Cu cartea în cap, cu capul de tablă sau cu frica în sân. Bullying-ul școlar, între problemă și fenomen. Soluții pentru o școală fără violență

Cu cartea în cap, cu capul de tablă sau cu frica în sân. Bullying-ul școlar, între problemă și fenomen. Soluții pentru o școală fără violență


Anii de școală sunt acea perioadă importantă din viață care  ne formează ca personalități, ne setează traiectoria pe care vom merge și ne deschide uși despre care nici nu bănuiam înainte. Totodată, anume în acești ani se pun cele mai multe pietre la temelia personalității noastre. De primii ani petrecuți în colectivitate depinde cât de capabili vom fi să luăm decizii, să ne acceptăm așa cum suntem și să putem riposta în fața lucrurilor care ne nemulțumesc. Violența la școală este un subiect delicat, care pendulează constant între frică, intimidări, jigniri și zdrobirea eu-lui propriu. Deși nu este un fenomen nou pentru țara noastră, bullying-ul ia amploare de la an la an. Ce stă la baza acestor porniri grosolane, cine ar trebui să împiedice violența între elevi sau între profesori și elevi, dar și ce soluții există pentru a pune piedici acestui fenomen, am încercat să aflăm în reportajul de mai jos.

Victimele bullying-ului școlar, față în față cu adevărul dureros...

Violeta Gașițoi este avocată. Deși în timpul anilor de școală a avut performanțe foarte bune la învățătură și o purtare exemplară, nu a fost scutită, totuși, de agresiunea venită din partea profesorilor. 

„Aveam o dirigintă căreia îi plăcea foarte mult să divizeze în elevi buni sau elevi răi. Ce însemna elevii buni sau cei răi? Erau elevii pe care îi iubea și pe care nu îi iubea. Pe cei pe care îi iubea, ea le spunea pe nume și spunea că, uite, acești elevi au înger păzitor, iar ceilalți elevi - și iarăși îi numea pe nume, printre care eram și eu -  nu au înger păzitor. Nu erau răi, pentru că învățau rău. Învățau pe note de șapte și opt. Indiferent cât de mult ar fi învățat, această profesoară nu punea o notă mai mare acelor elevi, pentru că nu îi iubea”, își amintește avocata.

Venea profesorul și putea să te lovească cu cartea în cap, în fața colegilor care râdeau. (Violeta Gașițoi, avocată)

Violeta Gașițoi susține că erau cazuri când profesorul putea să se aproprie de un elevi și să-l lovească cu cartea în cap, în fața colegilor.

„Clasa putea să râdă. Relațiile interumane elev-coleg, elev-profesor, elev-părinte trebuie dezvoltate pe o bază de armonie, toleranță. Pe unii elevi acest comportament i-a distrus și nu au mai continuat studiile, pe alții i-au făcut mai puternici, de exemplu pe mine. Mi-am continuat studiile, dar eu am avut și o profesoară extraordinară care m-a motivat să fac acest lucru. Am făcut Facultatea de Drept și mai bine de 17 ani am reprezentat victimele violenței”, explică avocata.

Cristina Scarlevschi este model și fondatoarea unei școli de dans. În copilărie, pentru că mama sa plecase peste hotare, și-a petrecut trei ani de studiu în sat, la bunici. Revenirea mamei a însemnat și schimbarea instituției de învățământ, dar și prima cunoștință cu violența școlară.

„După ce mama s-a întors din Grecia în Moldova, a cumpărat apartament în Chișinău. A vrut să mă dea la o școală cât mai aproape de locuință. Fiind o fată venită de la țară, a fost de ajuns să spună un copil în gura mare că cei de la țară vin cu păduchi. Și iată așa a început. Copiii au început să nu dorească să se așeze cu mine în bancă”, își amintește tânăra.

Umilirea și jignirile continuau și luau amploare de la an la an:

„Noi am avut în clasă o fată. Ea învăța foarte bine. Venea la mine în față și îmi spunea „Tu ești o cârpă. Pe tine nimeni nu o să te iubească”. Am vrut să mă schimb în altă grupă, dar „PR-ul” meu a ajuns și acolo și spuneau că fata asta e „delicată”, fată de la sat. Se forma o gașcă din fete și băieți și simțeau că aveau o putere. Părinții lor erau peste hotare, le trimiteau bani, aveau mai multe haine frumoase. Dacă cineva avea telefon cu cameră era wow. Toți erau prieteni cu ei și nu cu ceilalți”.

