– Ce poate fi considerată o tulburare de vorbire sau o deficiență de vorbire?
– Orice abatere de la dezvoltarea normală a limbajului, ușoară sau mai severă, este o tulburare de vorbire. Fie că se manifestă prin articularea deficitară a sunetelor (înlocuiri, distorsiuni, omiteri), tulburări de ritm și fluență a vorbirii, tulburări de voce, dificultăți gramaticale, semantice, pragmatice și până la imposibilitatea totală de comunicare verbală, toate sunt deficiențe de vorbire.
– Când ar trebui să se alarmeze părinții și să ceară ajutorul logopedului?
– De obicei, părinții încep să tragă alarma atunci când copilul trebuie să meargă la școală. Însă tulburările de limbaj sunt foarte diferite și de multe ori complexe, iar părintele este alături de copil în fiecare zi și el trebuie să fie atent la orice semn ce ar indica, abateri, întârzieri sau chiar nedezvoltarea vorbirii.
„Dacă până la un an nu apare gânguritul și lalalizarea (repetarea silabelor: tea-tea-tea, ma-ma-ma), dacă un copil de doi ani și jumătate-trei ani nu vorbește deloc sau mult mai dificil decât semenii lui (nu formează propoziții scurte, folosește bucăți de cuvinte), dacă la trei – patru ani nu pune întrebări, deja recomand mai multe investigații de specialitate și respectiv activități de stimulare și dezvoltare a limbajului”, susține logopeda.
Viorica Orac, logopedă
Autor:
La vârsta de 4-5 ani, aparatul fono-articulator al copilului este pregătit pentru actul vorbirii și dacă la această vârstă copilul nu articulează corect sunetele, le omite, le înlocuiește, le inversează, sau are un limbaj neînțeles, este un semn de atenționare și atunci părintele trebuie să consulte un logoped.
– Care sunt principalele probleme care îi determină pe părinți să ducă copiii la logoped?
– De cele mai multe ori, părinții se adresează atunci când copilul nu pronunță anumite sunete sau le omite, le înlocuiește cu altele, de asemenea în cazurile când copilul începe să se bâlbâie. Sau se adresează dacă observă că nu vorbește la fel de bine ca ceilalți copii de aceeași vârstă și ca părinte nu poate înțelege vorbirea propriului copil.
– Care sunt cauzele cele mai des întâlnite ale tulburărilor de vorbire, reieșind din practica dumneavoastră?
– Cauzele tulburărilor de limbaj sunt foarte variate. Pot fi medicale: anomalii, leziuni ale sistemului central nervos, nedezvoltarea aparatului fonoarticulator, etc. Dar vreau să menționez factorul social.
„În ultima perioadă, observ că picii sunt privați de activitățile ce le-ar stimula dezvoltarea limbajului. Cu ei se comunică puțin și stau nelimitat în fața televizorului, cu tableta sau telefonul în mână, iar aceasta duce la mai multe probleme de dezvoltare, inclusiv și la dificultăți de vorbire”.
Viorica Orac, logopedă
Autor:

În cadrul ședințelor împreună cu copilul completăm fișe de lucru specifice, învățăm și interpretăm poezii special selectate în corespundere cu sunetul corectat.
Viorica Orac, logopedă
Autor:
Ședințele logopedice urmează un traseu prestabilit: de la antrenamentul aparatului fono-articulator, la impostarea sunetelor, fixarea, consolidarea și automatizarea în vorbire a acestor sunete
– Cum câștigați atenția și încrederea copilului care vine la ședințe?
– Pentru mine e important ca piciul să se simtă bine la activități, să fie liber și să depășească temerile, eu îl ajut să aibă încredere în sine. Fiecare copil necesită o abordare individuală, căci fiecare este unic și vine la activitate cu propriile trăiri și emoții și aici e nevoie de acceptare, tact, răbdare și implicare. Implicare și trăire din plin a fiecărui sunet impostat, corectat și pronunțat împreună cu copilul. Iar pentru aceasta este nevoie de multă dragoste față de copii și față de ceea ce faci.
– Cum colaborați cu copiii și cât de deschiși sunt atunci când vă întâlnesc în cabinet?
– În timpul ședințelor fac tot posibilul să creez o atmosferă cât mai deschisă și plăcută pentru copil, mă interesează cum se simte, ce a făcut astăzi, ce activitate i-a plăcut cel mai mult, etc. Aceasta îi deschide pe copii și ei vin cu plăcere la activități, chiar întreabă de părinți: „când e ziua în care mergem la dna logoped?”.
Mulți copii vin cu desene făcute de ei și mi le oferă cadou și le este foarte plăcut când la ceva timp le arăt că eu le-am păstrat.
Viorica Orac, logopedă
Autor:
De asemenea în timpul ședințelor folosesc diferite fișe, jocuri și activități interactive, pentru ai motiva și implica în activitate.
– Cât de important este rolul părinților în această ecuație?
– Eu ofer fișe cu exerciții de gimnastică fono-articulatorie, fișe de lucru pe acasă și sugerez părinților să susțină copilul, să-i ofere atenție, să-l corecteze atunci când acesta greșește, să-i arate cum trebuie de pronunțat corect, etc. Ceea ce eu, ca specialist construiesc în timpul unei ședințe, părintele va continua acasă. Căci până la automatizarea noilor deprinderi, copilul are nevoie să repete aceste exerciții în mod regulat. De foarte multe ori (desigur când nu este în detrimentul copilului, sau activității), eu permit părinților să asiste la ședințe, sau se află în coridor unde se aude foarte bine, tocmai de aceea ca părintele să știe și să înțeleagă cum să se ocupe acasă cu copilul.
„Cel mai important este rolul părinților. Exersarea acasă este o condiție esențială pentru a reuși în corectarea tulburărilor de limbaj. Doar printr-o colaborare eficientă obținem rezultatele așteptate și vedem progresele copilului”.
Viorica Orac, logopedă
Autor:

La prima activitate a început să spună „mama”, iar în acest moment toți în jurul lui plângeau – soția, fiul, nora, chiar și bătrânul.
Viorica Orac, logopedă
Autor:
E greu în aceste momente să-ți gestionezi emoțiile. Nu a fost ușor, dar satisfacția e pe măsură. Mai ales, atunci, când în una din ultimele noastre întâlniri m-a întâmpinat cu expresia: „Nicușor e tractorist”, iar soția mi-a comunicat că prima dată, după mult timp, a ieșit la poartă și... „a stat de vorbă cu vecinii”.
„Eu activez după principiul că „orice efort se merită”. Și, într-adevăr, orice intervenție în cazul tulburărilor de limbaj, mai devreme sau mai târziu, are efecte pozitive. Totodată, pentru a fi eficientă intervenția logopedică, aceasta trebuie să fie realizată la timp. Cea mai indicată pentru activități logopedice este vârsta preșcolară și școlară mică, deoarece atunci copii cooperează și putem corecta mai ușor deficiențele de vorbire”, susține specialista.
Igiena informațională este la fel de importantă ca cea personală. Avem grijă să fii informat și pe timp de pandemie! Dacă vrei să fii susținător al presei independente, devino membru al comunității AGORA!
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.