
Republica Moldova, printre alte peste 100 de state cu soluții inovatoare pentru redresarea turismului
Republica Moldova se numără printre cele peste 100 de state care au răspuns apelului global de a participa la redresarea sectorului turismului post-pandemie. Astfel, patru soluții inovatoare propuse de țara noastră vor completa lista celor peste 1000 de proiecte înscrise în campania „Healing Solutions Tourism Challenge” lansată de Organizația Mondială a Turismului (OMT). Inițiativa OMT constă într-un apel de a crea soluții care ar putea contribui la refacerea rapidă a industriei.
・
Campania se desfășoară în contextul în care, la nivel global, sectorul turismului se confruntă cu cele mai mari pierderi cauzate de COVID-19. În Moldova campania este susținută de Agenția de Investiții și mediul asociativ, reprezentat de Proiectul TEKWILL.
„Suntem convinși că regândirea strategiilor și proceselor de activitate prin intermediul soluțiilor digitale ne-ar ajuta să facem față provocărilor din domeniu și să reanimăm sectorul turistic. Prin activitățile întreprinse, Republica Moldova a fost singura țara dintre membrele OMT care a făcut parteneriat cu mediul asociativ pentru a promova inițiativa globală. Am încurajat participarea la nivel național, odată ce platforma nu doar va identifica cele mai viabile soluții cu posibilitatea replicării acestora în diverse țări, dar și deschide șanse de vizibilitate și afirmare internațională pentru cei înscriși. Astfel, proiectele selectate vor intra într-un booklet digital spre distribuție către 150 + ministere din lume, iar prezentarea ideilor va fi susținută în cel mai inovativ spațiu – școala internațională de business IE University WOW Room, cu participarea Secretarului General al OMT, dl Zurab Pololikashvili. Nu în ultimul rând, câștigătorii șortlistați vor intra în cea mai notorie comunitate inovativă OMT (UNWTO Innovation Network) care enumeră peste 5000 startup-uri în turism, 930 corporații, 300 instituții publice, 50 instituții educaționale, 30 incubatoare și 200 investitori”, a declarat șefa Agenției de Investiții, Rodica Verbeniuc.
Campania OMT vizează startup-urile, creatorii de soluții inovatoare, antreprenorii din domeniul IT și cele conexe turismului, care au idei și proiecte gata de a fi implementate și ar putea contracara efectele epidemiei de COVID-19 asupra sectorului ospitalier.
„La nivel mondial digitalizarea devine un trend, întrucât tehnologiile informaționale ajută la identificarea unor soluții inovatoare, care să scoată din impas sectoarele importante ale economiei. Campania OMT devine astfel o oportunitate atât pentru sectorul IT, cât și pentru cel al turismului. Ne alăturăm partenerilor noștri și susținem inițiativele IT pentru a reduce consecințele pandemiei asupra turismului și a crea noi modalități de explorare a acestui sector”, a subliniat directoarea Proiectului TEKWILL, Ana Chirița.
Proiecte pentru impulsionarea turismului la nivel local
Cele patru proiecte propuse de țara noastră au venit din partea reprezentanților „Medical Tourism Review”, „Hai la țară”, „Visit.md” și „Teleportravel”.
Visit.md este o platformă de tururi virtuale 3D prin care turiștii pot cunoaște diverse locuri din țară.
„Proiectul cu care am aplicat la campania lansată de Organizația Mondială a Turismului permite doritorilor să viziteze online diferite obiective turistice, fără a-și pune în pericol viața și sănătatea. Pe lângă faptul că pot vedea tururi virtuale, aceștia pot avea acces și la un ghid care să le povestească în timp real despre locația respectivă. Tururile nu sunt video-uri obișnuite, ci oferă posibilitatea de a parcurge itinerarul dorit și de a vedea aceste locuri la 360 de grade”, a menționat fondatorul platformei Visit.md, Anton Perkin.
O altă idee propusă este platforma Teleportravel, prin intermediul căreia oamenii pot accesa destinații neexplorate și itinerare unice, create de alți turiști.
„Vrem ca prin intermediul platformei Teleportravel, care conține un ghid online și messenger, să oferim posibilitatea oricărui turist ca după încheierea călătoriei să poată împărtăși experiențele sale turistice și altor doritori, în același timp câștigând bani din asta. Proiectul presupune clasificarea tematică a itinerariilor turistice, pentru ca iubitorii de păsări să viziteze locuri în care pot vedea păsări, amatorii de pescuit să cunoască locuri unde pot pescui etc”, a adăugat fondatorul Teleportravel, Stas Balaur.
Și „Hai la țară” este o soluție inovatoare pentru reanimarea turismului. Acesta este un marketplace online cu diferite destinații, activități și evenimente ușor de accesat. Proiectul presupune valorificarea locurilor și experiențelor mai puțin cunoscute, dar interesante, inclusiv pentru localnici.
„După carantină oamenii își vor dori un respiro, iar pe această platformă pot găsi oferte pentru o serie de activități de olărit alături de copii, pentru a crea propriul set de vase din lut, pe care ulterior să-l ia acasă sau să-l dăruiască bunicii și să aibă o activitate cu impact emoțional. De asemenea, în Moldova sunt peste 1000 de bazine private neuitilizate, care ar putea fi folosite de grupuri mai restrânse. Noi trebuie să ajutăm oamenii să cunoască aceste locuri și să aibă acces la evenimente și activități interesante”, a mărturisit fondatorul „Hai la țară”, Alex Gutsaga.
O altă platformă inovatoare dedicată turismului medical este cea elaborată de Medical Tourism Review, care conectează oamenii la spitale din toată lumea, oferindu-le informații pentru a-și găsi tratamentul cel mai potrivit.
„Instrumentul nostru poate fi folosit pentru consultații de tip text, audio sau video. Multe spitale de stat sunt în carantină și chiar dacă unele spitale nu sunt, există un risc sporit ca pacienții sa fie infectați cu COVID-19. Telemedicina va permite ca mulți pacienți să se consulte cu medicii, fără să părăsească confortul propriei locuințe”, a subliniat fondator Medical Tourism Review, Sergiu Nagailic.