O fată care învăța mai bine mi-a spus că sunt o cârpă și că nimeni nu mă va iubi. (Cristina Scarlevschi, dansatoare)

Cristina Scarlevschi susține că a avut nevoie de timp pentru a înțelege că doar ea poate decide cine va deveni în viață. 

„Eu știam că nu o să fiu cârpă, dar voi face ceva în viața asta și o să fie legat de creație, de artă. Nu mă interesa și nu luam la suflet lucrurile acestea,  pentru că eu oricum vroiam să demonstrez că o să treacă timpul și o să vedeți voi. Acum primesc mesaje că „uite Cristina te-ai făcut atât de frumoasă, ești cunoscută, te ocupi cu niște chestii atât de interesante. Îmi amintesc cum la școală copiii se comportau urât cu tine”. Sunt și băieți care mi-au scris  „Ah, am pierdut momentul. Ce prost am fost că te trăgeam de păr sau îți scoteam geanta și o aruncam la gunoi. Uite ce femeie aș fi avut lângă mine”, explică dansatoarea.

Olivia Furtună este studentă. A simțit pentru prima dată ce înseamnă bullyng-ul școlar când colegii o numeau ca pe un câine.

Băieții mă numeau „cățel jucika”. Eu eram nedumerită: „De ce pe mine m-au ales?” (Olivia Furtună, studentă)

„Timp de o săptămână, băieții mă numeau „cățel jucika”. Eu eram nedumerită: „De ce pe mine m-au ales?”. Într-o zi am încercat să îmi îndrept părul, m-am îmbrăcat mai frumos. Am avut dispoziția să fiu mai diferită, pentru că la școală devenise o rutină. Am mers pe holuri și erau două fete. Una dintre ele s-a apropiat de mine și a început să mă întrebe, „Îți place de noul băiat care a venit?”. Au început să mă împingă din toate părțile. „Ți-ai făcut coafura ca să îl impresionezi?”. M-au apucat de păr și m-au zgâriat, m-au îmbrâncit pe jos”, își amintește tânăra.

Urmele lăsate de jignirile din anii de școală nu au dispărut nici azi:

„Simt anxietate față de societate. Nu știu cum să mă comport cu ceilalți oameni. Am frica că nu mă vor înțelege corect și e rar când eu mă apropii prima de alți oameni. Îmi este frică să nu creadă ceva urât despre mine”.

Violența școlară, în cifre...

Un studiu realizat de UNICEF arată că mai puțin de jumătate dintre copiii care sunt victime ale violenței la școală cer ajutorul părinților. În timp ce psihologii sunt de părere că anume părinții pot fi cei mai buni mediatori în asemenea situații, tăcerea copiilor îi face pe adulți să trăiască în neștire, fără să bănuiască dramele prin care trec cei mici atunci când merg la școală.

Serviciul psihologic în țară e foarte slab dezvoltat (Daniela Sîmboteanu, psihologă)

Același studiu susține că o bună parte dintre cazurile de violență între elevi sunt provocate de profesori. Situația ar putea fi remediată dacă va fi îmbunătățit sistemul de pregătire al cadrelor didactice.

„Serviciul psihologic în țară e foarte slab dezvoltat. Noi nu avem în toate instituțiile de învățământ psihologi. În mare parte aceștia sunt doar în liceele din municipiu. În localitățile rurale, acolo unde fenomenul de bullying e mai răspândit, psihologii școlari nu sunt. Cei care sunt, sunt foarte slab pregătiți, pentru că nu acces la programe de instruire continuă, specializare. În grădinițe nu sunt prevăzute unitățile de psiholog. Un lucru foarte important, la această vârstă, familia ar putea primi niște recomandări profesioniste pentru a face niște corecții în educarea copilului”, a menționat psihologa Daniela Sîmboteanu.

Studiul UNICEF, realizat în anul 2019,  arată că șapte din zece copii din R. Moldova, elevi ai claselor VI-XII, sunt agresați fizic sau verbal de colegi. Aproape 40% din elevi s-au identificat ca agresori în relațiile cu semenii săi la școală.

Un raport PISA, realizat în anul 2018, arată că aproximativ 13% din numărul de elevi din Republica Moldova au raportat că au fost victime ale violenței verbale și 7% - victime ale violenței fizice de câteva ori pe lună. Totodată, 75% din numărul de elevi din Republica Moldova consideră că este greșit să te alături actelor de agresiune și aproximativ 91% din numărul de elevi sunt de acord că este bine să ajuți elevii care nu se pot apăra.

