Cristina Cernei: Hackathonul Puterea a cincea oferă şansa unei promovări sănătoase a lucrului în echipă cu conţinut educativ

Cristina Cernei: Hackathonul Puterea a cincea oferă şansa unei promovări sănătoase a lucrului în echipă cu conţinut educativ

Cristina Cernei, profesoară de limba engleză în cadrul Liceului „Onisifor Ghibu” din Chişinău, a acceptat acum un an provocarea de a preda disciplina Educaţie pentru media. A înţeles din start că este un domeniu important, care ne învaţă să „desluşim adevărul în oceanul informaţional în care ne-am regăsit cu toţii în secolul XXI”. A „testat” împreună cu elevii diverse tehnici de dezvoltare a gândirii critice, prin urmare, cunoaşte care dintre ele funcţionează mai bine atunci când este vorba de educaţie media. Este pregătită să-şi împărtăşească această experienţă şi să ajute echipele participante la ediţia din 2020 a hackathonului media să elaboreze instrumente interactive, captivante și utile atât pentru profesori, cât şi pentru elevi.

Doamnă Cernei, în anul 2019 aţi urmat programele de instruire în domeniul educaţiei media la treapta gimnazială şi liceală, organizate de CJI, şi imediat aţi dat curs invitaţiei noastre de a preda disciplina Educaţie pentru media în liceul dvs. Prin ce v-a captivat acest curs?

Cristina Cernei: Încă de la primele activități din cadrul formărilor am realizat cât de nepregătită eram din punct de vedere al discernământului informațional, or, eu mă consideram destul de bună la acest capitol pentru că citesc mult, iar gândirea critică a fost mereu prioritară în dezvoltarea mea personală. Înţelegând cât de mult mai am de învățat, am constatat că noi, ca societate, avem nevoie de mult mai multe investiţii intelectuale pentru a putea desluşi adevărul în oceanul informațional în care ne-am regăsit cu toții în secolul XXI.

Ediţia din acest an a hackathonului îşi propune să vină în întâmpinarea voastră, a profesorilor care au acceptat provocarea de a preda disciplina Educaţie pentru media, pentru a vă pune la dispoziţie nişte instrumente/aplicaţii care v-ar ajuta în procesul de predare. Pornind de la experiența dvs. de predare pe parcursul anului trecut, cât de mult credeţi că v-ar ajuta acestea în activitatea didactică?

Cristina Cernei: Înainte de a veni în fața elevilor, mă pregătesc minuțios pentru a le putea oferi tot ce este mai actual și mai util. Manualul Educație pentru media, pentru elevii învățământului gimnazial și liceal, oferă un amalgam de exerciții şi exemple care mă ghidează în realizarea orelor. Totuși, am observat că deşi manualul este editat recent, datorită schimbărilor rapide care au loc, unele exemple sunt mai puțin relevante noilor realităţi. În aceste momente sunt nevoită să caut surse şi să găsesc studii de caz cât mai recente pentru a le capta atenția elevilor. De exemplu, tema la care discutăm cine sunt influencerii. Elevii mei cunosc alţi influenceri decât cei menţionaţi în manual, calificându-i pe ultimii de „modă veche”, acest lucru fiind „vechi” de doar un an sau doi. Deci, suntem presați de fluxul informațional constant care necesită investigații și cercetare pe piața informațională care, deşi pare la un click distanță, totuși îmi ia destul de mult timp. Acest hackathon reprezintă pentru mine o oportunitate pentru a-mi spune ofurile și a găsi soluții pentru a mă pregăti mai uşor de lecții. De asemenea, sper ca în rezultatul acestei confruntări în domeniul inovaţiilor să putem  oferi elevilor aplicații sau instrumente pe care le-ar putea folosi independent, iar noi, profesorii, să fim siguri că ceea ce accesează nu este dăunător sănătății lor intelectuale.

Este evident că, pentru a trezi interesul elevilor, profesorii trebuie să fie în pas cu tehnologiile, să accepte noul ca pe o provocare firească. Totuşi, mulţi profesori sunt încă rezervaţi în faţa inovaţiilor şi nu manifestă un interes sporit în raport cu acestea. Pornind de la respectivele realităţi, ce sfaturi aţi avea pentru colegii dvs. profesori?

Cristina Cernei: Pandemia a demonstrat importanța tehnologiilor și nu avem cum să ne întoarcem la ceea ce a fost. Cu regret, am observat că unii colegi continuă să opună o rezistență feroce tehnologiilor. Această frică de modern trebuie educată constant și elevii au încercat să ne spună care sunt interesele lor încă dinaintea pandemiei, când mulți dintre noi, inclusiv eu, încercam să le iau telefoanele, pentru că le foloseau în alte scopuri decât cele educative. Fiind prinsă în realizarea obiectivelor lecției, mai rar foloseam jocuri gen Kahoot sau platforme educaționale aşa cum le-am utilizat în timpul pandemiei, cum ar fi Google Classroom, Skype, Zoom etc. De acum înainte, toate aceste oportunități digitale trebuie utilizate cât mai des, pentru că timp de trei luni, din martie până în mai, am făcut un salt cât nu făcusem din 2016 până în 2020, când Ministerul Educaţiei insista asupra regulamentului de dezvoltare digitală a competenţelor cadrelor didactice. Deşi unii colegi mai speră că învățarea în clasă va fi ca şi înainte de pandemie, cred că mulți deja își vor schimba stilul de predare. Acum, mai mult ca niciodată, obiectivele cursului Educație pentru media devin actuale.

În calitate de profesoară de Educaţie pentru media, aduceţi trei argumente care ar motiva viitorii participanţi să accepte înscrierea în concurs?

