Cine este turistul moldovean: Oscilează între siguranță și aventură (GRAFIC)

Cine este turistul moldovean: Oscilează între siguranță și aventură (GRAFIC)


S-a constatat că, în 2011, europenii și-au petrecut 77% dintre vacanțele lor în propria țară, iar în 2017, 44% din bugetul total preconizat pentru vacanțe a fost cheltuit pentru turismul intern. Mai mult decât atât, 82% din bugetul europenilor pentru vacanțe este cheltuit în Uniunea Europeană și doar 3% - în Africa, 8% - în America și 6% - în Asia.
De regulă, turismul este perceput ca fiind un fenomen internațional. Turiștii călătoresc spre alte țări pentru a descoperi culturi noi, tradiții necunoscute, natură exotică sau o altă climă. Dar, statistica ne demonstrează că europenii călătoresc mai mult în propria țară decât peste hotare, iar importanța turiștilor în economie devine tot mai mare.

Campania #NeamPornit își propune să crească sectorul turismului intern și să motiveze localnicii să-și descopere propria țară. Efortul depus în campanie nu ține doar de motivare, dar și de dezvoltarea întregului sector, a agențiilor de turism, a domeniului hotelier, turismului cultural, rural etc.

În cadrul acestei campanii, Magenta Consulting a implementat un studiu național privind percepția moldovenilor față de turismul local. Datele acestui studiu vor ajuta prestatorii serviciilor de turism să înțeleagă necesitățile turistului local, capacitatea lui de plată, așteptările față de anumite tipuri de turism (activ/pasiv), ce și-ar dori acesta să viziteze/ să facă în timpul vacanțelor din interiorul țării.

În primul articol, din seria ce urmează, vom prezenta caracteristicile turistului moldovean și vă vom propune câteva clasificări ale acestuia.

Clasificarea lui Cohen din 1972 cu referire la tipurile de turiști are la bază teoria că aceștia combină curiozitatea, căutând experiențe noi, cu asigurarea lucrurilor / elementelor familiare de acasă (securitate). Cohen a fost primul care a venit cu o repartizare bazată pe alte psihotipuri decât pe vârstă, sex, proveniență etc.

Turiștii moldoveni se împart aproape egal în acei care caută securitate/siguranță și acei care preferă mai multă aventură. Cei care optează pentru siguranță țin mai mult de Mass Tourism. Ei preferă turismul organizat cel mai des de agențiile de turism, nu vor să ia decizii de sine stătător, dar aleg pachete prestabilite de itinerarii, buget, cazare, mâncare etc. Cu toate că, în acest caz, turistul personal își exprimă părerea cu referire la traseu, totuși, vacanța este organizată de o agenție specializată.

Turiștii aventurieri (Explorers) sunt acei care își organizează singuri vacanța, caută destinații neobișnuite, însă pun accent pe confort în cazare și tind să se integreze în viața localnicilor și să iasă din mediul lor obișnuit. Drifterii, cei mai aventuroși turiști, iau decizii în timpul vacanței. Aceștia nu au un itinerar planificat cu anticipație, sunt flexibili și nu acordă prioritate confortului.

O altă clasificare a turiștilor este cea a lui Plog. Acesta afirmă că turiștii pot fi distribuiți în trei categorii, care au la bază personalități distincte: psychocentric, mid-centric, allocentric. Modelul lui Plog a fost publicat pentru prima dată în 1974 într-un articol cu titlul „De ce destinațiile turistice cresc și scad în popularitate”. Articolul sau, mai bine zis modelul, a fost fundamentat pe o cercetare sponsorizată de șase companii aeriene atât interne, cât și internaționale, producători de nave aeronautice și numeroase reviste de călătorii. Aceștia doreau să înțeleagă psihologia mai multor segmente de turiști.

Turistul psychocentric este conservator, tinde să fie reținut în activități și mai puțin aventurier. Preferă utilizarea unităților / aspectelor tipice pentru turiști. Lucrurile cunoscute, confortabile și sigure sunt o prioritate pentru acesta. Allocentricul caută experiențe noi și aventuri, optează pentru ieșirile spontane și este încrezător în sine. Preferă să exploreze lucruri noi, neobișnuite și îi place să cunoască și să intre în discuții cu persoane străine / noi. Mid-centricul cumulează caracteristici de la ambele tipuri prezentate supra.