Sugestii pentru rezolvarea problemei...

Pentru combaterea fenomenului, Rețeaua Europeană Anti-Bullying, a creat o serie de recomandări, care, odată implementare ar putea deveni soluții pentru violența în școli.

Prima sugestie ține de crearea legilor care ar proteja societatea copiilor, în general, si ar apăra-o de comportamente antisociale. O altă sugestie promovează cultivarea abordării „școala întreagă”. Conceptul ajută la participarea activă a tuturor membrilor comunității școlare, pregătindu-i să răspundă la bullying și la comportamentele violente, promovând cetățenia activă și dezvoltarea abilităților sociale și de comunicare. 

Autorii recomandărilor sunt de părere că manualele și ghidurile sunt foarte importante în implementarea de soluții și metode eficiente antibullying. Acestea pot fi utilizate atât de elevi cât și de profesori. 

O altă soluție pentru prevenirea și remedierea cazurilor de violență în școli ține de crearea unor baze de date care să îmbunătățească organizarea și punerea în aplicare a politicilor și acțiunilor efectuate în acest sens, precum și instituirea unui sistem integrat de gestionare a informațiilor. Sistemul ar urma să identifice și să disemineze bunele practici antibullying. Orice bază de date și sisteme de informații ar trebui să respecte datele cu caracter personal, asigurându-se anonimatul în ceea ce privește auto-determinarea fiecărei persoane.

Ce au făcut alte țări pentru a combate fenomenul bullying-ului în școli...

Austria a început lupta cu violența în școli încă în anul 2007. Ministerul Educației a lansat un program de monitorizare constantă a bullying-ului, grupurile țintă fiind școlile, studenții și profesorii la nivel național. Au fost încurajate cooperarea între elevi și profesori, studiile de caz. Autoritățile responsabile au intervenit pe fiecare caz de violență raportat, iar discuțiile cu un terapeut instruit au devenit parte din rutina instituțiilor de învățământ. De asemenea, s-a pus un accent sporit pe lucrul în echipă și s-a investit în organizarea grupurilor de sprijin la egal la egal. În rezultat, patru ani mai târziu, cazurile de bullying în școli au scăzut cu aproximativ 40% de procente, iar rata de raportare a situațiilor problematice a înregistrat o creștere de 33%.

Belgia a instituit, în anul 2007, două servicii principale care operează serviciile de mediere școlară. Acestea intervin în școlile secundare obișnuite, la cererea directorului, dar și inopinat. Rolul lor este de a face față problemelor de relaționare între elevi, între profesori și elevii din școală sau grupuri de clasă, dar și între părinți și personalul școlii (probleme între membrii personalului școlar sunt excluse). Mediatorii serviciului intervin în mod individual sau în grupuri. Acțiunile lor pun accent pe prevenirea violenței și a abandonului școlar. Specialiștii sunt prezenți în școli pe tot parcursul anului. Acțiunile lor includ întâlniri între tineri, reconciliere și mediere. 

Bulgaria a creat Agenția de Stat pentru Protecția Copilului. Constituită dintr-un Consiliu de specialitate al miniștrilor cu rol de îndrumare, coordonare și control al activităților de protecție a copilului, Agenția colaborează cu ministerele și cu alte agenții naționale și internaționale, cu ONG-uri, și adoptă în fiecare an un program național de protecție a copilului, acordând prioritate prevenirii violenței. 

În funcție de domeniile prioritare stabilite de program, fiecare municipalitate dezvoltă strategia sa de protecție a copilului, cu diverse inițiative și proiecte care vizează prevenirea violenței în școli. 

În plus, Ministerul Educației din Bulgaria are o strategie pe termen lung de a face față violenței, propunând programe educaționale speciale și centre pedagogice pentru copiii cu probleme legate de comportamentul agresiv.

Un program numit Școala de Prevenire a Violenței și a Bullying-ului este elaborat pe baza Programului de Dezvoltare a Educației, Științei și politicii de tineret în Bulgaria (2009-2013). Școli, directori, membri ai personalului și profesorii din întreaga țară sunt implicați, precum și un Comitet Director, un fel de inspectorat școlar. Activitățile acestora includ statistici și cercetare cu privire la prevalența fenomenului, rapoartele semestriale și anuale, manuale și linii directoare. 

Mai mult, politica anti-bullying din Bulgaria introduce o acțiune de know-how cu privire la fenomenul violență și la cel de protecție a copilului, cu o cooperare activă între ministere, servicii, școli, ONG-uri și alte organisme și instituții naționale.

