Cum a fost prima lună de trecere la abonamente de Membri, ce am învățat și cât am câștigat (EDITORIAL)

Cum a fost prima lună de trecere la abonamente de Membri, ce am învățat și cât am câștigat (EDITORIAL)

Tocmai m-am întors de la livrarea de vinuri către primii Membri Agora. Am decis cu Veronica, colega mea care coordonează întreg programul de Membership, să împărțim lista și să încercăm să ducem personal aceste vinuri promise primilor 50 de membri care și-au luat abonamente. Nu duc multe pe zi pentru că nu am calități de curier, nu mă descurc prea bine cu rutele prin oraș, iar cel mai greu e să găsesc locuri de parcare. Experiența întâlnirii cu aceste persoane este însă  extraordinară și mă bucur că am decis să facem aceste drumuri. Mi-am revăzut prietenii, primii susținători, am revăzut oameni dragi cu care am colaborat, care ne cunosc echipa și cărora am putut să le spun mulțumesc încă o dată, am făcut cunoștință cu oameni care au ținut să-mi spună că le place ce face Agora, am dus vinuri la „părinții și socrii” cititorilor noștri care locuiesc peste hotare.  „Vă aștept afară, mă recunoașteți ușor, am masca pe față și o sticlă de vin”, i-am zis unui „socru”, care mi-a întors-o foarte glumeț „păi toată lumea de-afară are mască și sticle de vin, mă tem că n-am să vă deosebesc”. 

În una din ture, un membru cu funcție de CEO m-a invitat să fac cunoștință cu echipa lui. Așa am descoperit o echipă de inovatori și tehnicieni care fac microconductoare, nanofire, micro bobine și senzori pentru piața globală (nu sunt sigură că am zis corect termenii). Am primit sugestii pentru îmbunătățiri la pagina web și cel mai fascinant, am descoperit un nou acoperiș pe care s-ar putea să avem cândva, când trece pandemia, un ROOFOFFLINE „nano-spectaculos”. 

Nu știu dacă aș fi avut vreodată șansă să-i cunosc pe acești oameni, sau să descopăr acest acoperiș dacă nu lansam proiectul de Membership în care am invitat comunitatea care citește Agora să ne susțină. Astăzi împlinim o lună de la lansarea platformei de abonare și vreau să vă povestesc cum a fost, ce am învățat și cât am câștigat. 

Dezvoltarea conceptului de Membership

Cred că e important să zic că lansarea abonamentelor de membri nu a fost generată de pandemie și criză, nu este vreo strategie out-of-the-box prin care încercăm să soluționăm problemele financiare ca să trecem de lovitura mare dată de criză. Trecerea la Membership a fost planificată și este parte din strategia noastră de dezvoltare începând din 2019. Ca să ajungem să punem totul pe roate am avut nevoie de mai multe lucruri, pe toate le-am obținut pe rând. În primul rând ne-au trebuit oameni. Un astfel de proiect nu se poate lansa și derula fără manageri de proiect dedicați și fără echipă tehnică care să codeze și testeze platforma. Un astfel de proiect nu poate fi realizat la etapa de implementare doar cu forțele unei redacții implicată fulltime în producerea de conținut. 

În ianuarie 2019 când previzionam și planificam dezvoltarea companiei, nu aveam de niciunele: nu aveam bani pentru noi angajări, nu știam de unde aș fi adunat oameni pentru acest proiect și nici cum se face asta. Dar cred că cel mai important a fost să VREM. Primul om și cel mai important a fost recrutat din echipa existentă. Veronica Gîdei, membership manager, începea din iunie să citească și descopere ce înseamnă abonamentele în media online, ce case-uri internaționale există și ce ar presupune asta în Moldova. Tot în acea vară a venit în echipă Sergiu Moraru, IT Devul nostru, apoi echipa a fost completată de Sandu Camerzan pe partea de IT project management. Sub coordonarea lui Dumitru Ciorici începeam reconfigurarea întregului site, urmând ca în această „casă nouă” pe care o construiam la Agora, cu design, funcționalități și opțiuni noi, să facem și acest „etaj” dificil dedicat pentru Membership.    

Datorită unui suport instituțional oferit de Internews în Moldova, ni s-a făcut legătura cu o instituție media din Slovacia, care a implementat un sistem de subscripții pentru platforma media Dennik (https://dennikn.sk). Ne interesa un caz mai aproape de realitățile noastre. Sesiunile de consultanță au durat 2 luni, timp în care am reușit să configurăm conceptul de Membership cel mai potrivit pt noi: abonamente cu beneficii, fără paywall. 

În noiembrie și decembrie 2019  am testat modelul și predispunerea cititorilor la un abonament de media online împreună cu Magenta Consulting printr-o cercetare de piață cu sondaje online și interviuri în profunzime. Așa descopeream că „61% dintre cititorii Agora ar susține financiar această sursă. Dintre ei, 12% sigur ar susține, iar 49% probabil ar susține. Totodată, fiecare al patrulea respondent nu ar dona financiar pentru Agora”.

