Aș vrea să plec la studii peste hotare, pentru că în domeniul în care vreau eu să mă dezvolt, afară studiile sunt la un nivel mai avansat. Consider că studiile peste hotare au unele oportunități. Sălile de curs sunt mult mai bine dotate cu echipamentele necesare. Sunt oferite mai multe surse de informare și profesori calificați cu dorință înflăcărată de a preda”, ne spune Marius Barbuță, elev în clasa a XII-a, la Liceul Teoretic Republican „Aristotel”.

Andreea Glavan, elevă în clasa a XI-a, la Liceul Teoretic „Dante Aligheri” din capitală, scoate în evidență corupția din instituțiile de învățământ.

„Aș vrea să plec la studii peste hotare, pentru că nu am încredere în sistemul de învățământ din Republica Moldova. Vreau să scap de corupția de aici și de cadrele didactice neprofesioniste care ajung în funcție prin metode necinstite. Cred că studiile de acolo sunt mult mai calitative decât aici”, spune tânăra.

Părerea acesteia nu este, însă, împărtășită și de semenii săi. Spre exemplu, Maxim Bugăescu, elev în clasa a XII-a, în cadrul Liceului Teoretic „Nicolae Iorga”, susține că lipsa problemele din sistemul educațional sunt generate de sistem, dar și de remunerarea insuficientă a profesorilor.

„Cadrul didactic e diferit peste hotare. Profesorii au salarii decente, ceea ce îi motivează în continuu să aibă tendința de a transmite propriile cunoștințe și experiențe generații care vin. La noi, pur și simplu majoritatea specialiștilor calificați sunt bătrâni. Unii renunță pur și simplu să mai profeseze pentru că nu-și pot permite multe lucruri, iar cei care rămân pot pierde interesul față de obiectul care îl predau, iarăși pentru că nu primesc o răsplată pe măsura muncii lor. O altă diferență constă în felul cum e construit însăși sistemul de învățământ superior. Spre exemolu, după cei 3-4 ani de studii, țări ca Olanda, Germania sau Suedia ajută studenții să obțină un loc de muncă pe potriva calificării lor. Chiar și pe parcursul anilor de studii, tinerilor le sunt oferite diferite oportunități de implementare în practică a cunoștințelor. La noi, se pune mai mult accent pe teorie, iar când ieși de la universitate, toate companiile cer specialiști cu câțiva ani de experiență. Totodată, în așa țări ca Olanda de exemplu, sunt des întâlnite programele de schimburi de experiență, ce le permite studenților să studieze o perioadă anumită în altă țară, în altă universitate și să acumuleze o experiență unică. Și la noi sunt astfel de programe, dar le întâlnim mai rar. Și un ultim argument în favoarea Universităților din Occident, este că ele oferă o diplomă care se cotează și asigură obținerea unui loc de muncă în practic orice țară din lume”, a explicat Maxim Bugăescu.

Uneori părerile asupra unui subiect ni se pot schimba când ajungem nemijlocit în mijlocul faptelor și în locul la care visăm. De aceea, am zis să aglăm în context și care sunt opiniile tinerilor ce au plecat de ceva ani să-și continue studiile peste hotare și dacă astăzi văd lucrurile acolo unde sunt la fel ca atunci când erau încă acasă.

„Înveți în două limbi și este un plus foarte mare. Am toate cursurile online, adică dacă tu scapi ceva sau nu ai fost atent, poți urmări de zeci de ori același curs online. Sunt cursuri obligatorii și complementare, cursuri utile. Ești automat inclus în diferite asociații de studenți, ca viața ta să fie ușurată. Universitatea oferă platforme diferite, prin care poți găsi foarte ușor stagii sau job-uri part-time pentru studenți. Te ajută la formarea ta. Nivelul meu de pregătire era practic egal cu al studenților de aici, ei sunt foarte sârguincioși, învață chiar foarte mult”, ne spune Tincuța Cojocari, studentă anul I la Universitatea din Geneva – UNIGE.