KiVa, soluția care reduce de la an la an cazurile de bullying școlar...

Finlanda. Începând cu anii 1990, Guvernul finlandez a adoptat o abordare pro activă pentru reducerea bullying-ului. În 2003, politicile anti-bullying sau planuri de acțiune au fost elaborate în mod obligatoriu în fiecare școală finanțată de stat. Această abordare pro activă a fost întărită în anul 2010, în urma unei reforme a curriculumului.

Ca parte a planului de reducere a violenței, Ministerul Educației și Culturii a finanțat difuzarea națională și modul de utilizare a programului KiVa în școli. Programul anti-bullying KiVa a fost dezvoltat la Universitatea din Turku, Finlanda, cu finanțare de la Ministerul finlandez al Educației și Culturii.

Programul KiVa Anti-bullying este o intervenție universală pentru reducerea și prevenirea bullying-ului în școli. Scena principală a programului este școala, iar personalul școlii este principalul responsabil pentru introducerea și implementarea programului.

Acest program se bazează pe o monitorizarea constantă a situației din școală și a schimbărilor care au loc în timp; acest lucru este permis de instrumentele online incluse în programul  KiVa. Aceste instrumente produc feedback anual pentru fiecare școală cu privire la implementarea programului, precum și pentru rezultatele obținute.

KiVa include atât acțiuni universale, cât și acțiuni indicate. Acțiunile universale, cum ar fi curriculumul KiVa (lecții pentru studenți și jocuri online), sunt direcționate către toți elevii și se concentrează în principal pe prevenirea bullying-ului. Acțiunile indicate trebuie să fie utilizate atunci când a apărut un caz particular  de bullying. Acestea se adresează în mod special copiilor și adolescenților care au fost implicați în agresiune ca făptuitori sau victime, precum și câtorva colegi de clasă care  vor susține victima; scopul este de a pune capăt acestor comportamente de intimidare.

Toți elevii din cadrul unei școli participă la majoritatea aspectelor programului.

Componentele la nivel de școală includ administrarea unui chestionar anonim pentru a evalua natura și prevalența hărțuirii în fiecare școală, o zi de conferință pentru a discuta despre efectul bullying-ului în școli și planificarea intervențiilor, formarea unui Comitet de coordonare a activităţilor de prevenire a hărţuirii, pentru a coordona toate aspectele legate de program și creșterea supravegherii studenților  aflați în „punctele fierbinți” de hărţuire.

Începând cu anul 2009, KiVa funcționează în 90% din școlile finanțate de stat. Principalele obiectivele ale sale sunt studiul violenței si bullying-ului în școli, precum și punerea în aplicare a acțiunilor și activităților de prevenire a fenomenului. KiVa este un program bine structurat și sistematic. Acesta include materiale pentru școli (de exemplu, lecții pentru elevi, jocuri pe calculator), în timp ce o echipă KiVa de trei adulți în fiecare școală, este învățată să se relaționeze cu agresorii individuali și cu victimele agresiunii. 

În timp, acest program a fost implementat și în alte țări, printre care Italia și Țările de Jos.

Ce a făcut Moldova pentru a reduce cazurile de violență în școli?

În țara noastră fiecare al treilea elev, participant la cercetarea realizată de UNICEF a declarat că a fost cel puțin o dată împins sau lovit de un coleg . Situațiile date sunt mai frecvente printre elevii claselor VI-VII și a celor cu note sub media 7. Potrivit studiului, violența fizică însă este prezentă și în afara școlii, fiind raportată de fiecare al patrulea elev. Se bat, se împing în afara școlii, mai frecvent, elevii claselor VI-VII (fiecare al treilea) și cei cu medii joase (fiecare al treilea).

Fiecare al cincilea adolescent a semnalat că elevii din clasele mai mici se tem de elevii din clasele mai mari.

Cercetarea arată că 86,8% din totalul elevilor claselor VI-XII sunt afectați de bullying. Influența bullying-ului asupra elevilor este diferită: unii dintre elevi devin victime ale bullying-ului, alții agresori sau martori. O parte dintre elevi nu se încadrează doar într-un singur grup din cele nominalizate mai sus, ei fiind, uneori, victime, alteori, martori ai situațiilor de bullying, în unele cazuri, agresori. Practic, fiecare al treilea adolescent, participant la studiu, în diferite situații, a fost și victimă, și martor, și agresor.

Pentru a aduce subiectul violenței la școală în prim plan, autoritățile de la Chișinău au inclus tema în cursurile de Educație civică și Dezvoltare personală. 

