Ce este moda sustenabilă și cum au adoptat conceptul designerii autohtoni de haine (CARDURI)

Ce este moda sustenabilă și cum au adoptat conceptul designerii autohtoni de haine (CARDURI)

Fast fashion a dominat și remodelat industria modei încă din anii 90 și a fost un factor important asupra impactului devastator asupra mediului datorat emisiilor enorme de gaze cu efect de seră. Sustenabilitatea în modă e pe cale să devină noul firesc. Nu mai alegem cantitatea, ci CALITATEA, nu mai alergăm după „haina aia”, ci după ceva special, personalizat. Conștientizarea este cuvântul mai aproape de noi, probabil, care dictează și pentru designerii autohtoni adoptarea principiilor modei sustenabile. Iar aceasta nu este o tendință – aceasta este o filozofie de creație.

Industria ușoară – angajatorul principal al femeilor din țară

Industria ușoară asigură 30 de mii de locuri de muncă , fiind angajatorul principal al brațelor de muncă feminine. Costurile economice scăzute pentru forța de muncă și apropierea geografică de Europa fac și mai atractiv domeniul pentru ca volumele și exportul să fie în creștere. Doar pentru anul 2018, acesta a constituit 16% din exporturile naționale, valoarea ridicându-se la 427 milioane USD – în top 3 exportatori. Cu toate acestea, pandemia de Coronavirus a adus cu sine provocări pentru industria textilă, care a fost nevoită să se reprofileze, dar și să creeze cu mai multă responsabilitate pentru mediu și omenire.

Competitivitatea pe termen lung a Republicii Moldova este în domeniul producției cu valoare adăugată mai mare, ceea ce va răspunde nevoilor tot mai mari ale serviciilor, a responsabilităților în lanțul valoric și a transparenței clienților occidentali. Dar poate, cel mai important, va asigura salariile echitabile pentru lucrătorii din fabrici – încă unul dintre principiile modei sustenabile.  

Moda sustenabilă asigură competitivitatea pe termen lung a industriei ușoare

Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Suedia și UK aid susține dezvoltarea industriei ușoare și încurajează brandurile locale să avanseze spre producția de nivel înalt, care contribuie la menținerea locurilor de muncă, asigurarea unor salarii echitabile și sporirea competitivității sectorului pe termen lung. Programul a asistat creșterea industriei ușoare a Moldovei din 2005, ajutând la dezvoltarea a peste 100 de branduri locale. Acestea exportă produsele pe piețe regionale, precum Marea Britanie, România, Italia, Franța, Germania și Belgia.

„Moda sustenabilă este un factor cheie pentru redresarea situației post-pandemie. Împreună cu partenerii strategici, susținem întreprinderile și brandurile locale să îmbrățișeze conceptele de modă sustenabilă, comerț online și economie digitală pentru a crea noi modele de afaceri și a cuceri consumatorul acestui secol, care își schimbă radical valorile și percepțiile de consum. Sustenabilitatea nu este o destinație, ci o nouă filosofie de business și consum”, a declarat Doina Nistor, directoarea Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Suedia și UK aid.

Brandurile DININIMĂ se aliniază campaniei #PORTCESIMT #SIMTCEPORT și adoptă conceptele de modă sustenabilă

Un studiu recent relevă cifra de 78% din consumatorii mass market din lume ce au declarat că Sustenabilitatea va fi un factor cheie pentru decizia de cumpărare a hainelor și accesoriilor (studiu McKinsey). Comunitatea DININIMA a adoptat conștient și asumat valorile sustenabilității, și-au regândit prioritățile, astfel că noile colecții ale brandurilor autohtone își propun să-ți trezească emoțiile, simțurile, să promoveze calitatea și tot ceea ce ne aduce starea de bine. Toate au fost ambalate sub motto-ul „Port ce simt. Simt ce port” în promovarea modei sustenabile și ecologice. Campania aduce mai aproape tendințele mondiale în domeniul modei, precum sustenabilitatea, durabilitatea și conceptul de „slow fashion”. Brandurile autohtone ne invită, în acest an, să îmbrăcăm împreună o nouă viață, să fim mai precauți ce cumpărăm, mai atenți la detalii. Cu siguranță și voi vă doriți să purtați ceea ce cu adevărat simțiți, pentru a conștientiza ce purtăm de fapt. Acesta este îndemnul designerilor DININIMA, propunând în acest sezon creații atent alese, piese care rezistă în timp, ținute personalizate și materiale prietenoase mediului.

