Ai deschis o firmă? Aceasta nu poate funcționa fără licențierea și autorizarea afacerii. Cum faci asta, pas cu pas (CARDURI)

Ai deschis o firmă? Aceasta nu poate funcționa fără licențierea și autorizarea afacerii. Cum faci asta, pas cu pas (CARDURI)

Deschiderea unei firme noi nu înseamnă neapărat permisiunea de a funcționa. Mai jos veți găsi indicați pașii necesari pentru a deschide o firmă și a activa legal. Prezentare succintă a procesului de licențiere și autorizare este creat în baza Ghidul Întreprinderilor Mici din Moldova creat de AIM. Acest proces diferă foarte mult în funcţie de sectorul economic și este mult mai complicat pentru tipuri complexe de afaceri. 

Înțelegerea procesului

Faptul că ai înregistrat afacerea și ai deschis un cont bancar NU înseamnă că poți începe activitatea antreprenorială! În Republica Moldova, majoritatea firmelor trebuie să aibă licență sau autorizație pentru a-și începe activitatea. Acest proces poate fi scump și de lungă durată, însă diferă mult în funcţie de sector. Succint, vei avea o prezentare generală a temei respective, precum şi informaţii despre primii pași pe care trebuie să îi întreprinzi pentru a înțelege care vor fi necesităţile de licențiere și autorizare ale firmei tale. Să începem cu definițiile:

Licență comercială – este un act pe care trebuie să îl soliciți pentru a confirma capacitatea ta de a desfășura anumite tipuri de comerț. Acestea ar putea fi limitate de Guvern din motive de siguranță sau pentru a menține aceste sectoare sub o monitorizare strictă. Licențele trebuie să fie reînnoite periodic

Autorizație – este un act prin care se confirmă că ai îndeplinit toate standardele pentru funcţionarea firmei pe care o conduci și ai achitat toate taxele asociate. Pot exista diferite tipuri de autorizații legate de sănătate și siguranță, dar cea mai importantă pentru fiecare firmă este „notificare privind iniţierea activităţii de comerţ” care confirmă că firma ta poate fi deschisă și poate activa

De ce am nevoie de licență?

Atunci când planifici să deschizi o firmă nouă, este important să te informezi dacă ai nevoie de licenţă pentru a activa în sectorul tău. Unele exemple de firme care au nevoie de licențe sunt:

❏ Producerea și importul de alcool și tutun (alcool etilic, lichioruri, bere etc.);
❏ Importul, depozitarea și/sau utilizarea materialelor explozive (inclusiv artificii);
❏ Activitatea farmaceutică;
❏ Activitatea cu metale și pietre prețioase; activitatea caselor de amanet;
❏ Colectarea, depozitarea, prelucrarea, comercializarea și exportul deșeurilor și a materialelor feroase și neferoase uzate, a bateriilor și acumulatorilor, indiferent dacă acestea au fost sau nu prelucrate;
❏ Multe altele...

Pentru lista completă, accesaţi pagina web a Agenției Servicii Publice.

Care e nomenclatorul actelor permisive (licențe, autorizaţii și certificate)?

Aceste licenţe reprezintă aproape 65% dintre toate licențele standard de funcționare, dar nu toate! Unele servicii financiare și de asigurare sunt reglementate de Banca Națională sau de către Comisia Naţională a Pieţei Financiare (CNPF).

Alte sectoare, precum producerea de energie și domeniul audiovizualului au cerințe suplimentare de licențiere. Analizaţi amănunțit sectorul tău și asigură-te că nu există cerințe specifice. Termenul de valabilitate poate fi 1, 3, 5 sau 8 ani. Pentru a extinde termenul de valabilitate a licenței, deținătorul trebuie să depună o cerere de prelungire a licenţei și să plătească taxele necesare. Taxele variază pentru fiecare licență. Aici găsești informații complete despre licențe/notificări - Legea cu privire la comerţul interior.