De asemenea, țara noastră dispune  de un sistem de servicii pentru prevenirea și combaterea violenței, dar care, în prezent, are nevoie de ajustări. Printre punctele slabe ale actualului sistem de servicii se numără  insuficiența psihologilor școlari, insuficiența serviciilor specializate pentru copiii-victime și agresori ai abuzului, necunoașterea particularităților bullying-ului de o bună parte a cadrelor didactice, medici, asistenți sociali, dar și lipsa unei proceduri clare de evidență și intervenție în situațiile de bullying.

Chiar și așa, specialiștii internaționali susțin că Republica Moldova a făcut pași importanți pentru prevenirea și combaterea violenței copiilor. În anul 2014, a fost aprobată Strategia pentru protecția copilului 2014-2025. 

În același an, la nivel național, a fost pus în aplicare Mecanismul intersectorial de cooperare pentru identificarea, evaluarea, referirea, asistența și monitorizarea copiilor-victime și potențiale victime ale violenței, neglijării, exploatării și traficului, care constituie unul dintre instrumentele-cheie pentru implementarea cadrului legislativ național în domeniul protecției copiilor aflați în situații de risc.

Una dintre soluțiile identificate de autoritățile de la Chișinău pentru prevenirea cazurilor de bullying ține de includerea în statisticile administrative naționale a datelor cu privire la infracțiunile împotriva copiilor, asistența medicală acordată copiilor-victime ale violenței, date ale instituțiilor de învățământ cu privire la incidența cazurilor de violență între copii, în cadrul instituțiilor de învățământ. Chiar și așa, relevanța datelor naționale disponibile este limitată de lipsa unei definiții unice, dar și de subraportarea cazurilor de violență.

O potențială soluție pentru prevenirea și combaterea violenței la școală vine din partea Consiliului Național al Elevilor. Aceștia au lansat, în luna mai curent, o campanie care își propune să dezvolte o școală în care fiecare coleg să fie respectat și acceptat așa cum este.

În cadrul sesiunii, adolescenții au prezentat produsele media ale primei lor campanii online, „Școală fără bullying”. Fiecare elev a avut ocazia să împărtășească ce simte și ce crede despre fotografiile și mesajele campaniei, ce ar îmbunătăți la ele, cum le-ar promova mai departe printre semenii săi și ce riscuri trebuie să ia în considerare în tot acest proces complex.

Violența la școală rămâne, însă, o problemă pentru care Moldova încă nu a găsit o rezolvare clară. O confirmă și Raportul UNESCO „Behind the numbers: Ending school violence and bullying”. Cercetarea atestă că ponderea totală a copiilor-victime ale bullying-ului în țara noastră  este de 34,7% , victime fiind mai des fetele decât băieții. Numărul cazurilor de violență școlară este mai mare decât cel înregistrat în România (33,8%), dar mai mic decât cel din Ucraina (37,6%) şi Federația Rusă (42,5%). 

*Menționăm că materialul face parte dintr-un proiect de Jurnalism de Soluții, lansat de AGORA.  Acesta este finanțat de un grant oferit de Departamentul de Stat al SUA. Opiniile, constatările şi concluziile din articol aparţin autorului şi nu le reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al SUA.

Susține AGORA

AGORA arată realitatea în care trăim, fără a o distorsiona sau a ascunde adevărul. În fiecare zi îți oferim știri adevărate și echidistante. Susține-ne să îți livrăm conținutul relevant, de care ai nevoie. Durează doar 1 minut.

Ai deja cont? Autentifică-te aici.

Dacă tot ai ajuns aici…

… vrem să-ți cerem o favoare. Sute de mii de oamenii intră pe AGORA, lună de lună, pentru informație de calitate. Noi credem că toți oamenii merită acces la informație corectă, verificată și explicată. Tocmai din această cauză vrem să păstrăm știrile și articolele pe care le facem accesibile pentru toată lumea.

La acest site de știri independent, arătăm zilnic acțiunile celor de la putere și tot ce se întâmplă în țară. Nu avem în spate oligarhi, jurnalismul pe care îl facem este liber de orice părtinire politică. Cu ajutorul tău vom continua să scoatem adevărul la suprafață și vom continua să dezvoltăm proiecte media noi care să inspire.

Suntem determinați să asigurăm un jurnalism care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțeleagă mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească atât pe timpuri de criză sau pandemie, cât și în afara ei. Munca noastră nu ar fi posibilă fără cititorii noștri, care ne susțin și ne încurajează.