Campania de sensibilizare „Port ce simt. Simt ce port” reunește peste 100 de branduri și designeri din Moldova, care promovează într-o singură voce conceptul de modă sustenabilă, sub umbrela DININIMA. Campania a fost inițiată de Asociația Patronală din Industria Ușoară (APIUS), cu susținerea Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Suedia și UK aid.

Cum se implică patronatele locale în susținerea inițiativei

Încă din 2018 Asociația Patronală din Industria Ușoară a conchis, de comun acord cu membrii săi și partenerii strategici de dezvoltare, că moda sustenabilă și principiile confecțiilor ecologice vor fi direcțiile potrivite pentru acest sector în țara noastră. În era consumerismului și în vâltoarea multor evenimente care se desfășoară în societate, conștientizarea acțiunilor prietenoase mediului și asumarea unor principii absolut sănătoase vor duce spre rezultate palpabile în industria fashion autohtonă, care nu vor întârzia să apară. Acest fapt va genera un factor de diferențiere absolută a creatorilor de la noi față de invazia fast-fashion la nivel mondial.

„Prin această campanie ne propunem să educăm consumatorul cu noile tendințe din lumea modei, axate pe modă atemporală, personalizată și consum conștient. Brandurile locale adoptă conceptele modei sustenabile și creează ținute vestimentare de calitate înaltă, care nu se demodează atât de repede și pot fi purtate un timp îndelungat. În același timp, designerii își ajustează oferta pentru a fi mai aproape de consumatori, iar până la finele anului mai multe branduri locale își vor vinde produsele online”, spune Marcela Lozovanu, director interimar APIUS.

Calitatea, întâi de toate. Ce alte principii susține moda ecologică

Brandurile mass-market au fost mereu un impediment în dezvoltarea modei sustenabile. Volumele enorme de colecții, stofele necalitative, substanțe toxice în vopsele, lipsa de conștientizare, prețuri necompetitive - sunt doar câteva probleme cu care se confruntă industria fast-fashion. Creatorii de modă autohtoni vin să ne convingă că piesa vestimentară trebuie să fie, întâi de toate, calitativă, chiar dacă va costa mai scump. Însă, acest preț oferă posibilitate brandurilor să devină cu adevărat sustenabili. CALITATEA înseamnă: stofe naturale ce corespund standardelor înalte de calitate; piese vestimentare mai durabile; producere conștientă, fără a dăuna mediului; salarii mai mari pentru angajați – oameni din comunitate, care rămân acasă și dezvoltă țara; dezvoltare tehnologică a întreprinderilor; atenție la detalii și la nevoile cumpărătorului; personalizarea produselor.

Avem încă un motiv VALOROS să alegem hainele #DININIMA

„Slow fashion” este o mișcare în industria modei la nivel mondial care îndeamnă să creezi și să consumi moda, într-un mod conștient și responsabil. Adepții acestei mișcări promovează ideea de a renunța la trendurile care se schimbă de la un sezon la altul, cu dorința de a purta haine naturale, de înaltă calitate și nu în ultimul rând, durabile. Slow fashion este un antidot al consumismului pur și un model viabil pentru introducerea unei schimbări sistemice în industria distrusă de hainele mediocre cu un cost ascuns enorm. Republica Moldova este o țară mică, iar producătorii noștri deja produc un număr limitat de colecții. Brandurile locale sunt slow-fashion și vin cu viziune creativă și sustenabilă, mai apropiată de esență. Conceptul este mai curând o promisiune de modă originală și frumoasă, de înaltă calitate, de care să te bucuri într-un mod responsabil și durabil.