Obținerea autorizației/notificării privind iniţierea activităţii de comerţ

Fie că ai sau nu nevoie de licență, în mai multe sectoare vei avea nevoie de autorizație de funcționare. Această autorizație certifică faptul că ai îndeplinit toate cerințele de sănătate și siguranță ce țin de sectorul tău și îți oferă dreptul de a vinde produse. Pentru a înțelege cerințele pe care trebuie să le îndeplinești pe parcursul acestui proces trebuie să te prezinți fizic la oficiul Direcției generale pentru comerț, alimentație publică și prestări servicii, cu programare prealabilă pe pagina oficială.

Autoritățile oferă în mediul online o listă a cerințelor, dar în practică vizitele în persoană sunt necesare deoarece legile se schimbă, iar paginile web nu sunt mereu actualizate. La fel, puteți obține notificarea privind inițierea activității de comerț online.

Notificarea poate fi depusă online și offline, iar pentru firmele care nu se află în Chişinău, poți să mergi la Camera de Comerț locală pentru îndrumări.

- Pentru mai multe informații și pentru a verifica dacă activitatea dvs. necesită o autorizație pentru inițierea activității de comerț, a se vedea anexa nr. 1.

- Pentru a verifica dacă activitatea dvs. necesită o autorizație sanitar-veterinară, a se vedea anexa nr. 3.

- Pentru a verifica dacă activitatea dvs. necesită o autorizație sanitară, a se vedea anexa nr. 4.

Afișarea actelor permisive

Odată ce ai primit autorizațiile și licențele necesare, trebuie să le afișezi conform cerințelor legale. Acestea variază în funcţie de sector și pot include:

❏ Extrasul din Registrul de Stat;
❏ Autorizație de funcționare;
❏ Autorizație sanitară;
❏ Licenţe;
❏ Registru de reclamaţii;
❏ Linia verde pentru protecţia consumatorului;
❏ Linia fierbinte a Serviciului Fiscal. 

Înainte de a iniţia activitatea, împreună cu contabilul și specialistul tău în resurse uman asigurați-vă că ați adunat toate actele care urmează a fi afișate. Este extrem de important ca toate actele să fie afișate la un loc vizibil pentru a evita problemele mai târziu, în timp controalelor.

Din aceeași serie de materiale găsiți și alte două articole în format „carduri”:

SRL, S.A, patentă sau întreprindere individuală? Care-i diferența și cum alegi statutul juridic de organizare pentru afacera ta (CARDURI)

ASP, IDNO și alți termeni de care te ciocnești atunci când înregistrezi un SRL în Republica Moldova (CARDURI)

Vezi și aceste știri
Cum au încercat rușii să „recupereze” Basarabia în 1924: Răscoala de la Tatarbunar și procesul celor 500 (2)

Cum au încercat rușii să „recupereze” Basarabia în 1924: Răscoala de la Tatarbunar și procesul celor 500 (2)

Romeo Lopotencu, demis în toamna anului trecut, restabilit în funcția de directorul al Red-Nord

Romeo Lopotencu, demis în toamna anului trecut, restabilit în funcția de directorul al Red-Nord

Afganistan: Peste 100 de jurnaliști cer ajutorul comunității internaționale pentru sprinjinul libertății presie

Afganistan: Peste 100 de jurnaliști cer ajutorul comunității internaționale pentru sprinjinul libertății presie

Advertoriale
Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

Castel Mimi – legenda locului care scrie istorie, la Bulboaca, de 5 ani (FOTO)

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

De ce aeroportul din Lukla este cel mai primejdios din lume și cum moldovenii au vopsit ouă în Nepal, de Paște. Istoriile documentarului MyEverest

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

Cine sunt experții internaționali, invitați la „Moldova ICT Summit 2021: The Future of Digital”

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
CUPRINS
  1. Înțelegerea procesului
  2. De ce am nevoie de licență?
  3. Care e nomenclatorul actelor permisive (licențe, autorizaţii și certificate)?
  4. Obținerea autorizației/notificării privind iniţierea activităţii de comerţ
  5. Afișarea actelor permisive
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.