Fără salarii timp de cinci luni, dar împreună. Istoria portalul NewsMaker, în Cartea albă a mass-mediei din Republica Moldova

Fără salarii timp de cinci luni, dar împreună. Istoria portalul NewsMaker, în Cartea albă a mass-mediei din Republica Moldova
Cartea albă a mass-mediei

Portalul NewsMaker a trecut prin diferite etape de dezvoltare timp de șase ani de activitate. Astăzi, istoria instituției media în limba rusă se regăsește în paginile din Cartea albă a mass-mediei din Republica Moldova, lansată de Centrul pentru Jurnalism Independent în contextul Zilei Libertății Presei. Totodată, în aceeași carte veți găsi istoriile a nouă instituții de presă care, de-a lungul anilor, au reușit să se dezvolte și să facă față provocărilor, transmite media-azi.md

„Nu există lift pentru succes, trebuie s-o iei pe scări”, spune un autor necunoscut. Cu siguranță, acest adevăr este valabil și în cazul portalului NewsMaker, care, pentru a atinge performanțe, a luat-o pe scări. Pe unde mai repede, pe unde mai lent, pe unde cu obstacole, pe unde cu amenințări, dar important este că nu s-a oprit niciodată din drumul pe care și l-a croit de la bun început.

 Istoria NewsMaker, devenită între timp una dintre cele mai cunoscute instituții media de limbă rusă din Moldova, a început pe 1 august 2014. O parte din redacția ziarului Kommersant Moldova, care își încetase activitatea, a decis să înfrunte provocările meseriei și să înceapă să scrie o nouă pagină în domeniul media. La piatra de temelie pusă atunci s-au adăugat cu timpul multe alte pietre, care au ajutat portalul NewsMaker să-și clădească o reputație solidă pe piața mass-media din Republica Moldova.

Cartea albă a mass-mediei

Fără salarii timp de cinci luni, dar împreună

 Timpurile au pus la încercare echipa NewsMaker în repetate rânduri, pentru a-i verifica trăinicia. Dar așa cum ceea ce nu te distruge, te face mai puternic, ea a rezistat și a ieșit învingătoare din aceste lupte. „În istoria de șase ani a NewsMakerului au existat diferite etape de dezvoltare. Au fost perioade când jurnaliștii nu și-au ridicat salariile timp de cinci luni. Chiar și așa, nimeni nu a plecat. Oamenii continuau să vină la muncă, pentru că NewsMaker reprezenta pentru ei instituția media unde voiau să facă jurnalism. Asta ne-a făcut și mai puternici”, spune redactora-șefă a NewsMaker, Galina Vasilieva.

 Pe parcursul activității sale, redacția NewsMaker a devenit de multe ori deschizătoare de drumuri pentru noi formate media. Astfel, au apărut longread-urile formatate în Tilda, diverse jocuri pentru a atrage atenția cititorilor, precum și primele podcasturi în Moldova. E drept că între timp piața podcasturilor a mai evoluat, a apărut o concurență sănătoasă în domeniu, însă trebuie să-i dăm Cezarului ce-i a Cezarului – NewsMaker a fost primul care a crezut în viitorul acestui nou tip de format media în Moldova și nu a dat greș.

Cifrele NewsMaker

 În ultima perioadă, portalul se bucură de o audiență de peste 500.000 de cititori pe lună și de o echipă la care multe redacții media on-line ar putea doar să viseze. Aceasta numără peste 20 de persoane, care realizează în jur de 1.500 de materiale jurnalistice pe lună în diferite formate, de ceva timp și în limba română.

„Zilnic, NewsMaker relatează nu doar despre ceea ce s-a întâmplat, dar explică din ce motive au fost luate anumite decizii, au avut loc anumite evenimente, cui convin ele. Avem materiale analitice, știri ample, precum și longread-uri. Asta ne deosebește de alte portaluri media de pe piața din Moldova”, spune Galina Vasilieva.

 Ea recunoaște că NewsMaker este o instituție de presă întreținută din granturi, pentru că, deocamdată, în Republica Moldova o media independentă nu are șanse mari de existență fără susținere din afară. „NewsMaker nu este o excepție în acest sens. Încercăm să dezvoltăm partea de publicitate și să obținem venituri adiționale, însă modul în care este distribuită piața mass-media și cea de publicitate în Republica Moldova nu ne permite să ne dezvoltăm prea mult în această direcție”, afirmă jurnalista.

Cartea albă a mass-mediei

 „Am prefera ca NewsMaker să-și înceteze existența, decât să devină o instituție angajată politic”

NewsMaker este o instituție media de limbă rusă independentă, care s-a ferit să facă parteneriate cu politicieni sau oameni de afaceri. „Jurnaliștii de limbă rusă înțeleg că aici, la NewsMaker, pot face jurnalism de calitate, aici le este respectat dreptul la exprimare și la libera opinie”, spune redactora-șefă.