Vârsta turiștilor în funcție de tipologie (Plog)

Înțelegerea psihologică a necesităților turistului intern stă la baza dezvoltării ofertelor prestatorilor de servicii turistice. Mai mult ca atât, în urma descoperirilor lui Plog, s-a constatat cum anumite destinații turistice devin populare, își mențin sau își pierd din  popularitate.

Potrivit modelului pshycocentric-mid-allocentric, destinațiile turistice sunt „descoperite” inițial de allocentrici, aceștia fiind cei cărora le plac descoperirile noi, locurile neturistice. Reveniți acasă, dacă experiența lor a fost pozitivă, ei povestesc și îi îndeamnă și pe alți oameni să viziteze acele locuri. Fenomenul menționat face ca un număr mai mare de vizitatori să meargă spre acele destinații. Odată cu creșterea fluxului de oameni, apare necesitatea de infrastructură hotelieră, restaurante și alte servicii complementare. După ce zona devine populară pentru mid-centrics, ea începe să se dezvolte cu și mai multe extensii de agrement, restaurante, magazine, tururi etc, până când regiunea devine neatractivă pentru allocentrici.

Eventual, zona este deja confortabilă pentru psychocentrici, care devin principalul tip de turiști pentru ea.

Luând în considerare că psyhocentricii reprezintă un număr mic raportat la numărul total de turiști, Plog spune că ulteriorul pas al zonei respective este să micșoreze prețurile pentru a rămâne competitivă.

O zonă turistică, în funcție de nivelul de dezvoltare sau popularitate, atrage diferite tipuri de turiști. Acest lucru, inclusiv modelul de dezvoltare al lui Plog, pot sta la baza strategiei de dezvoltare a diferitor atracții turistice moldovenești.

• Studiu Național CATI (Computer Assisted Telephone Interview) a fost realizat de operatorii Magenta, pe un eșantion proporțional stratificat multistadial, compus din 2109 respondenți. Studiu este reprezentativ național în rândul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 25 și 55 de ani (indiferent dacă utilizează sau nu internetul).

• Studiu on-line: Participarea la studiu a fost promovată on-line în urma campaniei #neampornit. Chestionarele s-au colectat natural în rândul internauților, fără vreo limitare sau criteriu de eligibilitate, precum vârstă sau regiune. Majoritatea respondenților sunt din mun. Chișinău și au fost prezentați separat sub denumirea „Internauți preponderent din Chișinău”. În același timp, chestionarea online a permis colectarea răspunsurilor moldovenilor aflați în afara țării. Acești respondenți au fost prezentați separat sub cu denumirea „Diaspora”. 

PERIOADA DE COLECTARE: 19 mai – 3 iunie 2020

Dacă tot ai ajuns aici...

...înseamnă că ți-a plăcut articolul sau te preocupă subiectul. Noi vrem să venim cu cât mai multe articole pe care să le citești până la final. Acum le poți spune direct jurnaliștilor din redacție ce vrei să citești și în ce format.

Noi păstrăm jurnalismul AGORA deschis tuturor. Nu avem în spate oligarhi sau politicieni și nimeni nu-i dictează editorului cum să scrie despre un subiect sau altul. Sprijinul tău ne va ajuta să ne păstrăm această independență. Orice contribuție, oricât de mare sau mică, este extrem de valoroasă pentru noi.

Sprijină AGORA astăzi cu doar 98 de lei. Mulțumim.

Vezi și aceste știri
Redescopera Moldova: expediții prin țară, concursuri pentru amatorii de turism intern și locuri superbe din țara noastră

Redescopera Moldova: expediții prin țară, concursuri pentru amatorii de turism intern și locuri superbe din țara noastră

Vacanța de acasă: Șapte destinații de văzut în Moldova

Vacanța de acasă: Șapte destinații de văzut în Moldova

Ai văzut tot ce era de văzut în Moldova? Chiar și aceste șapte locuri?

Ai văzut tot ce era de văzut în Moldova? Chiar și aceste șapte locuri?

Advertoriale
Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    Gazprom, suspectat de manipularea pieței de gaze. Un grup de europarlamentari cer anchetarea companiei
  • 2
    Autoritățile locale din Cupcini vor aloca 200 mii de lei pentru un bust în memoria primarului socialist Ivan Ostaficiuc (DOC)
  • 3
    Cum au încercat rușii să „recupereze” Basarabia în 1924: Răscoala de la Tatarbunar și procesul celor 500 (2)
  • 4
    Iurie Podarilov, se judecă cu IGP, instituție la care este proaspăt șef. Iată ce solicită
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.