Tot în această cercetare urmăream metricile de „senzitivitate” la preț, ceea ce ne-a ajutat să facem pricing-ul de abonamente, astăzi ele arată așa:

Despre rezultatele studiului și ce am aflat din interviuri voi povesti într-un articol separat. Dacă vă interesează desigur.

Integrarea tehnică a plăților și softului de gestionare abonamente sau cum am învățat să avem răbdare 

Cei de la Dennik ne-au povestit despre mai multe softuri care pot fi folosite pentru sistemele de subscripții. Noi am analizat două: Steady (https://steadyhq.com/en) și REMP2020 (https://remp2020.com). Echipa de implementare a evaluat plusurile și minusurile, în final am decis să integrăm REMP2020, un instrument open-source pentru publisheri despre care ni s-a spus că integrarea va dura minim 1 lună. În luna ianuarie 2020, cu cifra de „1 lună” în cap am început să planificăm lansarea. Urma să se întâmple pe 18 februarie odată cu evenimentul de aniversare Agora „AntiConferință. The Newsroom”, unde au ieșit jurnaliștii Agora pe scenă și au povestit despre ei și munca lor, o premieră „înspăimântătoare” pentru noi toți. Integrarea REMP era departe de a fi gata până atunci, abia trăgeam de toate corzile ca să avem gata noul site la 18 februarie. Și el a fost gata și n-a picat încă niciodată până în prezent :)

Apoi lucrările de integrare pentru REMP și pentru sistemul de plăți prin Paynet au luat încă 1 lună și încă 1 lună, o normalitate în IT. 

Între timp ne-a prins pandemia și starea de urgență, ne-am mutat birourile acasă, ne-a zburat în sus traficul de pe site (iar noi sistemul nu-l aveam gata!!!), ni s-au dat peste cap proiectele și planurile de evenimente, ne-au picat veniturile din publicitate și făceam echilibristică de “idei ingenioase” pentru a ne menține pe linia de plutire.         

KPI-uri de proiect și ce vrem să obținem 

Strategia de a trece la un model de finanțare prin Membership este una firească pentru Agora și a pornit de la cifrele financiare. În 2018, Interact Media (dezvoltatorul platformei Agora și EA.md) avea un buget în care 70% din venituri erau generate de publicitate (bannere, conținut și producție), 30% erau venituri operaționale din granturi. În 2019 această rată s-a schimbat la 50/50, nu pentru că ne-au scăzut veniturile din publicitate ci pentru că am obținut încrederea mai multor grantori să derulăm proiecte mari. Suntem însă conștienți de faptul că granturile nu sunt o sursă fixă de venit și nici n-ar trebui să fie. Pe lângă faptul că suntem instituție media și urmărim rigorile editoriale ale unui site de calitate, ne orientăm să fim un business cu model sustenabil de activitate, astfel ca să putem asigura continuu activitatea redacției. Planul nostru de dezvoltare este ca să reducem din dependența actuală de granturi, asta vrem s-o facem prin abonamentele susținute de cititori. 

Din 30 aprilie, data la care reușeam totuși să lansăm abonamentele de Membri, codul nostru strategic este 80.000 - 800 - 2024. Din 30 aprilie, “cifrele care arată succesul nostru sunt numărul de membri” (Citat original de pe “The Telegraph”: the numbers that reflect the success of our business are our subscriber numbers).

10-1-23 este strategia celor de la The Telegraph, la ei asta înseamnă 10 milioane de persoane înregistrate pe site, 1 milion de abonați - până în 2023. 

80.000 - 800 - 2024 este strategia Agora: 80.000 de cititori înregistrați, 800 de Membri - până în 2024. Și da, noi credem că asta e realizabil!

În sfârșit, cât am câștigat într-o lună de la lansare și ce-o să facem mai departe

La această dată sunt 73 de membri Agora, dintre care 45 au abonamente de Fani (98 lei/lună), 17 Susținători (48 lei/lună), 11 Ambasadori (160 lei/lună). Afișăm aceste cifre pe site, în locul celor despre COVID despre care se scriu și așa foarte multe știri. Mai mult de jumătate au ales abonamente de 6 și 12 luni. În total, am adunat 31,700 lei, sumă care reprezintă 30% din costurile salariale pentru redacția Agora sau 20% din costurile salariale ale redacției și a departamentului de producție video luate împreună. 

Avem peste 150 de persoane care și-au făcut un cont pe Agora. 

La aceste cifre se adaugă cei 23 de Patroni care au donat pe platforma de Patreon, unde lunar adunăm 151$. 

Aceste cifre sunt foarte încurajatoare. Trăim o experiență nouă, pionerăm un model nou de monetizare și suntem optimiști că putem construi împreună cu cititorii Agora o comunitate.  

Ceea ce am comunicat intern colegilor mei și de ce suntem conștienți cu toții e că mai departe, numărul de abonați va depinde în totalitate de produsul media pe care îl vom dezvolta, va depinde de fiecare articol, video, infografic, poveste, eveniment, inițiativă, campanie pe care o vom avea pentru public. Va depinde și de cât de transparenți și corecți vom fi. Va depinde de fiecare abonament pe care îl facem noi pentru noi (aici trebuie să spun că acum sunt 9 abonamente achitate de angajați Interact), sau pentru rudele și prietenii noștri. Va depinde de fiecare share și invitație de abonare pe care o dăm pe canalele noastre de comunicare. 