Cele spuse anterior sunt confirmate și de Strategia Națională de dezvoltare a sectorului de tineret 2020. Printre cele mai strigente probleme care îi vizează în mod direct pe tineri sunt: gradul scăzut de participare și indiferența tinerilor; situația economică precară; accesul limitat la educație și instruire, dar și instabilitatea politică.

Întrebați ce i-ar motiva să se întoarcă acasă după studii, majoritatea dintre ei spun - Familia, mai puțin țara.

„Dacă e pentru familie – da, dacă e pentru țară și ce reprezintă acum dezvoltarea țării – categoric nu.”

În anul 2019, aproape 11.000 de persoane au absolvit studiile superioare de licență și 5.500 – un ciclu de master. Comparativ cu anul 2018, s-a înregistrat scăderea numărului de absolvenți, atât la ciclul I (cu cu aproape 10%), cât și la ciclul II (cu 11%).

*Acest material a fost realizat de Nicoleta Șova, în urma sesiunii de coaching în cadrul Academiei de Jurnalism Participativ 

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
„Tinerii pleacă pentru a fugi de nemulțumiri”. Profesorii povestesc despre reducerea numărului de studenți în universități

„Tinerii pleacă pentru a fugi de nemulțumiri”. Profesorii povestesc despre reducerea numărului de studenți în universități

Fără acces la internet sau cu pagini fotografiate din caiete: Care sunt provocările învățământului online și ce soluții găsesc profesorii (FOTO)

Fără acces la internet sau cu pagini fotografiate din caiete: Care sunt provocările învățământului online și ce soluții găsesc profesorii (FOTO)

28 de consumatori din Chișinău au rămas fără gaze naturale din cauza datoriilor. Luni, lucrările vor continua la alte 40 de adrese

28 de consumatori din Chișinău au rămas fără gaze naturale din cauza datoriilor. Luni, lucrările vor continua la alte 40 de adrese

Advertoriale
Fă-ți ghiozdanul pentru școală cu METRO! Rechizitele care îți vor face învățatul mai plăcut (FOTO)

Fă-ți ghiozdanul pentru școală cu METRO! Rechizitele care îți vor face învățatul mai plăcut (FOTO)

Maib a inaugurat „maib Academy”, un centru inovativ de instruiri pentru angajați

Maib a inaugurat „maib Academy”, un centru inovativ de instruiri pentru angajați

Î.S. MOLDATSA recrutează. Află cum poți să devii Controlor de Trafic Aerian Stagiar

Î.S. MOLDATSA recrutează. Află cum poți să devii Controlor de Trafic Aerian Stagiar

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • DESCIFRAT| R. Moldova și riscul unei catastrofe nucleare: În cât timp vom fi informați, ce măsuri întreprindem și cum administrăm iodura de potasiu(VIDEO)
    DESCIFRAT| R. Moldova și riscul unei catastrofe nucleare: În cât timp vom fi informați, ce măsuri întreprindem și cum administrăm iodura de potasiu(VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
  • DESCIFRAT: 12 ani pe calea digitalizării serviciilor publice sau cât de utilizate sunt tehnologiile informaționale în relația cetățean - Guvern
  • Copiii știu mai bine: De ce Moldova nu are mare? „Ne-a fost furată” sau „S-a scurs prin găurile lăsate de tancuri”
  • DESCIFRAT| Alertele cu bombă - ecuații cibernetice cu multe necunoscute sau slăbiciunea sistemului? (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Pericolul unui accident nuclear la Zaporojie: Explicăm cum funcționează mecanismul de înștiințare a R. Moldova
  • 2
    Ultima oră! O mașină a luat foc în stația PECO după ce a fost alimentată cu gaz (VIDEO)
  • 3
    Tot mai multe mașini în Europa: Orașele unde numărul automobilelor depășește numărul de locuitori
  • 4
    Riscă până la 10 ani de închisoare: Trei tineri, suspectați că ar fi bătut un cioban și ar fi sustras două motociclete
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.