Fiecare contribuție este valoroasă pentru activitatea redacției.
Ia-ți un Abonament și fii alături de AGORA. Durează doar 1 minut. Mulțumim.

Vezi și aceste știri
Veceul din curtea școlii - treaba mare a societății. Cum au evoluat lucrurile în ultimii ani și ce soluții există pentru localitățile fără sistem de canalizare (VIDEO)

Veceul din curtea școlii - treaba mare a societății. Cum au evoluat lucrurile în ultimii ani și ce soluții există pentru localitățile fără sistem de canalizare (VIDEO)

Unde-s dascălii tineri din sate? Lipsa profesorilor în mediul rural, între frica de neîmplinire, buzunarele goale și potențiale soluții implementate de alții

Unde-s dascălii tineri din sate? Lipsa profesorilor în mediul rural, între frica de neîmplinire, buzunarele goale și potențiale soluții implementate de alții

Incluziunea socială, între planuri optimiste și realități obiective. Soluții pentru transformarea deficiențelor fizice și mintale, din sentințe, în oportunități

Incluziunea socială, între planuri optimiste și realități obiective. Soluții pentru transformarea deficiențelor fizice și mintale, din sentințe, în oportunități

Elevii din Moldova, între potențialul de geniu și egoismul profesional al dascălilor. Cum poate deveni țara noastră o seră care crește olimpici (REPORTAJ VIDEO)

Elevii din Moldova, între potențialul de geniu și egoismul profesional al dascălilor. Cum poate deveni țara noastră o seră care crește olimpici (REPORTAJ VIDEO)

Congaz - satul inclus în Cartea Recordurilor Guinness. Iată cum arată peisajele din preajma localității (GALERIE FOTO)

Congaz - satul inclus în Cartea Recordurilor Guinness. Iată cum arată peisajele din preajma localității (GALERIE FOTO)

Centrul Greciei, inundat din cauza unei furtuni extrem de puternice. Au fost confirmate două victime (VIDEO)

Centrul Greciei, inundat din cauza unei furtuni extrem de puternice. Au fost confirmate două victime (VIDEO)

Advertoriale
O celebră rețea de retail, printre primii parteneri care se alătură proiectului Banca de Alimente (VIDEO)

O celebră rețea de retail, printre primii parteneri care se alătură proiectului Banca de Alimente (VIDEO)

Pune-ți afacerea pe upgrade cu noua ofertă de finanțare în lei de la Mobiasbanca – OTP Group

Pune-ți afacerea pe upgrade cu noua ofertă de finanțare în lei de la Mobiasbanca – OTP Group

Pune-ți afacerea în agricultură pe upgrade, cu ofertele avantajoase AgroFabrica

Pune-ți afacerea în agricultură pe upgrade, cu ofertele avantajoase AgroFabrica

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Aceleași măști, dar altă piesă. Cum pandemia ar putea schimba tabloul „voturilor salvatoare” ale diasporei
    Podcastul „Bilet în Parlament”: Aceleași măști, dar altă piesă. Cum pandemia ar putea schimba tabloul „voturilor salvatoare” ale diasporei
  • Oameni ca tine: Radu Țurcan, ghidul montan care a schimbat frica de înălțime pe destinația „sus” (FOTO, VIDEO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Turnați vin și dați COVID-ul, hop, hop, hop și-Athos (AUDIO)
  • Diana Boico, despre educația financiară în rândul femeilor, cum e să fii parteneră Ogilvy, tendințe în publicitate și psihiatrie | Nota de Plată (VIDEO)
  • Oameni ca tine: Alex Buretz, tânărul care transformă toată drama socială și politică a țării în caricaturi cu subînțeles (VIDEO)
ȘTIRI DE PE EA.MD
  • Din cele peste 500 de lucrări, mai mult de 90 la sută le-a făcut cadou. Elena Crîșmaru:...
  • Jennifer Aniston, în direct către fostul soț: „Brad. Cred că ești atât de sexy! Nu vrei...
Cele mai populare
  • 1
    Un avion Air Moldova, reținut pe aeroportul din Istanbul
  • 2
    Noi alerte de călătorie în Grecia, Spania și Israel
  • 3
    Capitală: Cu 1% mai mulți copii născuți și cu 5% mai multe decese. Cum s-a schimbat situația demografică în prima jumătate a anului 2020
  • 4
    Air Moldova dă asigurări: Cei 115 pasageri, blocați vineri pe aeroportul din Istanbul, au ajuns la Chișinău
Autentificare
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.