Urmează în scurt timp să lansăm noua aplicație Agora pentru iOS și Android, cu care iarăși ne-am testat răbdarea și câteva funcționalități speciale pe site. Și despre ele vom reveni în articole separate, să vă povestim aventura. 

La o lună de la lansarea abonamentelor suntem încrezători. Este cu certitudine un momentul de cotitură pentru noi și pentru domeniul de media din Moldova. Dacă v-am convins să ne susțineți, aici linkul: https://agora.md/subscribe-page.html 

Cu drag, 

Irina 

Vezi și aceste știri
Cum se fac banii în media? Experiența AGORA povestită de Irina Ghelbur la #AntiConferință. The Newsroom (VIDEO)

Cum se fac banii în media? Experiența AGORA povestită de Irina Ghelbur la #AntiConferință. The Newsroom (VIDEO)

Cum e să conduci o afacere media în Moldova: Discursul emoționant ținut de Irina Ghelbur cu ocazia celor 5 ani de AGORA (VIDEO)

Cum e să conduci o afacere media în Moldova: Discursul emoționant ținut de Irina Ghelbur cu ocazia celor 5 ani de AGORA (VIDEO)

Membership AGORA: Un abonament de membru, cât două cafele.  E scump sau ba? (VIDEO)

Membership AGORA: Un abonament de membru, cât două cafele. E scump sau ba? (VIDEO)

Membership AGORA: Cum achităm abonamentele de membership și care sunt opțiunile de plată? (VIDEO)

Membership AGORA: Cum achităm abonamentele de membership și care sunt opțiunile de plată? (VIDEO)

Membership AGORA: Ce fel de abonamente de membership sunt disponibile și care-s beneficiile lor? (VIDEO)

Membership AGORA: Ce fel de abonamente de membership sunt disponibile și care-s beneficiile lor? (VIDEO)

Nu închidem site-ul! Ce (nu) se va întâmpla cu AGORA odată cu inițierea programului de membership (VIDEO)

Nu închidem site-ul! Ce (nu) se va întâmpla cu AGORA odată cu inițierea programului de membership (VIDEO)

Advertoriale
Valentina Burunciuc a dedicat 38 de ani la Vinăria Purcari: „E lucru de răspundere cu vinul, lucrezi atent toată ziua, cântărești și nu îți pierzi concentrarea.”

Valentina Burunciuc a dedicat 38 de ani la Vinăria Purcari: „E lucru de răspundere cu vinul, lucrezi atent toată ziua, cântărești și nu îți pierzi concentrarea.”

Vara asta, stai pe chill #ÎMPREUNĂ: maicom a lansat o linie de tricouri în colaborare cu KIT KAT ™

Vara asta, stai pe chill #ÎMPREUNĂ: maicom a lansat o linie de tricouri în colaborare cu KIT KAT ™

Donație importantă de medicamente, incluse în protocolul național de tratament al pacienților infectați cu COVID-19

Donație importantă de medicamente, incluse în protocolul național de tratament al pacienților infectați cu COVID-19

DONEAZĂ
Descarcă aplicația AGORA
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Inna Polișciuc, tânăra care își petrece viața în căutarea cadrului perfect (FOTO)
    Oameni ca tine: Inna Polișciuc, tânăra care își petrece viața în căutarea cadrului perfect (FOTO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament” cu Vladimir Voronin: Cine-i Ceburașka, paznic la harbuzărie și ce crede ex-președintele despre tușonka de la Condrița (AUDIO)
  • Oameni ca tine: A transformat dragostea pentru gătit în artă. Povestea Tatianei Raețcaia, tânăra care a înnebunit bucureștenii cu gustul deliciilor moldovenești (VIDEO, FOTO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Enciclopedia „Vreau să știu partidele” și de ce alegerea unei denumiri de formațiune seamănă cu un joc de păcănele (AUDIO)
  • Dumitru Orescu - Business în agricultură, seceta, investiții, pierderi de milioane | Nota de Plată
ȘTIRI DE PE EA.MD
  • Anna, fiica Anastasiei Zavorotniuk, s-a împărtășit cu grijile sale: „Viața mea s-a...
  • Solistul de la „SunStroke Project”, cu un mesaj sincer despre fiicele sale: „Mi-aș dori,...
Cele mai populare
  • 1
    Cebotari a fugit din țară? Bolea: Cu toată familia a plecat în această noapte. Ce spune Sîrbu
  • 2
    Date actualizate: Statele în care moldovenii pot călători și în ce condiții (DOC)
  • 3
    (UPDATE) Un copil a fost lovit de o mașină în timp ce se plimba cu bicicleta pe strada pietonală (VIDEO)
  • 4
    Igor Dodon se arată surprins de plecarea lui Gațcan din PSRM, așa cum îl cunoștea personal și chiar a apelat la serviciile medicale acordate de doctor
Autentificare