În cei șase ani de activitate, redacția a rezistat presiunilor, criticilor, interceptărilor și chiar amenințărilor. „Dacă am fi puși în fața unei alegeri, am prefera ca NewsMaker să-și înceteze existența, decât să devină o instituție media angajată politic”, spune Galina Vasilieva, fiind convinsă că NewsMaker va rămâne și în continuare independentă de orice influențe politice sau pecuniare.

Pe parcursul istoriei sale, NewsMaker a adunat în jurul său jurnaliști de valoare pentru care respectarea principiilor deontologice ale meseriei nu sunt cuvinte goale. Nu în zadar sunt criticați și de cei de stânga, și de cei de dreapta. Echipa NewsMaker este pregătită să continue să-și scrie istoria, folosind „hârtie, cerneală și peniță” de cea mai bună calitate.

Cartea albă a mass-mediei

„Am rezistat pentru că ne pasă de cetățenii care nu sunt indiferenți față de ceea ce se întâmplă în Moldova. Nu sunt indiferenți că în închisorile din Moldova există tortură, nu sunt indiferenți atunci când cineva este discriminat pentru că este diferit, nu sunt indiferenți atunci când politicienii manipulează chestiunile legate de identitatea națională și ațâță diferite părți ale societății una împotriva alteia. Rezistăm pentru cei care doresc să afle adevărul. Oamenilor le pasă, iar asta ne mobilizează să ne continuăm munca”, redactoră-șefă, NewsMaker, Galina Vasilieva.

Cartea albă a mass-mediei din Republica Moldova, a fost lansată de Centrul pentru Jurnalism Independent în contextul Zilelor Libertății Presei. Aceasta cuprinde detalii despre cum au crescut și evolut nouă instituții media. 

În fiecare zi, AGORA va publica istoriile redacțiilor unde activează colegii noști de breaslă.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
AGORA, inclusă în Cartea albă a mass-mediei din Republica Moldova. Citește istoria redacției noastre

AGORA, inclusă în Cartea albă a mass-mediei din Republica Moldova. Citește istoria redacției noastre

17 ani de investigații. Istoria Centrului de Investigații Jurnalistice, în Cartea albă a mass-mediei din Republica Moldova

17 ani de investigații. Istoria Centrului de Investigații Jurnalistice, în Cartea albă a mass-mediei din Republica Moldova

Istoria portalului Moldova.org, desprinsă din Cartea albă a mass-mediei. Cum a evoluat redacția în cei 23 de ani de activitate

Istoria portalului Moldova.org, desprinsă din Cartea albă a mass-mediei. Cum a evoluat redacția în cei 23 de ani de activitate

Advertoriale
Aridon Group – 30 de ani de succes, realizări, clienți fideli și echipă dedicată (VIDEO)

Aridon Group – 30 de ani de succes, realizări, clienți fideli și echipă dedicată (VIDEO)

Preotul Petru Ciobanu – printre primii absolvenți ai meseriei de cultivator-procesator de bacifere ai Școlii Profesionale Nisporeni

Preotul Petru Ciobanu – printre primii absolvenți ai meseriei de cultivator-procesator de bacifere ai Școlii Profesionale Nisporeni

Localitățile Bulboaca și Speia vor avea până la sfârșitul anului propria strategie de dezvoltare a turismului și un plan de acțiuni pentru un termen de până la 10 ani

Localitățile Bulboaca și Speia vor avea până la sfârșitul anului propria strategie de dezvoltare a turismului și un plan de acțiuni pentru un termen de până la 10 ani

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Scump, dom'le, scump!” (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Leo Zbancă: Mie îmi place cel mai mult acasă pentru că avem ce construi, avem la ce visa, avem unde ne porni și avem tare mult lucru (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Gheorghe și Tatiana Cîvîrjic au revenit după 20 de ani acasă și au pus bazele unei afaceri cu aur lichid (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Grijile mari ale copiilor mici (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Atac asupra Kievului! Rachetele au nimerit într-un bloc de locuit. Mai multe persoane încă rămân sub dărâmături
  • 2
    Un nou punct de trecere a frontierei cu România, instituit la Leova. O decizie în acest sens a fost luată de Comisia pentru Situații Excepționale
  • 3
    Deciziile CSE: Negocieri directe pentru energia electrică, nou termen de plată pentru Moldovagaz și noi facilități pentru agricultori
  • 4
    11 ani și șase luni: Calea parcursă de România de la cererea de aderare la UE, la statutul de membru cu drepturi depline
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.