Materialele reciclate sunt la modă sau cum o bucată de stofă poate trăi a doua viață

Tot mai multe corporații internaționale conștientizează impactul asupra mediului, pericolul deșeurilor și aplica diverse strategii de ameliorare prin politici de Corporate Social Responsibility (CSR). Încălțăminte sport obținută din plastic reciclat, cules de pe fundul oceanelor; haine din stofă obținută după reciclarea plasticului, reinventarea hainelor, personalizarea produselor... iar lista ar putea continua. Utilizarea materialelor reciclate pentru obținerea obiectelor vestimentare nu mai e o noutate, iar trendul prinde avânt și printre designerii de modă de la noi. În plină pandemie, creatoarea de pălării Iuliana Chiroșca a realizat o colecție de pălării din denim recondiționat. Astfel, vechea geacă sau blugii de care te-ai săturat pot lua forma unei pălării drăguțe care te va proteja de soare pe timp de caniculă. În aceeași idee poți transforma orice rochie lungă într-o nouă ținută scurtă sau într-un „deux pieces” inegalabil – practică încurajată de mai mulți designeri DININIMĂ.

Colecții Capsule – garderobă capsule sau ce soluții creator – consumator eficiente poate genera sustenabilitatea

O zicală veche spune: „less is more”. Iar dacă această sintagmă s-ar metamorfoza într-un trend eco, acesta ar fi cel al garderobei capsulă. Bazat pe piese de bază, simple și ușor de combinat între ele, trendul în sine susține obținerea unui număr mare de ținute vestimentare, plecând de la un număr redus de haine. Acest stil minimalist este deja adoptat de sexul masculin și susținut vehement de tot mai mulți promotori ai modei. În cazul designerilor unei țări mici precum Republica Moldova, abordarea acestui concept este cu atât mai ușoară. Colecțiile capsule sunt soluția optimă pentru a aduce publicului noutăți în mod constant, ajustate la cerințe și trenduri și, în același timp, evitând producerea în masă pentru un consum foarte larg – apogeu la care pot ajunge doar giganții din industrie. Altfel spus, conceptul capsule este o mână întinsă pentru micii creatori, companiile micro, în susținerea creativității continue și a personalizării produselor.

Au ales să creeze conștient! Designerii autohtoni – deschiși noilor tendințe globale

Mai mulți designeri de la noi au adoptat demult aceste principii, atât la nivel național, cât și în producția dedicată piețelor străine. Mai mult, aceștia și-au edificat brandurile în ideea promovării tradițiilor, a perpetuării lor pentru generațiile care vin și a grijii față de tot ce ne bucură ochiul și viața.

„Chiar de la început am abordat activitatea la Kasandruta având la bază conceptul de dezvoltare durabilă. Tot ce am făcut și fac se bazează pe acest concept din simplu motiv că îmi doresc enorm de mult ca și cei care vin după noi să poată savura frumusețea pe care ne-o oferă planeta. Vreau să am ce lăsa zestre copiilor și îmi doresc ca ei să trăiască într-un mediu care nu le va afecta calitatea vieții”, ne mărturisește Oxana Munteanu, creatoarea brandului Kasandruta. 

„Adoptarea modei sustenabile este conștientizarea unei realități. Astăzi, avem responsabilitatea de a oferi angajaților noștri condiții decente de lucru și salarii echitabile și de a proteja mediul înconjurător. Îmbrățișarea conceptului de modă sustenabilă ne permite crearea unor articole vestimentare de calitate înaltă pentru clienții noștri”, spune Iulia Allert, designera brandului Julia Allert. 

„Am optat pentru principiile modei sustenabile fără să ne dăm seama, absolut instinctiv de fapt, bazându-ne pe necesitățile copilului și, de fapt, am putut sincroniza ambele momente: atât cel de calitate, cât și de modă, linii, modele”, spune Evelina Zara, fondatoare Vivi Art Boutique.

