
O aplicație online permite pre-diagnosticul COVID-19 și ajută medicii să monitorizeze la distanță pacienții. Printre funcții, apelul automat 112
Un grup de voluntari, experți în sectorul IT, au dezvoltat o aplicație online, denumită chatbot Medcast. Prin intermediul aplicației, utilizatorii pot să-și facă un pre-diagnostic de COVID-19, să-și monitorizeze simptomele în cazul în care se află în regim de monitorizare și să raporteze datele medicului de familie. Totodată, platforma oferă detalii despre regulile impuse pe perioadă stării de urgențe și de carantină.
・

Soluția IT este funcțională și pentru lucrătorii medicali, care după ce se înregistrează online cu statul de medic, pot să obțină informații de la pacienții aflați în regim de monitorizare și pot descărca rapoartele despre starea lor de sănătate.
„Formularele de diagnosticare a simptomelor de COVID-19 sunt aprobate de Ministerul Sănătății, de aceea, aplicația este un instrument extrem de util pentru medicii care luptă în prima linie, dar și pentru autoritățile locale, întrucât astfel am putea identifica din timp anumite cazuri de îmbolnăvire”, a menționat Valentin Bragaru, System Architect & Team Lead.
Chatbot-ul a fost dezvoltat și cu suportul Proiectului TEKWILL, iar ideea proiectului a apărut după desfășurarea hackatonului „Hack the virus”, în cadrul căruia au fost identificate mai multe soluții necesare pentru combaterea infectării cu COVID19.
„După hackathon o echipă de dezvoltatori a început lucru la acest produs, după ce au avut loc mai multe întrevederi cu reprezentanții sectorului de sănătate, iar împreună cu ei au elaborat anume acest format de chatbot”, a menționat directoarea proiectului TEKWILL, Ana Chirița.

Cum funcționează aplicația?
1. Fiind înregistrați pe platformă, utilizatorii răspund la 18 întrebări despre starea de sănătate personală;
2. Datele și rezultatele sunt raportate medicului de familie, lucru posibil doar dacă acesta se înregistrează pe această platformă;
3. În cazul în care starea unuia dintre utilizatori, ce prezintă simptome aferente de COVID-19 se înrăutățește brusc, aplicația oferă posibilitatea de raportare imediată către serviciul 112;

Mai mult, soluția online conține informații utile despre regimul de carantină și de autoizolare în contextul pandemiei, informații de contact ale centrelor medicilor de familie din toată țara, inclusiv adresele și numerele de telefon, precum și informații despre statisticile oficiale ale numărului de bolnavi cu COVID-19 din Republica Moldova, repartizate pe raioane, din regiune dar și la nivel global.
Chatbot-ul Medcat este disponibil pentru aplicațiile Viber și Telegram, iar în scurt timp, acesta va putea fi utilizat și pe Facebook.
Din grupul de voluntari IT au făcut parte:
• Valentin Bragaru - System Architect & Team Lead
• Liudmila Balica - Content Manager
• Tudor Bostan - Full Stack Developer
• Danu Rosca - Frontend Developer
• Evgheni Cernev - Full Stack Developer
• Roman Vizitiu - Full Stack Developer
• Vasile Staver - UI/UX Designer
• Andrei Botezatu - Craw Specialist (Crawless)
• Alexandru Habasescu - Backend Developer