Cristina Cernei: Primul argument e că prin participare vom desluși realitățile cu care se confruntă sistemul educațional, importanța fiecărui participant în identificarea soluțiilor la nivel de sistem fiind extrem de importantă.

Al doilea argument este că societatea Republicii Moldova, cu toate lacunele ei, lipsa de cunoaștere și de desluşire a ştirilor false, precum şi distribuirea masivă a conduitei nerespectuoase pe rețelele sociale, ar trebui să nu lase doar frustrați, dar şi dornici de a face o schimbare. Acest hackathon devine un prilej pentru a contribui la schimbări spre binele copiilor, adică spre binele viitorului nostru, al tuturor.

Un al treilea argument ține de promovarea tinerilor în proiecte cu impact social. Scepticismul în impactul proiectelor asupra schimbării comportamentului social persistă încă în comunitățile noastre, iar acest hackathon, susținut de multe comunități internaționale, oferă șansa unei promovări sănătoase a lucrului în echipă cu conținut educativ.

Ce le-aţi dori participanţilor ediţiei din acest an a hackathonului media Puterea a cincea?

Cristina Cernei: Le doresc inspirație și încredere în forţele proprii şi, cel mai important, să conştientizeze importanța aportului pe care îl au. Participanții au misiunea de a elucida soluții pentru unele probleme cu care se confruntă societatea modernă. Astfel, ei devin promotorii „schimbării atitudinale” şi acest lucru poate avea impactul unei revoluţii.   

*******
În perioada 7-9 august  2020, Centrul pentru Jurnalism Independent desfăşoară cea de-a şasea ediţie a hackathon-ului Puterea a cincea. Patru echipe desemnate câştigătoare de către juriu vor beneficia de granturi în valoare de 4.250 de dolari fiecare pentru dezvoltarea şi implementarea ulterioară a ideilor.
 
Detaliile despre programul acestei ediții și regulile de participare le găsiți pe site-ul oficial al evenimentului: http://hackathon6.media-azi.md/. La concurs se pot înscrie echipe formate din jurnalişti, dezvoltatori IT, programatori, designeri, bloggeri, consumatori media etc. Persoanele interesate se pot înscrie în echipă cu o idee de proiect, completând formularul de înregistrare până pe data de 1 august 2020. Informații găsiți și pepagina de Facebook a evenimentului.

A şasea ediţie a hackathon-ului media „Puterea a cincea” este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii și responsabilităţii în Moldova (MEDIA-M)”, finanţat de USAID şi UK Aid şi implementat de Internews în Moldova.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Diana Răileanu, participanţilor la Hackathon: „Aveţi şansa să contribuiţi cu instrumente proprii la siguranţa mediului online”. Interviu

Diana Răileanu, participanţilor la Hackathon: „Aveţi şansa să contribuiţi cu instrumente proprii la siguranţa mediului online”. Interviu

Noi oportunități de dezvoltare lansate de Artcor. Un hackathon dedicat marketingului digital pentru freelanceri

Noi oportunități de dezvoltare lansate de Artcor. Un hackathon dedicat marketingului digital pentru freelanceri

Un cuplu de moldoveni au dezvoltat soluție de telemedicină. Proiectul a fost înscris la cel mai mare hackathon european de inovații

Un cuplu de moldoveni au dezvoltat soluție de telemedicină. Proiectul a fost înscris la cel mai mare hackathon european de inovații

Participă la Chișinau Hackathon: Smart Sustainable City și câștigă 40 000 lei!

Participă la Chișinau Hackathon: Smart Sustainable City și câștigă 40 000 lei!

5 motive pentru care să participi la Urban Mobility Hackathon

5 motive pentru care să participi la Urban Mobility Hackathon

AGORA, câștigătoare la Hackathon-ul media „Puterea a cincea”. Ce aplicație vor crea membrii redacției

AGORA, câștigătoare la Hackathon-ul media „Puterea a cincea”. Ce aplicație vor crea membrii redacției

Advertoriale
Impactul războiului din Ucraina asupra persoanelor cu dublă cetățenie

Impactul războiului din Ucraina asupra persoanelor cu dublă cetățenie

Boala „dinților frumoși” sau parodontoza. Ce presupune această maladie?

Boala „dinților frumoși” sau parodontoza. Ce presupune această maladie?

Restaurantul panoramic Toro Center  -  spațiu de afaceri ofertant și priveliște superbă

Restaurantul panoramic Toro Center - spațiu de afaceri ofertant și priveliște superbă

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
    Copiii știu mai bine: Costum de baie „tigrovîi” și bani destui. De ce avem nevoie pentru o vacanță perfectă (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: „Scump, dom'le, scump!” (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Leo Zbancă: Mie îmi place cel mai mult acasă pentru că avem ce construi, avem la ce visa, avem unde ne porni și avem tare mult lucru (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Gheorghe și Tatiana Cîvîrjic au revenit după 20 de ani acasă și au pus bazele unei afaceri cu aur lichid (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Grijile mari ale copiilor mici (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Zelenski: Un atac din Transnistria va fi o palmă, la care Ucraina va răspunde cu o lovitură
  • 2
    Primele imagini din cadrul vizitei Maiei Sandu în Ucraina. Șefa statului a fost în Borodianca, Bucea și Irpini (FOTO. VIDEO)
  • 3
    Maia Sandu s-a întâlnit la Kiev cu Volodimir Zelenski (VIDEO)
  • 4
    Armata rusă a lovit un centru comercial în care s-ar fi aflat peste o mie de persoane. UPDATE: 10 persoane au decedat și 40 au fost răniți (VIDEO)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.