Încă din 2015, când am creat acest brand pentru piața locală, l-am inventat a fi în suportul modei sustenabile, creat onest față de creatori. Noi alegem cele mai bune stofe naturale, în special produse în Italia și oferim un produs de-al nostru nu se învechește de la un sezon la altul și noi combinăm cu tradiția și inspirația din folclorul românesc, prin aplicarea de decor creat în tehnica de lasetă”, spune Geo Lupașcu, co-fondator Lavielace.

„În direcția ideii de sustenabilitate: producere fără a epuiza resursele disponibile și fără a distruge mediul, deci fără a compromite - eu am lansat idea de recondiționare. Tendința îmi pare absolut firească, mai ales în condițiile crizei actuale, când toți se străduie sa facă economii. Ceea ce vreau eu sa aduc la cunoștință este că orice pereche de blugi care nu mai folosesc necesităților firești sau orice haină poate fi transformată într-o pălărie frumoasă sau un chipiu de vară. Paradoxal, dar funcționează și pentru categoria cocktail, pentru că rochia de catifea sau mătase constituie o bază de materie primă reutilizabilă în cele mai frumoase moduri. Plus, se pliază perfect asigurarea ecologică pentru generațiile următoare”, ne-a declarat Iuliana Chiroșca, designeră de pălării.

„Piesele vestimentare pe care le creez au o durată de viață mai mult decât un sezon. Colecția de vară din acest an se axează pe calitate, stofe naturale și elemente tradiționale care păstrează valorile noastre culturale”, mărturisește Alina Bradu, fondatoarea brandului Alina Bradu.

Rețineți, termenul de sustenabilitate înseamnă un cost corect aplicat produselor și cuprinde atât prețul real al produsului, cât și costurile de mediu și socio-economice, derivate acestuia. „Slow Fashion” nu mai este despre cifre de afaceri, volume mari și colecții la fiecare sezon. Sustenabilitatea este despre calitate și respectarea standardelor etice de fabricație cu un impact semnificativ asupra mediului. Pragmatismul și responsabilitatea vor genera societății durabilitate și etică în raport cu mediul, diversitate și originalitate în execuție, valori tradiționale – atât de importante în perpetuarea unei națiuni, dar și conservarea ecosistemului actual.

Vezi și aceste știri
Antreprenorii din industria ușoară cer măsuri urgente în condiții de criză. „Sectorul se confruntă cu probleme economice grave”

Antreprenorii din industria ușoară cer măsuri urgente în condiții de criză. „Sectorul se confruntă cu probleme economice grave”

Directoarea Executivă APIUS: „Dacă această criză nu va fi gestionată de autorități, ne așteaptă un colaps economic în Industria Ușoară”

Directoarea Executivă APIUS: „Dacă această criză nu va fi gestionată de autorități, ne așteaptă un colaps economic în Industria Ușoară”

VIDEO. A fost deschis! Cum arată cel mai mare magazin „DinInimă” din Capitală

VIDEO. A fost deschis! Cum arată cel mai mare magazin „DinInimă” din Capitală

Advertoriale
Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
CUPRINS
  1. Industria ușoară – angajatorul principal al femeilor din țară
  2. Moda sustenabilă asigură competitivitatea pe termen lung a industriei ușoare
  3. Brandurile DININIMĂ se aliniază campaniei #PORTCESIMT #SIMTCEPORT și adoptă conceptele de modă sustenabilă
  4. Cum se implică patronatele locale în susținerea inițiativei
  5. Calitatea, întâi de toate. Ce alte principii susține moda ecologică
  6. Avem încă un motiv VALOROS să alegem hainele #DININIMA
  7. Materialele reciclate sunt la modă sau cum o bucată de stofă poate trăi a doua viață
  8. Colecții Capsule – garderobă capsule sau ce soluții creator – consumator eficiente poate genera sustenabilitatea
  9. Au ales să creeze conștient! Designerii autohtoni – deschiși noilor tendințe globale
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.