
Antreprenorii moldoveni, încurajați să tindă spre piețele externe. Ce ar trebui să facă producătorii pentru a avea succes în China
Promovarea produselor moldovenești pe piața chineză depinde mult de contextul cultural, iar o vizibilitate mărită pe rețelele de socializare locale și poveștile de succes ale antreprenorilor moldoveni activi pe piața chineză contribuie la creșterea cererii și a consumului. Concluzia aparține celei de-a 7-a sesiuni a evenimentului „Busola spre Asia și Pacific”, desfășurată online, pe 25 iunie, în cadrul programului „Export morning”, organizat de Agenția de Investiții.
・
În contextul pandemiei de Covid-19, programul lansat anul trecut continuă online și are scopul de a oferi antreprenorilor moldoveni suport complex – informativ și practic – pentru a accede pe piețele externe. Sesiunea dedicată exporturilor în China a întrunit experiența de comerț bilaterală pre-pandemie, situația actuală și viziunea de viitor, privind exporturile pe această piață, din perspectiva companiilor locale care reprezintă sectoarele de top pentru export.
„China este al 20-lea partener de export al Moldovei în 2019 și stabil al 3-lea partener de import. Totodată, piața chineză este a 5-a cea mai mare piață de export pentru vinul moldovenesc în 2018, dublându-și volumul în ultimii 5 ani. Agenția de Investiții are toată deschiderea de a susține businessul în efortul acestora de promovare, și de a contribui în continuare la consolidarea relațiilor moldo-chineze, reciproc avantajoase între părți”, a declarat directoarea generală a Agenției de Investiții, Rodica Verbeniuc.
În anul 2019, Republica Moldova a exportat pe piața chineză mărfuri în valoare totală de 17,4 milioane de dolari SUA. Astfel, clasându-se pe locul 6 printre principalii parteneri comerciali ai țării noastre la nivel mondial, cu o pondere de 7,1% din volumul comerțului total.
„Populația Chinei de circa 1,4 miliarde de oameni are cel mai mare potențial de consum din lume. China este un partener comercial important al Republicii Moldova și suntem deschiși să consolidăm relațiile comerciale dintre China și Moldova. După pandemie, promovăm deschiderea către lumea exterioară, stabilizăm aprovizionarea lanțului industrial și dezvoltarea economică, iar importurile vor fi extinse activ pentru a dezvolta o piață la nivel înalt”, a declarat Ambasadorul Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Populare Chineze în Republica Moldova, E. S. Zhang Yinghong.
În prezent, Moldova și China desfășoară negocieri în vederea semnării Acordului de Comerț Liber, care va extinde exportul și importul pe piața moldovenească și chineză, precum și va intensifica cooperarea economică și comercială dintre aceste state.
„Pe parcursul anilor, relațiile comercial-economice moldo-chineze au cunoscut o perioadă dinamică de ascensiune. Negocierile privind Acordul de liber schimb dintre Republica Moldova și China, a parcurs deja trei etape, în cadrul cărora am agreat 70% din cadrul legal”, a spus Secretara de Stat de la Ministerul Economiei, Iuliana Dragalin.
Potențialul de export al produselor alimentare în China este mai ridicat, deoarece este al doilea cel mai mare importator din lume după SUA. Iar produsele moldovenești ocupă aproximativ 80% din exportul total al țării noastre pe piața chineză. Cele mai populare mărfuri moldovenești exportate în China sunt: vinurile, berea, scaunele, construcțiile prefabricate, alcoolul etilic, cazanele pentru încălzire și apele minerale.
Una dintre problemele cu care se confruntă exportatorii moldoveni pe piața chineză este lipsa informațiilor exhaustive destinate consumatorilor despre țara și cultura noastră. O modalitate de a ajunge mai rapid la publicul chinez sunt rețelele de socializare -WeChat și Weibo, influencerii și participarea la expoziții.
„Ca strategie și filozofie de dezvoltare a Centrului, punem accent ca să aducem cât mai mulți chinezi în Republica Moldova să vadă vinăriile, să le descopere specificul, să cunoască gastronomia noastră. Ulterior, consumatorul chinez care a vizitat țara noastră va căuta vinul moldovenesc la el acasă. Chinezii sunt consumatori și de cultură, iar dacă vom reuși să atingem scopul și să le oferim pe lângă produse moldovenești puțin și din cultura noastră, atunci vom ridica nivelul de exporturi”, a declarat Radu Plămădeală, Administratorul Centrului Chinez la Chișinău.
Ediția actuală a fost precedată de sesiunile axate pe potențialul de export din România, Polonia, Bulgaria, Germania, Italia, Cehia. Următoarea sesiune va viza posibilitățile de export pe piața din Federația Rusă.
Fă parte din comunitatea AGORA. Susține jurnalismul independent și transparent din Republica Moldova. Avem nevoie de tine pentru a continua să ne facem munca cu dedicație și curaj!